رفتن به محتوای اصلی

سپاه از دو پایگاه موشکی و پهپادی رونمایی کرد
05.03.2022 - 13:14

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، روز شنبه چهاردهم اسفند، دو پایگاه موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه رونمایی و وارد چرخه عملیاتی شد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، با اشاره به این که «اولین بار است که نیروی هوافضای سپاه از یک پایگاه زیرزمینی پهپادی رونمایی می‌کند» خبر داد که این پایگاه‌های تونلی که در دل کوه‌های مرتفع ساخته شده‌اند، محل نگهداری «سامانه‌های موشکی زمین به زمین با تجهیزات پیشرفته و نیز پهپادهای تهاجمی نفوذپذیر در شبکه‌های راداری و پدافندی» است.

در حالی که از عملیات روز شنبه به عنوان اولین رونمایی از یک پایگاه زیرزمینی پهپادی نام برده می‌شود، از پایگاه‌های موشکی زیرزمینی ایران که در عمق ۵۰۰ متری زمین قرار دارند، پیش از این، در تاریخ ۲۲ مهرماه ۱۳۹۴ در صدا و سیما از سوی امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شده بود. 

در آن زمان فقط به صداوسیما به عنوان رسانه ملی اجازه تصویربرداری از یکی از پایگاه‌های موشکی در دل کوه داده شد و حاجی‌زاده تهدید کرد: «آنها که دلخوش به گزینه‌های روی میز خود هستند، تنها نگاهی به گزینه‌های زیر میز سپاهیان اسلام بیندازند. توانایی و اقتدار ما، مانند کوه یخی است که بر آب شناور و تنها گوشه‌ای کوچک از آن روی آب عیان است.»

به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس، حالا در جریان تازه‌ترین رونمایی از پایگاه‌های موشکی و پهپادی، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: «قدرت آتش موشکی و شلیک‌های همزمان ما بیش از ۶ تا ۷ برابر شده و زمان آمادگی‌ها و فاصله آمادگی برای شلیک هم کاهش پیدا کرده است.»

او با بیان این که «یک روز دشمن از هسته‌ای ما حرف می‌زند، چندی است راجع به موشکی می‌گوید و این یعنی قدرت سیاسی توزیع شده است»، افزود که در این پایگاه در لحظه ۶۰ فروند پهپاد می‌توانند به پرواز درآیند. 

او همچنین ادعا کرد که «برد این پرنده‌های بدون سرنشین زیاد است و محدود نیست بنابراین محدودیت هدف وجود ندارد و هر هدف متخاصمی را مورد حمله قرار می‌دهد.»

رونمایی از دو پایگاه موشکی و پهپادی که به گفته برگزارکنندگان به مناسبت «روز پاسدار» در ایران انجام می‌شود، در شرایطی است که جمهوری اسلامی در مراحل حساسی از دور جدید مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق برجام قرار گرفته و رافائل گروسی در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته آینده به تهران سفر کرده است. 

قدرت‌نمایی سپاه همزمان با این اتفاق‌ها در حالی انجام می‌شود که پیش از این نیز روز ۲۷ آذر ۱۴۰۰، نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران در رزمایشی گسترده به نام پیامبر اعظم-۱۷ در منطقه‌ای واقع در شرق شیراز و همچنین آب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز تلاش کردند قدرت دفاعی‌شان را به نمایش بگذارند. 

به گفته برخی از تحلیلگران، رزمایش پیامبر اعظم-۱۷ بیش از آنکه در راستای افزایش آمادگی و هماهنگی بین نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران باشد، با هدف تبلیغات رسانه‌ای و قدرت‌نمایی برای کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برگزار شد.

همچنین از دیگر اهداف این نمایش رسانه‌ای، توجیه بودجه کلان پیشنهادی دولت ابراهیم رئیسی برای تقویت توان رزمی نیروهای سه‌گانه سپاه در سال ۱۴۰۱ دانسته شده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.