رفتن به محتوای اصلی

درخواست ۳۰ سال زندان برای متهمان پرونده ربودن نظامی ایرانی در ترکیه
04.03.2022 - 18:03

دادستانی کل استان وان ترکیه برای ۱۱ متهم پرونده ربودن یک نظامی سابق ایران درخواست ۳۰ سال زندان کرد. در این کیفرخواست که در شعبه چهار دادگاه کیفری استان وان ثبت شد، متهمان به «عضویت در سازمان تبهکاری» و «تلاش برای آدم‌ربایی» محکوم شده‌اند. دادستانی استان وان با استناد به سخنان شاکی پرونده اعلام کرد که متهمان سه بار برای ربودن او اقدام کرده بودند. سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) در سپتامبر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد در عملیاتی ویژه، ۱۱ نفر را که قصد ربودن یک نظامی سابق ایران را داشتند، دستگیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این فرد «م.ا» نام دارد و یکی از مقام‌های پیشین نظامی در ایران است. متهمان درصدد بودند او را به‌اجبار به ایران بازگردانند. سازمان اطلاعات ترکیه می‌گوید ماموران امنیتی ایران برای ربودن و بازگرداندن این فرد به ایران، در استان وان شبکه‌ای را با بودجه ۳۰ هزار دلار تشکیل داده بودند. نیروهای این شبکه به دستور افسر اطلاعاتی ایران، به خانم «م.ی» همسر «م.ا» پیشنهاد داده بودند که در ازای دریافت ۱۰ هزار دلار، به ربودن «م.ا» کمک کند. آنان همسر این نظامی سابق را تهدید کرده‌ و گفته بودند در صورتی‌ که در این نقشه همکاری نکند، به خانواده‌اش در ایران آسیب می‌زنند.

پلیس ترکیه خبر داد که «س.س» با تابعیت ایرانی و «م.ای.ا» با تابعیت ترک را در حالی‌ که قصد داشتند به محل اقامت «م.ا» بروند دستگیر کرده است. طرح ترور یا ربودن مخالفان جمهوری اسلامی ایران در خارج از مرزهای کشور پیش‌ از این نیز بارها اتفاق افتاده است. ماموران امنیتی حکومت ایران از خانواده و دوستان مخالفان خود مانند طعمه برای ترور یا ربودن آنان استفاده می‌کند. رسانه‌های داخلی ترکیه روز ۲۰ بهمن امسال نیز به نقل از سازمان اطلاعات ملی این کشور اعلام کردند ۱۷ نفر را که قصد داشتند یک مخالف جمهوری اسلامی را بربایند دستگیر کردند.

اعضای این شبکه آدم‌ربایی نیز قصد داشتند فردی با نام شهنام گلشنی دستگیر کنند که از مخالفان حکومت ایران است و در شهر زونگولداغ (زونگولداک) ترکیه زندگی می‌کند. بر اساس این گزارش، طراحی این برنامه آدم‌ربایی را فردی به نام علی قهرمان حاجی‌آباد بر عهده داشت و او پس‌ از اینکه افرادی را در ترکیه برای این کار استخدام کرد، خود به ایران بازگشت. چند روز پس از اعلام این خبر، سازمان اطلاعات ملی ترکیه در گزارشی جدید اعلام کرد که هشت مامور امنیتی ایران را نیز که قصد داشتند یک تاجر اسرائیلی را در استانبول ترور کنند، دستگیر کرده است.

ماموران امنیتی ایران سال گذشته نیز پس از ربودن حبیب اسیود، از رهبران گروه «النضال»، او را از ترکیه به ایران بردند. مسعود مولوی، روزنامه‌نگار مخالف جمهوری اسلامی، نیز آبان سال ۹۸ در محله شیشلی استانبول هدف شلیک گلوله قرار گرفت و کشته شد. سازمان اطلاعات ملی ترکیه پس از قتل مسعود مولوی، محمدرضا ناصرزاده، دیپلمات سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول، را با اتهام ارتباط با قتل او بازداشت کرد. سعید کریمیان، مدیر گروه تلویزیونی جِم، نیز در اردیبهشت سال ۹۶ پس از خروج از دفتر کارش، هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و کشته شد. حکومت ایران در مهرماه سال ۹۸ روح‌الله زم را نیز از عراق ربود و به ایران بازگرداند و پس از مدتی، او را اعدام کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.