رفتن به محتوای اصلی

نقدی بر نوشته محمد علی عموئی در باره جنگ روسیه_ اوکرایین
06.03.2022 - 06:37
بهانه شیره,
 
شیری در بالای یک نهر داشت آب مینوشید و بره ای هم در پائین همان نهر مشغول نوشیدن آب بود, شیر که بدنبال بهانه ای بود تا بره را شکار کند رو به او کرد و گفت چرا آبرا گل آلود میکنی؟ بره گفت تو در بالای نهر هستی چگونه آبی که من گل آ لود میکنم به طرف تو میآید. شیر که همچنان دنبال بهانه بود گفت پدرسوخته تازه زبان درازی هم میکنه و پرید و بره را درید.
مطلبی از آقای محمدعلی عموئی از اعضای قدیمی کادر رهبری حزب توده در توجیه تجاوز روسیه به اوکراین در صفحه آقای عیسی سحرخیز پست شده بود که من جواب کوتاهی بصورت کامنت به ایشان دادم, فکر کردم آنرا بصورت کاملتر برای اطلاع دوستان در این صفحه درج نمایم. ایشان بر این نظر بودند که نباید اخبار و گزارشات رسانه های غربی را باور کرد. در جوابشان اشاره کردم که صرفنظر از اینکه غرب و در راس آن آمریکا سیاست های امپریالیستی داشته و دارند, رسانه های غربی بر خلاف رسانه های شرقی تحت کنترل دولتهایشان نمیباشند و اکثریت آنها با بیطرفی وقایع جهان را نشر میدهند, هم آنها هستند که بسیاری از فسادهای اخلاقی, مالی و سیاسی دولتمردانشان را در هر مقامی که باشند افشاء میکنند. ایشان اشاره ای داشتند به وجود پانزده پایگاه های اتمی در اوکراین از جمله چرنویل, اولا چرنویل یک پایگاه اتمی نیست بلکه یک راکتور اتمی است که از دوران شوروی به یادگار مانده و در همان دوران بجهت اشکال در سیتم خنک کننده راکتور آن منفجر شد و خسارات و تلفات جانی بسیاری بوجود آورد و تمام اروپا را نیز برای مدتی به رادیو اکتیو آلوده کرد و امروز هم تنها یک متروکه بلا استفاده است, در ضمن حتی خود روسیه هم تا به امروز به وجود چنین پایگاه هائی در اوکراین اشاره نکرده است. دومأ با وجود موشکهای بالستیک دوربرد که قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارند نیازی به ایجاد پایگاه اتمی در نزدیکی مرز روسیه از جمله در اوکراین نمیباشد, این موشکها یک قاره را درمینوردند و به هدف میخورند لذا وجود آنها در هر نقطه اروپا از نظر نظامی کفایت میکند و چند صد کیلومتر دورتر و نزدیکتر اهمیتی ندارد.
نکته دیگر اینکه روسیه امروز دیگر یک کشور سوسیالیستی نیست بلکه یک کشور سرمایه داری نوپا است که توسط مافیای الیگارشی روسیه که اکثرا از اعضای سابق کادرهای دولتی شوروی بوده اند اداره میشود و پوتین هم برگزیده آنهاست, حال شگفت انگیز است که چپگرایان کشورمان همچنان این کشور را در قالب شوروی میبینند و همواره از آن دفاع میکنند در حالیکه هیچ نشانه ای از مارکسیسم در سیستم سیاسی و حکومتی روسیه وجود ندارد و برعکس تمام شرایط یک سیستم سرمایه داری بویژه از نوع تمامأ فاسد آن در این کشور برقرار است.
آنچه که اهمیت دارد نفس تجاوز تحت هر بهانه ای است که نه تنها کشوری را ویران میکند و تلفات جانی گسترده ای از مردم بوجود میآورد بلکه تاثیر آن بر اقتصاد و صلح جهانی نیز خساراتی را برای سایر کشورها ببار میآورد. واقعیت این است که هیچ چیزی یورش نظامی روسیه به اوکراین را توجیه نمیکند, روسیه نه مورد حمله نظامی قرار گرفته بود و نه همانطور که اشاره شد ایجاد پایگاه های تهاجمی نظامی در اوکراین ضرورتی نداشته و چندان تاثیری در دستیابی غرب به اهداف نظامی در روسیه ندارد. پوتین برای تحقق هدفهایش که کم و بیش مشخص است اقدام به یورش نظامی به اوکراین نمود. تجاوز روسیه به اوکراین در واقع همان بهانه شیره است.
 
صحنه را از ما گرفتند!
محمد علی عموئی*
در جمهوری اوکراین حوادثی در جریان است که تمام رسانه های غرب، یکپارچه آن را تجاوز روسیه به اوکراین تبلیغ می کنند. از سوی دیگر امریکا و کشورهای اروپائی تمام رسانه های روسیه اینترنت- امواج رادیوئی و تلویزیونی- را مسدود کرده و یکطرفه مردم را زیر بمباران خبری قرار داده اند که گفته می شود بیشتر آنها جعلی و ساختگی است.
خوشبختانه در ایران این محدودیت ها اعمال نشده اما گوش ها عمدتا به رسانه های غربی عادت کرده اند و تقریبا تمام رسانه های داخلی نیز همان مطالب و اخباری را منتشر می کنند که رسانه های غربی پخش می کنند.
آنگونه که اطلاعات من اجازه می دهد مطرح کنم اینست که در اوکراین از سال 2014 تدارک یک ارتش فاشیستی را غرب به رهبری پیمان نظامی "ناتو" دیده بود. آموزش و رفتار آنها بسیار شبیه داعش است. شرح این که آنها در شرق اوکراین چه جنایاتی مرتکب شدند، در این پیام و فراخوان کوتاه نمی گنجد. اکنون فاش شده که در اوکراین 15 پایگاه اتمی وجود دارد که پایگاه "چرنوبیل" از جمله آنهاست. آنها که ورود ارتش روسیه به اوکراین را محکوم می کنند، تنها برای لحظه ای فکر کنند که این پایگاه های اتمی برای یک جنگ اتمی ابتدا علیه روسیه و سپس برای اهداف دیگری که برایش در نظر گرفته می شد وارد عمل می شدند. این همان جنگ سوم و اتمی نیست که همه بشریت از آن هراس دارند؟ بنظر من جلوی انتشار اخبار واقعی را برای بی خبر نگهداشتن مردم از این حقیقت هولناک گرفته اند و توپخانه جعل و دروغ خود را به روی مردم باز کرده اند.
من بعنوان یک فعال سیاسی که جنگ دوم جهانی و جعل خبرهای دستگاه تبلیغاتی جهنمی هیتلر که "گوبلز" هدایت کننده آن بود را به یاد دارد، این فریاد را می خواهم از خود به یادگار بگذارم:
مردم ایران، فعالان سیاسی، حکومتگران و منتقدان و مخالفان حکومت! به هوش باشید. زمان اظهار نظرهای عجولانه و آغشته به کم اطلاعی از آنچه در بخشی از جهان می گذرد و آینده همه ما را به کام خود می کشد نیست. من نمیدانم نطفه زایش دوباره فاشیسم، آن هم از نوع اتمی آن در اوکراین از بین خواهد رفت یا در قامت غولی هولناک رشد خواهد کرد.
از نگاه من، این امر بستگی به سرانجام نبردی دارد که اکنون در اوکراین در جریان است. زمان انتظار نیست. فرصت ها را نباید از کف داد. من سالهای پایانی جنگ دوم جهانی را به یاد می آورم که در ایران جبهه ضد فاشیسم تشکیل شد و امروز، بار دیگر تاریخ درحال تکرار است. صد افسوس که یاران آگاه و پر تجربه من در قید حیات نیستند تا همگی با هم این فراخوان را بدهیم. نه تنها فراخوان بدهیم، بلکه کارزاری را برای آگاهی مردم آغاز کنیم که ایران و مردم ما امروز به آن نیازمند هستند.
صحنه را از ما گرفتند و کسانی صحنه گردان شدند که بندرت میدانند جهان به کجا می رود و میهن ما امروز در چه شرایطی قرار گرفته و وظیفه تک تک ما چیست!
*برگرفته از پیک نت
May be an image of 1 person
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.