رفتن به محتوای اصلی

روز جهانی زن در ایران
07.03.2022 - 11:53
تفسیر از:
نسیم امیری

مقدمه

۸ مارس روز جهانی زن بعنوان یک مناسبت بین المللی در سراسر جهان شناخته شده است. اولین مراسم روز زن روز ۲۸ فوریه سال ۱۹۰۹ در آمریکا برگزار شد.

دیکتاتوری ولایت فقیه، به دلیل ذات زن ستیز و سرکوبگرش، این روز را برای زنان ایران، برسمیت نمی‌شناسد. اما فعالان حقوق زنان در ایران، برای بدست آوردن حقوق برابر خویش در همه عرصه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در تکاپو و تلاش هستند.

شمار زنانی که در ایران از ابتدای حاکمیت زن ستیز ولایت فقیه، اعدام شده‌اند دهها هزار تن برآورد می‌شود. حضور زن ایرانی در تمامی اعتراضات و جنبش های بزرگ و سراسری، درسی فراموش ناشدنی و برگی درخشان در تاریخ ایران است.

ارتجاع حاکم بر ایران در پی آن است تا منزلت و مقام زن ایرانی را در حیطه اجتماعی و خانوادگی بعنوان «مادر» و یا «همسر» خلاصه کند تا از این طریق هیچ فرصتی برای جنبش های برابری حقوق زن و مرد در ایران نباشد.

پیام زنان در سراسر جهان، بویژه زنان سرکوب شده ایران در آستانه روز جهانی زن این است که میتوان با اتحاد و همبستگی، جهانی را تغییر داد و دولت ها را برای برسمیت شناختن این حقوق برابر، به زانو درآورد.

گزارش آماری:

اعدام = شمار زنان اعدامی از ۸ مارس سال ۲۰۲۱ تا ۸ مارس ۲۰۲۲ دستکم ۱۴ نفر است.

زنان زندانی سیاسی= شمار زنان زندانی سیاسی در ایران بیش از ۱۰۰ تن است.

مروری کوتاه بر وضعیت شماری از زنان زندانی سیاسی در ایران

ندانی سیاسی زینب جلالیان

قدیمی ترین زن زندانی سیاسی با سنگین ترین حکم، حبس ابد در ایران

زندانی سیاسی زینب جلالیان بارها درخواستهای ماموران اطلاعاتی برای مصاحبه و ندامت را رد کرده و حاضر به همکاری با وزارت اطلاعات دیکتاتوری جمهوری اسلامی نشده است.
او در پیامی به‌مناسبت روز جهانی زن از زندان خوی به افشای گوشه‌یی از جنایتها در زندان پرداخت و نوشت: «ای ستمگران، نظاره‌گر بودید و هستید، دیدید نمی‌شود با قتل‌عام، شکنجه و زندانی کردن ما زنان، جلوی حق خواهی ما را بگیرید. وقتی یک زن جوهرش با آزادی سرشته شده باشد، هیچ ظلم و زوری نمی‌تواند او را به زانو در بیاورد… باور کنید هر وقت ستمگران، ظلم و شکنجه را بر من بیشتر می‌کنند، من جسورتر و مقاوم‌تر می‌شوم».

زندانی سیاسی گلرخ ابراهیمی ایرایی

تبعید به زندان آمل
گلرخ ایرایی در پیامی از زندان چنین گفته است:

«ایستادن تمام قد و تا پای جان در برابر عوامل زور و جنایت حتی اگر به ایجاد فضایی خشونت‌آمیز منجر شود، خشونت‌طلبی نیست. خشونت‌طلبی تواضع و سکوت و‌ ندانم‌کاری در برابر عوامل زور و جنایت است. خشونت‌طلبی فرصت دوباره دادن به عوامل زور برای سرکوب بیشتر است و برافراشتن پرچم صلح در برابر طالبانی است که سال‌ها مردم افغانستان را درید و آواره غربت کرد و‌ پر واضح است که همچنان بر ماهیت اولیه خود استوار است.
تا رهایی از چنگ استبدادی که بیش از یک قرن است در مسیر آزادی‌خواهی‌مان سایه افکنده است، ایستاده‌ایم؛ حتی اگر مسیر ناهموار و تنها سلاح، جانمان باشد».

زندانی سیاسی خدیجه مهدی پور

در زندان ایلام
به زندانی سیاسی خدیجه مهدی پور اعلام شده که به دلیل توبه نکردن و زانو نزدن در برابر دیکتاتور، مشمول آزادی مشروط و آزادی زودهنگام نخواهد شد.
به تحریک مسئولین زندان ایلام، سه زندانی زن با اتهامات جرائم خشن با توهین، به زندانی سیاسی خدیجه مهدی پور حمله کردند. این حمله باعث آسیب دیدگی (کبودی) چشم خدیجه مهدی پور شد.

زندانی سیاسی نجات انور حمیدی

زندانی سیاسی نجات انور حمیدی ۶۶ ساله در آستانه نابینایی در زندان سپیدار اهواز
نجات انور حمیدی، در زندان سپیدار اهواز در آستانه از دست دادن بینایی و کور شدن است. اما به دستور اطلاعات از رسیدگی پزشکی و مرخصی استعلاجی محروم است.

زندانی سیاسی سعدا خدیرزاده

سعدا خدیرزاده ۳۲ ساله در حالیکه باردار بود بازداشت شد. وی هفت ماهه باردار و در زندان ارومیه محبوس است. سعدا از۵ ماه پیش در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برد و به‌رغم شرایط ویژه دوران بارداری و بیماری‌های زمینه‌ای از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی محروم مانده است.

زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد

مریم اکبری در تبعید در زندان سمنان، ۱۳ سال در حبس بدون حتی یک روز مرخصی و دور از سه فرزندش، وی در دوران زندان به بیماریهای مختلفی از جمله به بیماری کبدی مبتلا شده اما از درمان و کلیه حقوق یک زندانی محروم است.

زندانی سیاسی زهرا صفایی

در زندان قرچک ورامین
زندانی سیاسی زهرا صفایی پیش از این دچار سکته قلبی شده و پس از شکنجه و اذیت و آزار فراوان از جانب مسئولان این زندان، برای بستری شدن در بیمارستانی خارج از زندان، سرانجام مورد عمل جراحی و آنژیوگرافی از ناحیه قلب قرار گرفت. وی با همین وضعیت در زندان بارها مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته است. زهرا صفایی همراه با دخترش پرستو معینی در زندان است.

زندانی سیاسی منیره عربشاهی

منیره عربشاهی فعال مدنی محبوس در زندان کچویی کرج، علیرغم حال نامناسب جسمی و مواجهه با مشکلات متعدد پزشکی اخیرا از اعزام به مرخصی محروم شده است. خانم عربشاهی نیازمند انجام عمل جراحی دیسک کمر است و مدتی پیش نیز به دلیل مشکلات کلیوی به بیمارستان اعزام شده بود. وی همراه با دخترش یاسمین آریایی زندانی است.

و این اسامی همچنان ادامه دارد…..

تقدیم به زنان زندانی سیاسی در ۸ مارس روز جهانی زن؛

Missing media item.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
سایت جوانه ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.