رفتن به محتوای اصلی

سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار توقف همکاری دولت بایدن با روسیه در مذاکرات وین شدند
10.03.2022 - 06:19

گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه در یک نشست خبری از دولت جو بایدن به دلیل همکاری با روسیه در مذاکرات احیای برجام در شرایطی که روسیه به اوکراین حمله کرده انتقاد کردند و از او خواستند این روند را متوقف کند.

تد کروز در این نشست خبری گفت: «هر گاه توافق با ایران اعلام شود یک پیروزی بزرگ برای ولادیمیر پوتین خواهد بود.»

او افزود: در حالی که دولت بایدن به صورت از هم گسسته علیه مسکو تحریم اعلام می‌کند، روسیه می‌تواند در معاملات نفت و گاز، هسته‌ای و تسلیحاتی با ایران به میلیاردها دلار پول دست یابد.

سناتور جیم ریش نیز در این نشست گفت که بایدن در حال معامله با روسیه است و باید این کار را متوقف کرده و نگذارد روسیه در گفت‌وگوهای احیای برجام از طرف آمریکا با ایران مذاکره کند.

سناتور جونی ارنست نیز در این نشست همکاری دولت بایدن با روسیه را در مذاکرات وین «دیوانه‌وار» خواند و گفت در حالی که روسیه با تانک‌هایش در اوکراین در حال کشتن انسان‌های بی‌گناه است، دولت بایدن از روسیه برای مذاکره با یک دشمن دیگر، یعنی ایران، استفاده می‌کند.

سناتور جان باراسو نیز با انتقاد از همکاری دولت بایدن با روسیه در مذاکرات احیای برجام گفت: روسیه دارد از طرف آمریکا با ایران مذاکره می‌کند و در همین حال دارد به اوکراین نیز حمله می‌کند.

او تاکید کرد که دولت بایدن نباید اجازه دهد روسیه از طرف آمریکا با ایران مذاکره کند.

سناتور بیل هگرتی نیز از اینکه دولت بایدن برای حفظ تعادل بازار جهانی انرژی به جای همکاری با شرکت‌های انرژی در آمریکا و افزایش تولید، در حال همکاری با کشورهای متخاصم است انتقاد کرد.

او گفت: «این دولت ترجیح می‌دهد به جای همکاری با تولیدکنندگان نفت در آمریکا، با قاتلان بین‌المللی تعامل داشته باشد.»

نماینده روسیه: همه روابط اقتصادی ما با ایران باید از تحریم‌های اروپا و آمریکا مستثنی باشند

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، با تاکید براینکه هنوز مذاکرات و توافق برای احیای برجام نهایی نشده است، گفت که در صورت نهایی شدن توافق باید روابط تجاری روسیه و ایران از تحریم‌های اروپا و آمریکا مستثنی باشد.

روسیه از یک هفته پیش و درحالی که پس از حمله به اوکراین با موج گسترده تحریم‌های آمریکا و اروپا مواجه شده، مواضع جدیدی در مذاکرات وین اتخاذ کرد و از آمریکا خواست تا تضمین دهد که در صورت احیای برجام، تحریم‌های مرتبط با حمله به اوکراین، تاثیری روی تجارت روسیه با ایران ندارد.

نماینده روسیه در مذاکرات وین با تاکید براینکه متن توافق هنوز نهایی نشده و حتی مذاکرات هنوز نهایی نشده است، گفت که احتمال نهایی‌شدن متن توافق در روز پنج‌شنبه، نوزدهم اسفند، وجود دارد.

اولیانوف همزمان خاطرنشان کرد که تاکنون هیچ تایید یا موافقتی مبنی بر اینکه متن توافق قابل قبول است، از سوی هیچ یک از طرف‌های مذاکرات وین وجود ندارد.

او درباره ایجاد تاخیر در رسیدن به توافق در نتیجه طرح مواضع و شروط جدید روسیه برای احیای برجام را رد کرد و گفت وقتی متن توافق نهایی نشده است چگونه موضع روسیه می‌تواند در آن تاخیر ایجاد کند.

نماینده روسیه تاکید کرد که همه روابط تجاری و اقتصادی روسیه با ایران باید از همه تحریم‌های فعلی و آینده اتحادیه اروپا و آمریکا مستثنی باشند.

اولیانوف افزود که یکی از اهداف برجام نیز اطمینان حاصل کردن از این بوده است که ایران بتواند روابط اقتصادی و تجاری خود با جهان را حفظ کند.

نماینده روسیه در مذاکرات وین خواستار بیانیه روشنی شد که تحریم‌های جدید بر همکاری روسیه و ایران تحت برجام و فراتر از آن تاثیری نخواهند گذاشت.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، نیز روز چهارشنبه هجدهم اسفند در نشست خبری با چند خبرنگار در تهران گفت: «می‌خواهیم برجام به نتیجه برسد اما منافع خودمان هم برایمان مهم است.»

سفیر روسیه در تهران مانع‌تراشی روسیه برای جلوگیری از احیای برجام را رد کرد و افزود: روسیه در شکل گرفتن برجام «نقش قابل توجهی داشت» و «حالا ما منافع خودمان را هم در نظر می‌گیریم و باید مبادلات ما با ایران تضمین شود.»

در همین حال، بلومبرگ گزارش داد که دولت آمریکا در حال بررسی اعمال تحریم‌ علیه روس اتم، شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه، است.

روس اتم ۳۵ درصد از غنی‌سازی اورانیوم جهان را انجام می‌دهد و تامین‌کننده اصلی سوخت و فناوری نیروگاه‌های اتمی برخی از کشورها از جمله نیروگاه اتمی بوشهر در ایران است و تحریم این شرکت نیز آثار مستقیمی بر روند توافق احتمالی برای احیای برجام خواهد داشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.