رفتن به محتوای اصلی

تحلیل "تاریک" سرویس اطلاعاتی آلمان از جنگ در اوکراین
04.03.2022 - 22:37

اگرچه نیروهای سرویس اطلاعاتی آلمان (BND) از اوکراین خارج شده‌اند اما از طریق ماهواره‌ها در فضا، منابع خبری خود در مناطق درگیری و همچنین فیلم‌ها و عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی، جنگ در اوکراین را به دقت رصد می‌کنند.

کارشناسان سرویس اطلاعاتی و ارتش آلمان، همچنین به صورت روزانه، مقاومت نیروهای نظامی اوکراین را تحلیل می‌کنند. ارزیابی آنها درباره ادامه احتمالی این شرایط، چندان خوشبینانه نیست.

طبق تحلیل نهادهای امنیتی آلمان، روسیه مصمم به ادامه جنگ است و حداقل می‌خواهد هرچه زودتر شرق اوکراین را تحت کنترل خود درآورد.

مسکو همچنان برنامه‌هایی برای تصرف کامل کی‌یف، پایتخت اوکراین دارد.

نهادهای امنیتی آلمان تاکید می‌کنند که احتمالا خونین‌ترین مرحله از تهاجم روسیه به اوکراین، هنوز از راه نرسیده چرا که پوتین، هنوز از برخی تسلیحات موجود در زرادخانه هسته‌ای روسیه و بخشی از نیروهای آماده این کشور در مرز با اوکراین، استفاده نکرده است.

اطرافیان پوتین؛ همچنان وفادار

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تهاجم روسیه به اوکراین باعث تضعیف قدرت و نفوذ پوتین شده باشد، وجود ندارد. بلکه برعکس، اطرافیان رئیس جمهور روسیه همچنان به او وفادار هستند.

نهادهای امنیتی آلمان می‌گویند که گمانه‌زنی درباره سلامتی پوتین نیز گره‌گشا نیست چرا که هیچ نشانه‌ای مبنی بر بیماری در پوتین دیده نمی‌شود.

با این حال، گفته می‌شود که پوتین در ماه‌های اخیر کمتر به مسائل سیاست داخلی یا اقتصادی روسیه پرداخته و عمدتاً نوشته‌های تاریخی و ایدئولوژیک را خوانده و دیدگاه‌های خود را نوشته است.

سرخوردگی بالا در ارتش روسیه

از زمان آغاز حمله نظامی روسیه، ارتش اوکراین توانسته به موفقیت‌های مهمی دست یابد و از جمله توانست چندین موج از حملات روسیه را با کمک تسلیحات و تجهیزات غربی دفع کند. محافل امنیتی آلمان ابراز اطمینان می‌کنند تلفات روسیه پس از یک هفته از آغاز حمله این کشور به اوکراین، بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلام شده یعنی حدود ۵۰۰ کشته و ۱۶۰۰ سرباز زخمی است.

در مجموع، روسیه احتمالا انتظار داشت تا خیلی سریع شهرهای مهم و استراتژیک اوکراین همچون خارکیف، خرسون، ماریوپول، اودسا و کی‌یف را تصرف کند.

به این ترتیب، در حال حاضر، احساس ناامیدی در ارتش روسیه، زیاد است و نهادهای امنیتی آلمان، گزارش‌ها در خصوص فرار نظامیان روسیه از جنگ علیه اوکراین و سرخوردگی در میان آنها را تایید می کنند.

تحلیل محافل امنیتی از سقوط احتمالی کی‌یف

روسیه در نخستین دور از حملات خود به اوکراین، بیشتر از سربازان کم‌تجربه و جوانی که اغلب در حال انجام خدمت سربازی بودند، استفاده کرد. کارشناسان امنیتی در آلمان می‌گویند این تصمیم روسیه، کاملا برنامه‌ریزی شده و احتمالا تاکتیکی بود برای اینکه این نیروها ابتدا وارد درگیری شوند و در نبردی طاقت‌فرسا، ارتش اوکراین را زمین‌گیر کنند.

پس از این مرحله، ارتش مجهزتر و باتجربه‌تر روسیه وارد عمل خواهد شد تا حلقه‌های محاصره را در اطراف شهرهای مهم اوکراین ایجاد کند.

به گفته محافل امنیتی، انتظار می‌رود کی‌یف، پایتخت اوکراین، سرانجام توسط نیروهای روسیه تصرف شود اما درباره زمان آن، چیزی مشخص نیست.

محاصره نظامی و طولانی‌مدت کی‌یف توسط نیروهای روسیه می‌تواند زمان سقوط این شهر را تسریع کند؛ شرایطی که برای مردم می‌تواند با عواقب فاجعه‌باری همچون کمبود مواد غذایی، آب آشامدینی، غذا و برق همراه شود.

کارشناسان نظامی آلمان بر این باور هستند که در صورت ایجاد چنین شرایطی، ارتش روسیه می‌تواند یک راهروی بشردوستانه فراهم کند تا غیرنظامیان بتوانند کی‌یف را ترک کنند.

در این صورت، ارتش روسیه، افراد باقی‌مانده در کی‌یف را به عنوان دشمن تصور می‌کند و با آنها وارد جنگ خواهد شد.

رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان در کی‌یف حضور داشت

برونو کال، رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان در زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، در کی‌یف حضور داشت.

کال در حالی به کی‌یف سفر کرده بود که همه علائم از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین خبر می‌دادند. همتایان اوکراینی کال در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ از او خواسته بودند سفر از پیش برنامه‌ریزی شده خود به کی‌یف را لغو نکند.

با آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان و هیأت همراهش با عملیاتی ویژه از اوکراین خارج شدند.

آلمان نمی‌خواست تا هواپیمای حامل برونو کال هدف حملات موشکی روسیه قرار گیرد یا این گروه آلمانی، به دست ارتش روسیه بیفتد. از این رو، فرایند خروج هیأت آلمانی از اوکراین، به سختی انجام شد.

تعطیلی سفارت و خروج دیپلمات‌های آلمانی از کی‌یف

در روزهای پیش از آغاز تهاجم روسیه و در حالی که سرویس‌های اطلاعاتی غربی تهاجم روسیه را بسیار محتمل می‌دانستند، سفارت آلمان در کی‌یف موقتا تعطیل شد؛ اعضای سرویس اطلاعاتی آلمان (BND) و دیپلمات‌های این کشور نیز اوکراین را ترک کردند.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در نخستین ساعات روز پنج‌شنبه ۵ اسفند (۲۴ فوریه) آغاز شد و کی‌یف، پایتخت اوکراین، هدف حملات هوایی روسیه قرار گرفت.

به این ترتیب، رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان و هیأت همراهش با چند اتومبیل از اوکراین خارج شدند و به لهستان رفتند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.