رفتن به محتوای اصلی

شمارش معکوس مرگ برجام؛ آیا خامنه‌ای بازنده قمار پوتین در اوکراین خواهد بود؟
01.03.2022 - 20:35

 

 
آمریکا می‌گوید: اگر جمهوری اسلامی ناسازگاری نشان دهد، واشینگتن آماده خروج از مذاکرات است. نخست وزیر اسرائیل خطاب به موساد گفت: «با نزدیک شدن به زمان تصمیم‌گیری برای برجام، کار زیادی در پیش دارید». در چنین شرایطی، منابع دیپلماتیک به ایران اینترنشنال گفته‌اند پس از بازگشت باقری کنی از تهران به وین، موضع جمهوری اسلامی در مذاکرات سخت‌تر شده است. آیا تهاجم روسیه به اوکراین و وابستگی تهران به کرملین، احتمال مرگ مذاکرات احیای برجام را افزایش داده است؟ مهمانان چشم‌انداز: مجتبی واحدی، تحلیلگر سیاسی از واشینگتن، رضا تقی‌زاده، تحلیلگر روابط بین‌الملل از گلاسگو، علم صالح، استادیار مطالعات ایران دانشگاه ملی استرالیا از لیدز و احمد صمدی، خبرنگار ایران اینترنشنال از وین.
 

نخست‌وزیر اسرائیل: توافق هسته‌ای با ایران اسرائیل را محدود نمی‌کند

Missing media item.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل، روز سه‌شنبه اول مارس، گفت هرگونه توافق میان قدرت‌های جهانی و ایران در هر زمانی که صورت گیرد، اسرائيل را محدود نمی‌کند.

به گزارش اورشلیم پست، نخست‌وزیر اسرائيل در سخنرانی در دفتر مرکزی موساد (سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائيل) گفت: «این توافق ما را به چیزی موظف نمی‌کند و زمان‌بندی دو سال و نیمی که پس‌ از آن ایران اجازه دارد سانتریفیوژهای فراوانی را نصب کند هم ما را به چیزی موظف نمی‌کند.»

بر‌ اساس توافق برجام که قدرت‌های جهانی و ایران درباره بازگشت به آن در وین با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، بسیاری از محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تحریم‌های جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۵ برچیده می‌شوند. از بند کاهش تحریم‌ها در این توافق‌نامه با عنوان «بند غروب» یاد می‌شود. نفتالی بنت گفت: «ازنظر ما چیزی به‌عنوان غروب وجود ندارد. آفتاب هیچ‌گاه بر امنیت اسرائيل و خیر شهروندان این کشور غروب نمی‌کند.»

نخست‌وزیر اسرائيل با اشاره به جنگ در اوکراین گفت: «زمانی که جهان تقریبا یک‌شبه تاریک و خطرناک می‌شود، همه ما بهتر به اهمیت قدرت پی می‌بریم.» او افزود:‌ «ماموریت بزرگ و برجسته‌ای که بر دوش موساد است، جلوگیری از ظهور ایران اتمی است. این ماموریتی است که شما سال‌ها است با آن درگیرید، اما به نظر می‌رسد که در آستانه لحظه رویارویی با حقیقت قرار داریم.»

این سخنان نخست‌وزیر اسرائيل در حالی است که گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام به مرحله نهایی رسیده است. با این‌ حال، هر دو طرف می‌گویند اختلاف‌های عمده‌ بر سر موارد اساسی همچنان پابرجا است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.