رفتن به محتوای اصلی

هر زمانی که غرب خطوط قرمز ما را بپذیرد، به وین می‌روم
04.03.2022 - 13:54
 
 
Missing media item.

به رغم اینکه گزارش‌ها از وین حاکی است مذاکرات هسته‌ای به مراحل پایانی نزدیک شده، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت تنها به شرطی حاضر است به وین سفر کند که «خط قرمزهای ایران در توافق رعایت شده باشند.»

بر اساس گزارشی که وزارت خارجه ایران از این گفت‌وگوی تلفنی منتشر کرده، آقای امیرعبداللهیان تاکید کرده که «تضمین موثر اقتصادی» از جمله مواردی است که باید در توافق نهایی گنجانده شود.

این گزارش می‌افزاید که جوزپ بورل نیز به حسین امیرعبداللهیان گفته است: «از نظر ما عمده درخواست‌های جمهوری اسلامی ایران در توافق پیش رو مورد توجه قرار گرفته است.»

در روز جمعه، استفانی القاق، رئیس اداره خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا که هم‌اکنون در وین حضور دارد، تصویری از دیدار علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان منتشر کرد.

خانم القاق همچنین در توییتی نوشت: «رسیدن به توفق ممکن است، اما قطعی نیست. ما نباید فرصت را پیش از بسته شدن دریچه دیپلماتیک از دست بدهیم. ما باید هم‌اکنون چند متر باقی‌مانده را نیز طی کنیم.»

مذاکرات

تصویری که استفانی القاق از دیدار باقری کنی و نمایندگان سه کشور اروپایی منتشر کرده

خانم القاق تنها کسی نیست که در ۲۴ ساعت اخیر تاکید کرده که تنها چند گام دیگر تا رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است.

جالینا پورتر، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که توافق نهایی «بسیار نزدیک» است، اما افزود که هنوز مسایل حل‌ناشده‌ای باقی مانده‌اند.

یکی از مسائل باقی مانده پرونده مواد هسته‌ای است که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مناطقی از ایران کشف کرده، در حالی که وجود این مواد هرگز به آژانس اطلاع داده نشده بود.

آژانس می‌گوید که در سه نقطه مختلف در کشور آثار اورانیوم غنی‌شده کشف کرده است و ایران هرگز درباره این مساله پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده است.

ایران می‌خواهد که این پرونده همزمان با توافق جدید بسته شود. اما کشورهای غربی می‌گویند که این مساله ارتباطی به برجام ندارد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس روز شنبه به تهران سفر خواهد کرد تا درباره مسایل باقی مانده در این پرونده با مقام‌های ایرانی مذاکره کند.

اگر آقای گروسی موفق شود در این سفر به نتیجه‌ای برسد که منجر به بسته شدن پرونده شود، یکی از آخرین موانع موجود بر سر توافق هسته‌ای جدید برداشته خواهد شد.

گروسی

رافائل گروسی در حالی قرار است به تهران سفر کند که این روزها مشغول مساله حمله نظامی روسیه به تاسیسات هسته‌ای اوکراین نیز هست و پیشنهاد کرده که برای حل مساله به چرنوبیل نیز سفر کند

در روز پنج‌شنبه، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین در جمع خبرنگاران گفت که مذاکرات به مرحله‌ای که رسیده که احتمال شکست آن بسیار اندک است.

هنوز دقیقا روشن نیست که اگر توافق نهایی قطعی شود، این موضوع به چه شکل از سوی کشورهای حاضر در مذاکرات اعلام خواهد شد.

در سال ۲۰۱۵ که ایران با طرفین حاضر در مذاکرات به توافق برجام دست پیدا کرد، وزرای خارجه هر شش کشور به وین سفر کردند.

این‌بار نیز اگر قرار باشد که همه وزرای خارجه حضور داشته باشند، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در حالی باید در کنار همتایان غربی‌اش قرار بگیرد که به خاطر بحران اوکراین، تنش میان مسکو و کشورهای غربی به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.