رفتن به محتوای اصلی

رجب صفروف، همکار پشت پرده کاترین شکدم؟
08.03.2022 - 16:06
 
 
کاترین پرز شکدم،‌ زنی بریتانیایی-فرانسوی و یهودی است که خود را تحلیلگر سیاسی معرفی می‌کند. او در سفر چند سال پیش خود به ایران با ابراهیم رئیسی مصاحبه و مطالبی هم در وبسایت آیت‌الله علی خامنه‌ای منتشر کرده بود.
 

کاترین شکدم در یک همایش در تهران

خانم شکدم می‌گوید مطالب را "به سفارش" دفتر حفظ و نشر آثار آقای خامنه‌ای نوشته است. یادداشت‌های اخیر او در وبلاگ روزنامه آنلاین تایمز اسرائیل درباره سفرش به تهران و دیدگاه‌های انتقادی از سران حکومت جمهوری اسلامی ایران باعث جنجال و پاک شدن مطالب او از وبسایت آقای خامنه‌ای شده است.

برخی جریان‌های سیاسی داخل ایران او را یک "جاسوس" خوانده‌اند که توانسته به لایه‌های بالای حکومت جمهوری اسلامی ایران نفوذ کند اما طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای درباره این موضوع ابراز تردید کرده‌اند و حتی در بحث‌های شبکه‌ اجتماعی کلاب‌هاوس، وجود شخصی به نام کاترین شکدم را زیر سوال برده‌اند. اما کاترین پرز شکدم امروز با حضور در برنامه شصت دقیقه به این تردیدها پاسخ داد.

تایمز اسرائیل در معرفی کاترین پرز شکدم نوشته او تحلیلگر سیاسی، نویسنده و مفسر خاورمیانه و پیش‌تر مشاور سابق شورای امنیت سازمان ملل در مورد یمن بوده است.

کاترین پرز شکدم

مقالات کاترین پرز شکدم از وبسایت آیت‌الله خامنه‌ای حذف شد

ماجرا از کجا شروع شد؟

حدود ده روز پیش در ششم اسفندماه، کانال تلگرامی 'ثلث' که گفته می‌شود افراد نزدیک به محمود احمدی‌نژاد آن را اداره می‌کنند، عکسی از کاترین شکدم منتشر کرد و نوشت: "ستون‌نویس وبسایت آیت‌الله خامنه‌ای، نفوذی رژیم اسرائیل در رسانه‌های بیت و سپاه؛ کاترین پرز شکدم در یادداشتی برای تایمز اسراییل پرده از نفوذ خود در ایران برداشت."

آخرین مطلب خانم شکدم برای وبلاگ تایمز آو اسرائیل که نویسندگان زیادی برای آن می‌نویسند و بخشی جانبی از این وبسایت است، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۱ (چهارم آذرماه) منتشر شده و تلگرام ثلث چند ماه بعد در اسفندماه این موضوع را برجسته کرده است.

مصاحبه با خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران
توضیح تصویر،

مصاحبه خانم پرز شکدم با خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران

پیش از آن نام خانم شکدم چندان در رسانه‌های فارسی زبان مطرح نشده بود؛ هرچند او قبلا بارها با رسانه‌های مختلف ایران به عنوان تحلیلگر مصاحبه کرده بود از جمله با پرس‌تی‌وی، روزنامه انگلیسی‌زبان دولت ایران و نادر طالب‌زاده مجری برنامه افق.

وبسایت پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آقای خامنه‌ای، قبلا مطالب خانم شکدم را حذف کرده و بعد از جنجالی شدن این موضوع، در اقدامی کم‌سابقه درباره این اتفاق توضیح داده است. بعضی از رسانه‌ها و اشخاص مختلف از جمله چهره‌های سپاه هم که قبلا با خانم شکدم مصاحبه کرده‌بودند، برای "تبرئه" از او دست به کار شدند و توضیح دادند.

وبسایت آقای خامنه‌ای چه گفته است؟

گفته می‌شود کانال ثلث از سوی افراد نزدیک به محمود احمدی‌نزاد رئیس جمهوری سابق ایران اداره می‌شود.

گفته می‌شود کانال ثلث از سوی افراد نزدیک به محمود احمدی‌نزاد رئیس جمهوری سابق ایران اداره می‌شود.

خانم شکدم حدود ۱۸ یادداشت برای وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار آقای خامنه‌‌ای نوشته که همه آنها حذف شده است.

او در مصاحبه با برنامه شصت‌دقیقه بی‌بی‌سی گفت که از سایت آقای خامنه‌ای با او تماس گرفته‌اند که مطالبش را منتشر کنند و او به آنها مطلب داده است، اما در ازای مطالب پولی نگرفته است.

خانم شکدم گفت مطالب را ایمیل می‌کرده است و خودش شخصا به دفتر آیت‌الله خامنه‌ای نرفته است. او همچنین گفت مطالب او اصلاح و ادیت می‌شده است.

اما پیش از این مصاحبه با بی‌بی‌سی، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آقای خامنه‌ای هرگونه ارتباط با خانم شکدم را رد کرده و گفته است: "این نویسنده صرفا در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ از طریق برخی فعالان رسانه‌ای علاقمند به انقلاب اسلامی، مطالب و یادداشت‌هایی را در موضوعات مرتبط با ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی ارسال کرده که برخی از آنها در این رسانه منتشر شده و پس از سال ۱۳۹۶ نیز هیچ‌گونه ارتباطی با این رسانه نداشته است. اما باتوجه به تغییر مواضع و رویکردهای اخیر این نویسنده و عدم رعایت قواعد حرفه‌ای، مطالب نویسنده مزبور از این رسانه حذف شده است."

مطالب حذف شده بیشتر درباره اسلام و نگاه مثبت او به عنوان یک مسلمان و نقش "امامت" آیت‌الله خامنه‌ای در اداره حکومت اسلامی است. اما بعد از خروج از ایران موضعش تغییر کرد و در وبلاگ تایمز آو اسرائیل به انتقاد سران حکومت ایران پرداخت.

او خود را زنی مسلمان معتقد به اصول شیعه معرفی می‌کرد و تصاویر او در راهپیمایی اربعین بازنشر شده است.

مصاحبه‌ سال 1397 کاترین شکدم با روزنامه رسالت
توضیح تصویر،

مصاحبه‌ سال ۱۳۹۷ کاترین شکدم با روزنامه رسالت

آیا او 'جاسوس' است؟

بعد از جنجالی شدن تغییر موضع خانم شکدم و انتقادش از حکومت ایران، او به "جاسوسی" متهم شد. اما عده‌ای در این میان سعی کردند موضوع را یک "دروغ" اینترنتی توصیف کنند که ارتباط چندانی با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد. برنامه بیست و سی تلویزیون ایران بدون اشاره به ارتباط خانم شکدم با وبسایت آقای خامنه‌ای، گفت نهادهای فرهنگی باید با فیک‌نیوز و خبرهای دروغین مقابله کنند.

خانم شکدم در پاسخ به جمال‌الدین موسوی، مجری شصت دقیقه، هرگونه اتهام جاسوسی را رد کرد و گفت مامور کشوری نبوده و فقط به عنوان تحلیلگر به ایران رفته است. خانم شکدم که در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمده، می‌گوید هیچ گاه به اسرائیل سفر نکرده است.

او چند بار تاکید و ادعا کرد که او سراغ مقام‌های ایران نرفته، بلکه مقام‌های ایران برای "استفاده تبلیغاتی" سراغ او آمده‌اند و او را به کنفرانس فلسطین دعوت کرده‌اند: "من به دنبال کسی نرفتم،‌ آنها به دنبال من آمدند. در هیچ زمانی من سعی نکردم به رسانه‌های ایران نفوذ کنم یا وارد دالان‌های قدرت شوم. آنها از من خواستند تحلیل بنویسم و مصاحبه کنم. از من برای کنفرانس فلسطین دعوت کردند و من رفتم. این ایران بود که هر بار دست به سوی من دراز کرد. برای من هم یک فرصت بود. نمی خواهم مردم فکر کنند من سواستفاده کردم."

کاترین شکدم در پاسخ به این سوال که آیا از خطرات سفر به ایران آگاه بوده، می‌گوید با پاسپورت فرانسوی به ایران رفته و مقام‌های ایران از هویت یهودی او خبر داشته‌اند: "مقام‌های ایرانی می‌دانستند اصل و نصبم یهودی است اما به خاطر همسرم که مسلمان بوده و کاری که می‌کردم، کسی به من شک نداشت. آنها من را به عنوان ابراز تبلیغات برای اهداف خود می‌دانستند، بنابر این اصرار نکردند."

"من فقط می‌خواستم بفهمم و با ایرانی‌ها آشنا بشوم که آیا طرز فکرشان مثل حکومت است یا نه. من نمی‌خواستم این فرصت را از دست بدهم اما هدفم جاسوسی نبود."

کاترین شکدم در یک همایش در تهران

کاترین شکدم در تهران

چرا ظاهر و موضع سیاسی او تغییر کرد؟

خانم شکدم که در ایران با حجاب اسلامی دیده می‌شد و در مصاحبه با بی‌بی‌سی‌ عربی و سایر رسانه‌ها هم حجاب بر سر داشت، درباره تغییر پوشش خود گفت:‌ وقتی به ایران سفر می‌کنید مجبور هستید که حجاب داشته باشید.

او همچنین اضافه کرد که همسرش مسلمان اهل یمن بوده و تصمیم گرفته برای آرامش خانواده حجاب داشته باشد و وقتی از همسرش جدا شده، حجاب را کنار کذاشته است.

کاترین شکدم روز دوشنبه با بی‌بی‌سی فارسی گفتگو کرد.
توضیح تصویر،

کاترین شکدم روز دوشنبه با بی‌بی‌سی فارسی گفتگو کرد.

خانم شکدم ارتباط همسر سابقش با حکومت ایران را رد کرده و گفته همسرش سنی مذهب بوده و علاقه زیادی به ایران نداشته و نوشتن او برای رسانه‌های فارسی ایران باعث اختلاف‌شان شده بوده است.

در پاسخ به این سوال که چرا اصرار داشته خود را در قالب مورد علاقه حکومت ایران بگنجاند، گفت، می‌خواسته از نزدیک ببیند که آیا در ایران کلا با کل مردم یهودی اسرائیل مخالف هستند یا فقط با دولت اسرائیل مشکل داشته‌اند. او تاکید کرد: "متاسفانه من متوجه شدم که آنها کلا با یهودی‌ها مشکل دارند نه با دولت اسرائیل."

در وبلاگی که برای تایمز آو اسرائیل نوشته، خانم شکدم تاکید کرده که "ایران به دنبال بمب هسته‌ای" است. او می‌گوید اطلاعات سری درباره برنامه هسته‌ای ایران ندارد اما اینکه "ایران به دنبال بمب" است،‌ نظر شخصی و برداشتش از حکومت ایران است.

خانم شکدم رابطه نزدیک شخصی با مقام‌های ایرانی را رد کرد گفت مقام‌های ایرانی به او اسراری نداده‌اند. او می‌گوید "برای کوبیدن من از این اظهارات استفاده می‌کنند. من مشکلی ندارم اما در واقع دارند مقام‌های خودشان را زیر سوال می‌برند."

ماجرای مصاحبه با ابراهیم رئیسی چیست؟

آقای رئیسی، تولیت وقت آستان قدس رضوی، در سفر تبلیغاتی خود در دور قبلی انتخابات در سال ۱۳۹۶ با خانم شکدم مصاحبه کرد. آقای رئیسی در این انتخابات شکست خورد و این مصاحبه از تلویزیون آر‌تی روسیه پخش شد.

خانم شکدم در سفر انتخاباتی به رشت با آقای رئیسی مصاحبه کرد. او امروز توضیح داد که این مصاحبه با هماهنگی نادر طالب‌زاده انجام شد اما آر‌تی روسیه از او خواست که مصاحبه را برای پخش به آنها بدهد.

حدود چهار سال بعد از آن مصاحبه، خانم شکدم در یادداشتش برای تایمز آو اسرائیل، ابراهیم رئیسی را "مردی جاه‌طلبی" توصیف کرد که اهمیت قدرت، استراتژی و نیاز به جلب نظر بین‌المللی را برای رسیدن به اهدافش را درک می‌کند و متفاوت از دیگر اهالی حوزه است که در مکتب آیت‌الله‌ها رشد کرده است.

من جاسوس نیستم

کاترین پرز شکدم، تحلیلگر یهودی فرانسوی- بریتانیایی، که اخیرا حضورش در ایران و یادداشتش برای "تایمز اسراییل" خبرساز شده بود، در مصاحبه‌ای با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت "من جاسوس و مامور هیچ کشوری نیستم، من صرفا تحلیلگر سیاسی بودم".

او در این مصاحبه اختصاصی در پاسخ به اینکه چرا یادداشت خود را به "تایمز اسرائیل" دادید، گفت که "من تصمیم گرفتم داستان خودم را به این روزنامه اسرائیلی بدهم. احساس کردم که مردم هم در ایران و هم در اسرائیل باید بدانند و نگاه متفاوتی نسبت به تحولات خاورمیانه پیدا کنند".

نام کاترین پرز شکدم پس از آن مطرح شد که او در یادداشتی در پایگاه خبری اینترنتی "تایمز اسرائیل" از تجربه حضور خود در ایران نوشت و در آن نسبت به "یهودی‌ستیزی" زمامداران جمهوری اسلامی و برنامه‌ هسته‌ای این کشور هشدار داد.

برخی از منابع ایرانی از او به عنوان عامل "نفوذی" اسرائیل یاد می‌کنند.

کاترین پرز شکدم اما گفت هرگز به اسرائیل سفر نکرده است و با مقامات این کشور ارتباط نداشته است.

او در پاسخ به اینکه چرا حجاب بر سر داشته گفت چون همسر سابقش "مسلمان" و "اهل یمن" بود، به "درخواست شوهرش" تن داده است. او گفت پس از آنکه طلاق گرفته حجاب را برداشته است.

او گفت "من هرگز وانمود نکردم کس دیگری هستم و اصل و نسب من چیست".

کاترین پرز شکدم گفت به ایران رفت تا ببیند که نفرت در ایران نسبت به دولت اسرائیل است یا یهودیان و متوجه می‌شود "این مشکل با یهودیان است".

او گفت هدفش از سفر به ایران جاسوسی نبود.

کاترین پرز شکدم اضافه کرد که "من سعی نکردم به رسانه‌های ایران نفوذ کنم، وارد دالان‌های قدرت شوم یا به کسی نزدیک شوم. من از طرف دولت جمهوری اسلامی دعوت شدم. این ایران بود که از من دعوت کرد. و این برای من فرصت بود. من از کسی بهره‌برداری یا سوء‌استفاده نکردم".

کاترین پرز شکدم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از او "خواسته شخصی" داشته‌اند مثلا نوعی "رابطه" گفت "خیر به هیچ وجه". او گفت گزارش‌هایی که چنین ادعاهایی را مطرح کرده‌اند خوانده است . "اینکه مقامات ایران بیایند اسراری به من بگویند غیر منطقی است"، "با اینکه از چنین گزارش‌هایی برای کوبیدن شخصیت من استفاده کنند، مشکلی ندارم اما این کار  در عین حال مقامات ایران را زیر سوال می‌برد."

پیشتر در بعضی رسانه‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی گزاش‌هایی درباره رابطه شخصی کاترین پرز شکدم با بعضی از مقامات ایران منتشر شده بود.

او در پاسخ به اینکه آیا نادر طالب‌زاده، فیلم‌ساز نزدیک به حکومت ایران، از او برای شرکت در کنفرانس فلسطین دعوت کرده یا نه گفت که با او ملاقات کرده اما او دعوت کننده نبوده است. بلکه یکی از نهادهای نزدیک به مجلس او را دعوت کرده است.

اما کاترین پرز شکدم در ادامه مصاحبه خود با بی‌بی‌سی تایید کرد که آقای طالب‌زاده شرایط را برای مصاحبه او با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، مهیا کرده است اما شبکه آر تی (راشا تودی)، روسیه از او خواسته بود این مصاحبه را انجام دهد.

خانم پرز شکدم سال ۱۳۹۶ در جریان سفر انتخاباتی ابراهیم رئیسی به رشت با او مصاحبه کرده بود.

او پیشتر در یادداشت خود برای تایمز اسرائیل نوشته از سوی یکی از هواداران و افراد نزدیک به ابراهیم رئیسی که در آمریکا تحصیل کرده بود برای مصاحبه با نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ و تولیت وقت آستان قدس رضوی معرفی شده بود.

او همچنین اضافه کرد که برای نگارش یادداشت در سایت رهبر ایران از سوی این سایت با او تماس گرفته شد. او گفت مقالات را برای آنها ایمیل می‌کرده است و افزود "دست شما نیست که کدام را منتشر می‌کنند و کدام را نه."

خانم کاترین پرز شکدم در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ شمسی به ایران سفر کرد و برای بعضی از رسانه های حکومتی، از جمله وبسایت‌های رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران مقالاتی نوشت.

هر چند خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام قضایی گفته او در پنج سال گذشته صرفا پنج بار به ایران سفر کرده و در مجموع فقط ۱۸ روز در ایران حضور داشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.