رفتن به محتوای اصلی

محاکمه گروه آدم‌ربایان وابسته به رزیم اسلامی ایران
04.03.2022 - 08:12

 

بازداشت ۱۷ نفر در ترکیه به اتهام همدستی در طرح ربودن یک مخالف جمهوری اسلامی

سازمان امنیت ترکیه، میت، از بازداشت ۱۷ نفر به اتهام همدستی با وزارت اطلاعات ایران در طرح ربودن یکی از مخالفان جمهوری اسلامی ساکن ترکیه خبر داد.

آن‌ طور که این سازمان اعلام کرده، در میان گروهی که طرح این آدم‌ربایی را سازماندهی کرده بود، یک دادستان هم هست که نام وی «داوود یلماز» اعلام شده است. او از ابتدا تا انتها در این عملیات در کنار تیم ربایندگان فعالیت داشته است.

داوود یلماز از سال ۲۰۱۹ به عنوان دادستان درجه یک در منطقه آنادولو استانبول فعالیت داشت و سوابق قضایی دیگری چون دادستانی عمومی در استان ماردین و شهر چشمه، موجب شده بود به وی در عملیات ربایش، جایگاه مهم استفاده از اختیارات قضایی برای کمک به ربایندگان داده شود.

رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند همه این ۱۷ نفر در یک عملیات همزمان بازداشت شده‌اند، اما داوود یلماز از آن رو که مبتلا به کرونا است، هنوز بازداشت نشده و در منزل، تحت نظر پلیس است.

اتهام همه بازداشت‌شدگان «جاسوسی» اعلام شده و همه آنها مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

از دیگر اعضای این تیم می‌توان به صاحب یک شرکت تجاری صنایع دفاعی، چند افسر و یک سرهنگ بازنشسته به نام «کامیل تاشی» اشاره کرد.

سازمان میت هویت فردی را که قرار بوده ربوده شود افشا نکرده، اما اشاره کرده که این مخالف جمهوری اسلامی مدت‌ها است که در شهر بندری زونگولداک زندگی می‌کند.

آن‌ طور که رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند، جمهوری اسلامی از مدت‌ها قبل این فرد را تحت نظر داشته و ماموری به نام «علی قهرمان حاجی‌آباد» را برای اجرای عملیات ربایش وی و تعیین افراد تیم به استانبول اعزام کرده بود.

بر اساس تحقیقات نیروهای امنیتی ترکیه، این مامور جمهوری اسلامی پس از سازماندهی عملیات، به ایران بازگشته است.

این گزارش، فردی ایرانی به نام «مرتضی سلطان سنجلی» که در شرکت صنایع دفاعی «بای ساغلام» در منطقه توزلا در استانبول کار می‌کرد را به عنوان یکی از مهم‌ترین حلقه‌های این عملیات معرفی کرده است.

«احسان ساغلام»، مالک این شرکت نیز مسئول جذب، گزینش و برنامه‌ریزی برای عملیات ربایش بوده و دارای ارتباطات گسترده‌ای در وزارت دفاع و در میان نیروهای مسلح ترکیه بوده و با دادستان بازداشت‌شده نیز رابطه نزدیکی داشته است.

رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند احسان ساغلام با افسران بازنشسته و درجه‌داران نیروی هوایی ارتش برای انجام این عملیات آدم‌ربایی به «توافق» رسیده بود و حتی یک افسر سابق چین نیز در تیم حضور داشت.

گزارش‌ها حاکی است روز ۳۰ دی‌ماه سال جاری، مرتضی سلطان سنجلی به تنهایی راهی زونگولداک، محل زندگی مخالفی که قرار بود ربوده شود، شده تا مطالعات نهایی عملیات را انجام دهد.

وزارت اطلاعات ایران در راه با وی تماس می‌گیرد و خبر لو رفتن عملیات و تحت نظر بودن وی و تیمش را به او می‌دهد و خواستار توقف اجرای نقشه می‌شود.

وی نیز پس از شنیدن این خبر به سرعت به استانبول بازمی‌گردد، اما از آن رو که تحت نظر پلیس قرار داشته، بازداشت می‌شود.

جمهوری اسلامی پیش از این نیز شماری از مخالفان خود را از کشورهای همسایه چون عراق و ترکیه ربوده و یا آنها را در آن کشورها به قتل رسانده است.

از جمله مسعود مولوی وردنجانی در آبان سال ۹۸ در محله شیشلی استانبول هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، دو مامور اطلاعاتی ایران دستور قتل مسعود مولوی را صادر کردند و ناجی شریفی زیندشتی، قاچاقچی مشهور که گفته شده با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران در ارتباط بوده و محمودرضا ناصرزاده، دیپلمات ایرانی،‌ از جمله متهمان این پرونده هستند.

دادگاه بازداشت‌شدگان این پرونده نیز در حال حاضر در استانبول در جریان است.

حبیب‌الله چعب معروف به حبیب اَسیوَد شهروند ایرانی- سوئدی که از او با عنوان رهبر سابق «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» یا حرکت نضال نام برده می‌شود و روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز نیز به ترتیب از ترکیه و عراق ربوده شدند.

دادگاه اسیود در ایران در حال برگزاری است و روح‌الله زم نیز با حکم اعدام روبه‌رو شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.