رفتن به محتوای اصلی

هر بشکه نفت از مرز ۱۱۷ دلار عبور کرد وقطع روابط صنایع هوایی و انرژی
03.03.2022 - 07:00

در پی حمله روسیه به اوکراین، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با حدود ۲۰ درصد افزایش طی هفته‌ گذشته، از مرز ۱۱۷ دلار عبور کرد.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ۴/۳۴ درصد افزایش به ۱۱۷ دلار و ۲۷ سنت و هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با ۳/۳۲ درصد افزایش به ۱۱۳ دلار و ۹۲سنت رسید.

در همین حال، دالیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت که دولت بایدن در حال بررسی راه‌هایی است که ضمن حفظ روند عرضه انرژی در بازار جهانی، مصرف نفت روسیه را در ایالات‌متحده کاهش دهد.

پیشتر کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که آمریکا و متحدانش با هدف کاهش تاثیر تحریم روسیه بر اقتصاد جهانی، برای روسیه امکان پرداخت در بخش انرژی را حفظ کرده‌اند.

 

شرکت‌های عظیم صنایع هوایی و انرژی هم پیوندهای خود را با روسیه قطع می‌کنند

 
 

 

 

 

شرکت صنایع هوایی ایرباس

 

 

 

منبع تصویر،REUTERS

 

 

 

شرکت صنایع هوایی اروپایی ایرباس هم به شرکت صنایع هوایی آمریکایی بوئینگ و شرکت عظیم انرژی اِکسون موبیل، و فهرست رو‌به‌رشد دیگر شرکت‌ها، برای قطع رابطه با روسیه به دلیل حمله به اوکراین پیوست.

 

 

 

ایرباس اعلام کرده است که خدمات پشتیبانی و تامین قطعات یدکی برای صنعت هوانوردی روسیه را متوقف می‌کند.

 

 

 

پیشتر امروز، چهارشنبه ۲ مارس، شرکت بوئینگ، بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان، هم اعلام کرد که فعالیت‌های خود را در روسیه به حالت تعلیق درمی‌آورد.

 

 

 

این در حالی است که اکسون موبیل هم اعلام کرده است که از سرمایه‌گذاری مشترک چند میلیارد دلاری با شرکت نفت و گاز دولتی روسی روسنِفت خارج خواهد شد.

 

 

 

پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه بر سر اوکراین، شرکت‌ها در حال خروج از روسیه هستند.

 

 

 

ایرباس امروز گفت "در راستای تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده، ایرباس خدمات پشتیبانی به خطوط هوایی روسیه و همچنین تامین قطعات یدکی به این کشور را متوقف کرده است".

 

 

 

ایرباس همچنین گفت "خدمات ارائه شده توسط مرکز مهندسی ایرباس در روسیه هم تا بازنگری بیشتر به حالت تعلیق درآمده است".

 

 

 

شرکت عظیم هواپیمایی بوئینگ اعلام کرد که "عملیات عمده" خود در مسکو را به حالت تعلیق درآورده و دفتر خود را در کی‌یف به طور موقت تعطیل کرده است.

 

 

 

سخنگوی بوئینگ به بی‌بی‌سی گفت "ما همچنین در حال تعلیق قطعات، تعمیر و نگهداری، و خدمات پشتیبانی فنی برای خطوط هوایی روسیه هستیم".

 

 

 

'اقدام تجاوزکارانه'

 

 

 

اقدام اکسون موبیل آخرین مورد از اقدامات مشابه دیگر شرکت‌های انرژی، ازجمله بی‌پی و شِل و اِکوینور است، که روابط تجاری خود را با روسیه قطع کرده‌اند.

 

 

 

دفتر اصلی اکسون موبیل در تگزاس در بیانیه‌ای اعلام کرد "ما اقدام نظامی روسیه را که تمامیت ارضی اوکراین را نقض می‌کند و مردم آن را به خطر می‌اندازد، محکوم می‌کنیم".

 

 

 

در ادامه این بیانیه آمده است "ما نسبت به از دست دادن جان‌های بی‌گناه عمیقا متاسفیم و از پاسخ محکم جامعه بین‌المللی حمایت می‌کنیم".

 

 

 

اکسون موبیل در حال حاضر در کنار شرکت روسنفت و شرکت‌هایی از ژاپن و هند، در میدان‌های نفت و گاز جزیره ساخالین، از جزایر روسیه، فعالیت می‌کند و دارای سهام است.

 

 

 

این شرکت اعلام کرده است که از عملیات نفت و گاز روسیه، که بیش از ۴ میلیارد دلار ارزش دارد، خارج می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های جدید در این کشور را هم متوقف می‌کند.

 

 

 

براساس وبسایت اکسون موبیل، سال گذشته بیش از یک هزار نفر در سراسر روسیه در این شرکت مشغول به کار بودند. این شرکت دفاتری در مسکو، سن پترزبورگ، یکاترینبورگ و یوژنو ساخالینست دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شرکت انرژی اکسون موبیل

 

 

 

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 

 

 

روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی در جهان است.

 

 

 

این تصمیم اکسون موبیل در حالی اعلام شد که قیمت نفت خام برنت به بشکه‌ای ۱۱۳ دلار رسید که بالاترین رقم در بیش از هفت سال گذشته است.

 

 

 

روز دوشنبه، ۲۸ فوریه، شرکت عظیم انرژی بی‌پی اعلام کرد در پی "اقدام تجاوزکارانه روسیه به اوکراین" ۱۹.۷۵ درصد سهام خود در شرکت روسنفت را برخواهد داشت.

 

 

 

در همان روز، شرکت عظیم انرژی شل هم اعلام کرد که تمام سرمایه‌گذاری‌های مشترک خود با شرکت انرژی روسیه گازپروم را پایان می‌دهد. این شامل خروج از تاسیسات اصلی ساخالین ۲ است که مالکیت و اداره بخشی از آن با گازپروم است.

 

 

 

شرکت تولیدکننده نفت نروژی اکوینوم هم گفت که روند واگذاری سرمایه‌گذاری‌های مشترک خود در روسیه را آغاز خواهد کرد.

 

 

 

قطع روابط شرکت‌ها با روسیه

 

 

 

اعلامیه‌های این شرکت‌های عظیم در حالی منتشر می‌شوند که یک سری مارک‌ها (برندها) در سراسر جهان، با ادامه تهاجم روسیه به اوکراین، از این کشور فاصله می‌گیرند، ازجمله استودیوهای فیلم، خودروسازان، و شرکت‌های فناوری.

 

 

 

دیروز، سه‌شنبه ۱ مارس، شرکت فناوری اَپِل هم به فهرست شرکت‌های بزرگی پیوست که فروش محصولات خود را در روسیه متوقف کرده‌اند، چرا که واکنش‌های گسترده علیه تجارت با روسیه در پی بحران اوکراین افزایش یافت.

 

 

 

اپل گفته است که "عمیقا نگران" تهاجم روسیه به اوکراین است و در کنار کسانی می‌ایستد که "به دلیل خشونت متحمل رنج می‌شوند".

 

 

 

این شرکت همچنین خدماتی مانند اپل پِی (پرداخت اپل) و اپل مَپس (نقشه اپل) خود را در روسیه محدود کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فروشگاه‌های ری‌اِستور

 

 

 

فروشگاه‌های ری‌اِستور که تولیدات اپل را در روسیه می‌فروشند، تعطیل شده‌اند

 

 

 

شرکت تولیدات ورزشی نایک درمورد بحران اوکراین اظهار نظری نکرده است، اما مشتریان در روسیه دیگر قادر به سفارش آنلاین محصولات آن نیستند.

 

 

 

در یک پیام خودکار در وبسایت این شرکت آمده است که نایک سفارشات آنلاین را متوقف می‌کند زیرا نمی‌تواند تحویل کالا به مشتریان در روسیه را تضمین کند.

 

 

 

گوگل هم چند رسانه دولتی روسیه مانند "راشا تودی" (آرتی) را از ویژگی‌های خود حذف کرده است.

 

 

 

پیشتر هم گوگل موسسات خبری را که توسط دولت روسیه تامین مالی می‌شوند، از ابزارهای تبلیغاتی و بعضی ویژگی‌ها در یوتیوب محدود کرد.

 

 

 

این شرکت در یک پست وبلاگی نوشت "ما متعهد به رعایت همه الزامات تحریم‌ها هستیم و به نظارت بر آخرین دستورالعمل‌ها ادامه می‌دهیم".

 

 

 

گوگل همچنین گفت "بیشتر خدمات ما، مانند جستجو و نقشه ها و یوتیوب، در حال حاضر در روسیه در دسترس هستند، تا همچنان به ارائه دسترسی به اطلاعات و چشم‌انداز جهانی ادامه دهند".

 

 

 

در همین حال، نوکیا، سازنده تجهیزات مخابراتی فنلاندی، اعلام کرد که برای تبعیت از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه پس از حمله به اوکراین، تحویل به روسیه را متوقف خواهد کرد.

 

 

 

روز دوشنبه، شرکت تولید و خدمات فیلم و سریال نتفلیکس هم گفت که "هیچ برنامه‌ای" برای افزودن کانال‌های دولتی به سرویس روسی خود ندارد. قراداد با روسیه این شرکت را ملزم به پخش ۲۰ کانال خبری و ورزشی و سرگرمی رایگان در این کشور کرده بود.

 

 

 

شرکت کشتیرانی دانمارکی مِرسک و شرکت کشتیرانی مدیترانه (اِم‌اِس‌سی) مستقر در ژنو، بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی جهان هستند، که دیروز، سه‌شنبه ۱ مارس، حمل‌ونقل کانتینری هر دو سوی رفت و برگشت روسیه را به حالت تعلیق درآوردند.

 

 

 

روسیه تامین‌کننده یک ششم کالاهای جهان است، بنابراین اکنون بخش قابل‌توجهی از تجارت کشتیرانی در جهان قطع خواهد شد.

 

 

 

شرکت موتورسیکلت‌سازی هارلی دیویدسون هم تجارت و ارسال دوچرخه‌های خود به روسیه را متوقف کرد.

 

 

 

امریکن اکسپرس هم امروز اعلام کرد که در راستای تحریم‌ها علیه روسیه، روابط خود با بانک‌های این کشور را متوقف کرده است. این شرکت میزان تجارت خود با بانک‌های روسیه را "کوچک و جزئی" توصیف کرد.

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.