رفتن به محتوای اصلی

بایدن تماس می‌گیرد؛ مقامات عربستان و امارات پاسخ نمی‌دهند
09.03.2022 - 06:46

 Missing media item.

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت: «انتظار یک تماس تلفنی بود، اما انجام نشد»-AFP

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و مقامات امارات متحده عربی در هفته‌های اخیر تماس‌های جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا را که با بحران افزایش قیمت سوخت دست و پنجه نرم می‌کند، بدون پاسخ گذاشتند.

گزارش وال استریت ژورنال به نقل از مقامات در خاورمیانه و آمریکا حاکی از آن است که شاهزاده محمد بن سلمان و شیخ محمد بن زائد آل نهیان برای درخواست‌های آمریکا به‌منظور گفت‌و‌گو در دسترس نبوده‌اند. این گزارش می‌گوید که تلاش‌های کاخ سفید برای هماهنگ کردن تماس تلفنی بین بایدن و مقامات ارشد عربستان سعودی و امارات موفق نبوده است.

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت: «انتظار یک تماس تلفنی بود، اما انجام نشد.» وزارت امور خارجه امارات متحده عربی هم می‌گوید که تماس بایدن با شیخ محمد می‌تواند به زمان دیگری موکول شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن پس از تحریم نفت و گاز روسیه به دلیل حمله به اوکراین و افزایش بهای نفت به ۱۳۰ دلار برای هر بشکه، به دنبال افزایش منابع نفت در بازار است.

جو بایدن، ریییس‌جمهوری آمریکا بر خلاف دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین این کشور روابط گرمی با عربستان سعودی و امارات ندارد و روابط دوجانبه به دلیل سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه سرد شده است. مساله توافق هسته‌ای با ایران، بحران یمن و خارج کردن حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا از جمله این سیاست‌ها است. افزون بر این بایدن در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری مواضع نسبتا تندی درباره عربستان سعودی اتخاد کرده بود.

وال استریت ژورنال به نقل یوسف القطیبه سفیر امارات متحده عربی در آمریکا روابط متشنج میان دو کشور را تایید کرده است. او گفت: «امروز در بوته آزمون قرار داریم اما بباور دارم که از آن به سوی موقعیتی بهتر بیرون می‌آییم.»

این گزارش می‌افزاید که مقامات ارشد آمریکا به همراه مقامات وزارت خارجه و شورای امنیت ملی در هفته‌‌های اخیر به ریاض و ابوظبی سفر کرده‌اند تا آنها را به طور مستقیم در جریان انتظارهای آمریکا قرار دهند.

آخرین تماس تلفنی بایدن با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی مربوط به ۹ فوریه و پیش از لشکرکشی روسیه به اوکراین است. پادشاه عربستان سعودی و رییس‌جمهوری آمریکا در این تماس تلفنی بر روابط استراتژیک و اقتصادی دو کشور تاکید کردند.

اکسیوس پیش‌تر گزارش داده بود که مشاوران بایدن در حال بررسی احتمال سفر او به عربستان سعودی در فصل بهار هستند. بایدن در بیش از یک سال گذشته که دوره ریاست‌جمهوری‌اش آغاز شده است، تا کنون به عربستان سعودی سفر نکرده است.

 

 

ولیعهد عربستان و امارات درخواست جو بایدن برای گفت‌وگوی تلفنی را رد کردند

وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکا و خاورمیانه گزارش داد که ولیعهد عربستان سعودی و ولیعهد امارات متحده عربی در هفته‌های اخیر تقاضاهای دولت آمریکا را برای گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن درباره بحران اوکراین، رد کرده‌اند.

طبق این گزارش، مقام‌های عربستان سعودی خواستار حمایت بیشتر آمریکا در جنگ این کشور با یمن و کمک ایالات‌متحده به اجرای برنامه هسته‌ای غیرنظامی ریاض هستند.

وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی خاطرنشان کرد که مقام‌های عربستان سعودی خواستار حمایت بیشتر آمریکا در جنگ این کشور با یمن، کمک ایالات‌متحده به اجرای برنامه هسته‌ای غیرنظامی ریاض و ایجاد مصونیت حقوقی برای ولیعهد عربستان سعودی در ایالات‌متحده هستند.

ولیعهد عربستان سعودی و ولیعهد امارات متحده عربی در حالی تقاضای جو بایدن را برای گفت‌وگو رد کرده‌اند که هر دوی آنها هفته گذشته در تماس‌هایی جداگانه درباره بحران اوکراین با روسای جمهوری روسیه و سپس اوکراین گفت‌وگو کردند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، یک مقام عربستان سعودی گفت که کاخ سفید از ولیعهد عربستان سعودی خواسته است که در بحران اوکراین میانجی‌گری کند.

این گزارش به نقل از یک مقام دولت بایدن گفت که کاخ سفید در تلاش است توان دفاعی امارات متحده عربی و عربستان سعودی را تقویت کرده و به نگرانی‌های امنیتی آنها رسیدگی کند.

یک مقام دیگر آمریکایی نیز با اشاره به اینکه محمد بن سلمان تصمیم‌گیرنده کلیدی در عربستان سعودی است، گفت دولت بایدن در تلاش برای یافتن راه‌های همکاری با او در زمینه‌هایی از جمله بازار انرژی و عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

جیم اینهاف، سناتور جمهوری‌خواه، در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال درباره اقدام عربستان سعودی و امارات متحده عربی در رد درخواست تماس با بایدن درباره اوکراین گفت: متاسفم که می‌بینم شرکای ما بایدن را نادیده می‌گیرند، اما خود او این آشفتگی را به وجود آورد.

اینهاف گفت: سیاست خاورمیانه بایدن فشار را از حوثی‌ها کاست، افغانستان را به طالبان داد و قرار است به ایران میلیاردها دلار معافیت تحریمی بدهد.

با توجه به افزایش قیمت نفت به بالای سقف ۱۳۰ دلار به ازای هر بشکه، عربستان سعودی و امارات تولیدکنندگانی هستند که می‌توانند با تزریق میلیون‌ها بشکه نفت به بازار، تعادل را به بازار انرژی بازگردانند.

با این حال، دو کشور تاکنون با افزایش سقف تولید نفت خود مخالفت کرده و تاکید کرده‌اند به سقف مورد توافق ائتلاف کشورهای تولیدکننده نفت و اوپک پایبند خواهند ماند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.