رفتن به محتوای اصلی

پیام تند ویدیویی مهرجویی واکنش بسیار کاربران را به دنبال داشت
07.03.2022 - 19:47

Missing media item.

"کی هستی تو؟ من حقم را می گیرم ! می گیرم " چه کردنداین کوتوله های تاریخی با مردمان این سرزمین ؟که هنرمندی چون مهر جوئی در هشتاد دو سالگی چنین درد مندانه می خروشد سینه سپر می کد .تا از حق پایمال شده خود که حق پایمال شده یک ملت است دفاع کند .ننگ تان باد جانیان تاریک اندیش که چون راهزنان از دل تاریکی هزار چهار صد ساله در آمدید بر این سرزمین تاختید وبا مردمان این سرزمین آن کردید که مغول نکرد ."آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند" انجام فعل بر عهده من وتوست رفتنی که در خروش روزانه مردم منعکس است از هنرمدی چون مهر جوئی ،زنی چو نسرین ستوده زینت جلالیان واز معلمن تا کارگران ما حقمان را از گلویشان بیرون خواهیم کشید من به چنین روزی باور دارم !
گرچه زین زهر سمومی که گذشت از سر باغ
سرخ گل های بهاری همه بی هوشانند
باز در مقدم خونین تو ای روح بهار
بیشه در بیشه درختان همه آغوشانند

 

انتشار ویدیوی داریوش مهرجویی، کارگردان ایرانی، در اعتراض به تصمیم وزارت ارشاد برای بازبینی مجدد تازه‌ترین فیلم او "لامینور" واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.

بسیاری از کاربران این ویدیو را بازنشر کرده و بخش‌هایی از صحبت‌های آقای مهرجویی مانند جمله "پشت پرده مانند اشباح حکم صادر می‌کنند" را دوباره تکرار کردند.

بسیاری از کاربران از وزارت ارشاد انتقاد کرده و گفته‌اند که در حق بزرگان سینمای ایران "جفا" می‌شود.

عده‌ای از کابران ویدیویی از رقصیدن آل‌پاچینو، هنرپیشه پیشکسوت آمریکایی در خیابان که چندی پیش دست به دست می‌شد را دوباره باز نشر کردند و وضعیت آقای مهرجویی که پس از سال‌ها کار در عرصه سینما داد اعتراضش بلند شده را با سینماگران در کشورهای دیگر مقایسه کردند.



یکی از کاربران این اتفاق اخیر را استراتژی "سرکوب"دانست.

برخی ازچهره‌های شناخته شده هم به این ویدیو واکنش نشان دادند.

منیژه حکمت، کارگردان سینمای ایران در صفحه توییترش نوشت: "من هم معترض هستم. جناب استاد داریوش مهرجویی، من شرمنده احوالت هستم. به مسلخ و محاق بردن اندیشه، هنر، اصالت، و.... ننگی است بر پیشانی اهالی دغل، تزویر، دروغ، سانسور و مرگ."

آذر منصوری، دبیر کل حزب اتحاد ملی، در توییتر نوشت: "این اعتراض حاصل ممیزی‌ها و حذف مکرر آزادی و خلاقیت از سنتوری تا لامینور در هنر سینمای ایران است."


 

علی احمدنیا، سردبیر سابق اصلاحات‌نیوز نیز در توییتی نوشت: "آقای مهرجویی چه روزی مقابل ارشاد تحصن می‌کنی بگو ما هم کنارت باشیم."

پژمان موسوی، روزنامه‌نگار نوشت که در موسیقی و کتاب و تئاتر هم وضع همین است. او گفت: "سیاست اینان همه جا را به نکبت انداخته است."

جعفر گودرزی، رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، در یادداشتی که توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شده گفت: "چرا نمی‌خواهید بپذیرید که سینما محکمه نیست و شما هم قاضی نیستید."

بسیاری از کاربران به دشواری‌هایی که آقای مهرجویی در این سال‌ها با آن مواجه بوده اشاره کرده و مشکلات بر سر مجوز برای لامینور را با فیلم سنتوری مقایسه کردند.

یک کاربر در توییتر نوشت: "چقدر صحبت‌های داریوش مهرجویی ناراحت‌کننده بود. هربار با عشق هنری خلق می‌کند، آن‌ها با حماقت و کوته‌نظری سانسورش می‌کنند."

و برخی نیز درباره تاثیر این اتفاقات بر سلامت داریوش مهرجویی ابراز نگرانی کردند.

منتقدین چه می‌گویند

در مقابل عده‌ای هم از "سکوت" آقای مهرجویی در سال‌های گذشته و حمایت نکردن در جریان‌های مختلف از جمله اعتراضات مردمی و یا اتفاقات مشابهی که برای سینماگران دیگر افتاده انتقاد کردند.

تعدادی از کاربران گفته‌اند که دراین سال‌ها همکاران و هم‌نسلان آقای مهرجویی بارها ممنوع‌الکار و منزوی شدند در حالی که او مجوز می‌گرفت و فیلم می‌ساخت.

نیما پندار نوشت: "مهرجویی سال‌هاست که با همین نظم تایید گرفته و فیلم ساخته، گاهی فیلم‌های خیلی خوبی ساخته. حالا در همان نظم که ساختار عادلانه‌ای نیست، مجوز مرحله آخرش لغو شده. توقع دارد دل ما برایش بسوزد؟"

کاربری نوشت که مردم ایران سال‌هاست که در حال جنگ هستند و حالا آقای مهرجویی می‌خواهد بجنگد. او پرسیده که اگز مشکل فیلم لامینور حل شود این کارگردان سکوت می‌کند؟

چه اتفاقی افتاد

داریوش مهرجویی کارگردان سرشناس سینمای ایران در اعتراض به اینکه فیلم جدیدش "لامینور" مجوز اکران نوروزی نگرفت، در یک پیام ویدیویی بی‌سابقه گفت با دستیارانش در وزارت ارشاد "تحصن" می‌کند.

در این پیام ویدیویی کارگردان ۸۲ ساله خطاب به وزیر و وزارت ارشاد اسلامی گفت: "من دیگر می‌خواهم بجنگم. بیایید مرا بکشید. این سینه من. بزنید. بزنید. نابودم کنید. بکشید. هر ظلمی می‌خواهید بکنید، اما من حقم را می‌گیرم".

محمدرضا فرجی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی ایران دیروز (یکشنبه 15 اسفند) گفته بود که فیلم لامینور از نظر سازمان سینمایی مانعی برای دریافت مجوز ندارد، اما چون پروانه نمایش آن دو سال پیش صادر و اکنون منقضی شده، در اکران نوروزی سینماها حضور نخواهد داشت.

پیش از این شورای صنفی نمایش اعلام کرده بود که فیلم لامینور در نوروز ۱۴۰۱ اکران می‌شود.

اما در واکنش به سخنان امروز (دوشنبه ۱۶ اسفند) آقای مهرجویی، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: "فیلم توقیف نیست. دلیل این هیاهو و حواشی را نمی‌فهمیم. فیلم فقط در جدول اکران نوروز نیست".

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.