رفتن به محتوای اصلی

هشدار بریتانیا و فرانسه درباره فروپاشی برجام در صورت حل نشدن «عوامل بیرونی» مذاکرات وین
11.03.2022 - 21:07

 

Missing media item.

Missing media item.

 

 درخواست طرف‌های مذاکره با ایران برای رفع 'عوامل بیرونی '

مذاکرات احیای برجام

حدود یک سال است که ایران و طرف‌های دیگر برجام با حضور غیرمستقیم آمریکا مذاکره می‌کنند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که مذاکرات وین برای احیای برجام متوقف شده است.

جوزپ بورل می‌گوید "متن نهایی" توافق برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای آماده شده، اما "عوامل بیرونی" باعث توقف مذاکرات شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران با ابراز امیدواری به در دسترس بودن توافق گفته است که "هیچ عامل بیرونی" بر اراده مشترک برای توافق تاثیری ندارد.

نه آقای خطیب‌زاده و نه آقای بورل مشخصا "عوامل بیرونی" توقف مذاکرات را روشن نکرده‌اند.

در روزهای گذشته درخواست روسیه برای تامین منافعش در برجام علیرغم تحریم‌های مربوط به تهاجم به اوکراین پیچیدگی جدیدی به مذاکرات اضافه کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نامش ذکر نشده گفته است اگر این مساله قطعی باشد که روسیه جلوی توافق را گرفته، ما موظف خواهیم بود گزینه‌های دیگر را بررسی کنیم." او گفته است طرف‌های مذاکره‌کننده نمی‌خواهند در موقعیتی باشند که روسیه توافق جدید را به گروگان گرفته باشد."

استفنی القاق، مذاکره‌کننده بریتانیا در توییتر از توقف مذاکرات وین ابراز نارضایتی شدید کرده و گفته است در چند روز آینده "عوامل بیرونی" باید حل شود، یا اینکه توافق از هم می‌پاشد.

خانم القاق گفته است "توافق منصفانه و جامع روی میز، آماده برای نتیجه‌گیری است." فرانسه نیز موضعی مشابه در پیش گرفته است.


 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است با همه طرف‌ها در تماس خواهد بود تا "وضعیت فعلی" رفع شده و توافق به نتیجه برسد. اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام عمل می‌کند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، گفته قدرت‌هایی چون چین و روسیه نیز باید برای حصول توافق تلاش کنند.

آقای شولتس گفت شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، به او گفته که احیای برجام برای چین هم حیاتی است.

علی باقری در وین

علی باقری روز جمعه دیداری با انریکه مورا داشت

line

تا هفته پیش، خبرها و گمانه‌زنی‌های مذاکره کنندگان از وین حکایت از این داشت که توافق در آستانه عید نوروز از هر زمانی بیشتر قابل دسترس است. گفته می‌شد متن توافق آماده امضای طرفین است و دو درصدی اختلاف مانده که با تصمیمات سیاسی در لحظه آخر رفع خواهد شد. از این رو مذاکرات کارشناسی پایان یافت و سه کشور اروپایی از همکارانشان تشکر کردند و عکس یادگاری گرفتند و به کشورهایشان برگشتند. رسانه‌های ایران نیز خبر از جنب وجوش در وزارت خارجه دادند و صحبت از سفر وزیرخارجه ایران به وین بود.

روسیه که درگیر لشکرکشی به اوکراین است خوستار "تضمین‌ کتبی" آمریکا به روسیه در مذاکرات وین شد و سنگی زیر چرخ مذاکرات گذاشت و حرکت آن را متوقف کرد. اما مقام‌های ایرانی به طور رسمی تلاش کردند کمتر به این سنگ‌اندازی اشاره کنند یا آن را کم اهمیت نشان دهند.

روز گذشته نیز ابتدا آیت‌الله خامنه‌ای " کوتاه آمدن در مقابل آمریکا برای مصون ماندن از تحریم‌ها" را رد کرد و وزیر خارجه ایران "زیاده خواهی آمریکا" و درخواست جدیدش را مانع توافق اعلام کرد و دیروز و امروز رسانه‌های نزدیک به حکومت از جمله تسنیم همین خط خبری را دنبال کردند و از قول "منابع آگاه" آمریکا را متهم به "کارشکنی" کردند.

با اعلام خبر توقف مذاکرات وین، رسانه‌های ایران از جمله فارس تلاش کردند به اصل خبر اشاره نکنند، خبر را مدیریت شده منتشر کنند، عادی جلوه دهند و از قول سخنگوی وزارت‌خارجه به آن عنوان "تنفس" در مذاکرات بدهند. وب‌‌سایت روزنامه همشهری به جای کلمه "توقف" از کلمه "مکث" استفاده کرد و گفته شد که این "تنفس یا مکث" فرصتی برای "حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی" به وین است.

کم و کیف "عوامل بیرونی" هم که باعث توقف در توافق وین شده، مشخص نیست و معلوم نیست این مدت "تنفس" چقدر طول می‌کشد و آیا ایران و آمریکا با همین اراده برای رسیدن به توافق به وین برمی‌گردند؟

line

روز جمعه علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی، با انریکه مورا، معاون سیاسی آقای بورل دیداری داشته است.

آقای مورا جمعه در وین در جمع خبرنگاران این موضع را تکرار کرد که عملا پیش‌نویس نهایی توافق حاضر شده و فضای خوبی بر گفتگوها حاکم بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ابراز امیدواری کرده که وقفه در مذاکرات در عمل به یافتن راه حل برای موضوعات باقی‌مانده شتاب ببخشد.

سعید خطیب‌زاده گفته: "تمرکز همه روی نتیجه‌گیری موفق خواهد بود. هیچ عامل بیرونی اراده مشترک ما برای پیشرفت و رسیدن به توافقی جمعی را متوقف نخواهد کرد."

پیش از اعلام وقفه در مذاکرات، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه، از قول یک "منبع مطلع" نوشت که مهمترین مساله مورد اختلاف "مربوط به تحریم افراد و شرکت‌ها و نهادهایی است که در انتفاع اقتصادی ایران از هرگونه توافقی نقش مؤثری ایفاء می‌کنند."

 

هشدار بریتانیا و فرانسه درباره فروپاشی برجام در صورت حل نشدن «عوامل بیرونی» مذاکرات وین

 

ساعاتی پس از اعلام وقفه در مذاکرات وین، نمایندگان بریتانیا و فرانسه درباره خطر فروپاشی توافق با ایران در صورت حل نشدن «عوامل بیرونی» هشدار دادند؛ یک دیپلمات اروپایی هم تاکید کرد اگر روسیه به این گروگان‌گیری ادامه دهد باید به گزینه‌های دیگر اندیشید.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و معاون او انریکه مورا روز جمعه ۲۰ اسفند اعلام کردند که به دلیل «عوامل بیرونی» مذاکرات وین موقتا متوقف می‌شود.

ساعتی بعد فیلیپ اررا، مذاکره کننده ارشد فرانسه در وین، در توییتی نوشت که نمایندگان سه کشور اروپایی از وقفه به دلیل عوامل بیرون از مذاکرات بسیار سرخورده شده‌اند.

او با تاکید بر اینکه «توافق خوب روی میز است» نوشت: درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات «فوریت بحرانی» وجود دارد و این خطر هست که توافق از هم بپاشد.

استفانی القاق، مذاکره کننده ارشد بریتانیا در وین، نیز به سرخورده شدن بابت توقف مذاکرات به دلیل عوامل بیرونی اشاره کرد.

او در توییتی نوشت: «در چند روز آینده عوامل بیرونی باید حل شود، یا اینکه توافق از هم می‌پاشد.»

در همین حال یک دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از اینکه روسیه «مذاکرات را به گروگان گرفته است» انتقاد کرد.

رویترز به نقل از این دیپلمات که نام او ذکر نشده و تنها اشاره شده از یکی از سه کشور اروپایی طرف برجام است نوشت اروپا حاضر به مذاکره با روسیه بر سر معافیت‌های گسترده بیرون از برجام نیست و «در صورتی که روسیه همچنان مذاکرات را مسدود کند باید به گزینه‌های دیگر فکر کرد».

خبر وقفه در مذاکرات وین را ابتدا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد و با اشاره به اینکه «متن نهایی توافق آماده و روی میز است» ظهر جمعه در توییتی نوشت که به ارتباط با طرف‌های برجام و همچنین آمریکا «برای غلبه بر موانع فعلی و حصول توافق» ادامه خواهد داد.

در واکنش به این خبر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر اینکه وقفه در مذاکرات می‌تواند «یک حرکت برای حل مشکلات باقیمانده» باشد نوشت: «هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای پیشبرد توافق جمعی تاثیر نمی‌گذارد.»

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، نیز ابراز امیدواری کرد که مذاکرات خیلی زود از سر گرفته شود.

شمار زیادی از تحلیلگران و رسانه‌ها دلیل وقوع وقفه در مذاکرات وین را شرط و شروط جدید روسیه عنوان کردند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از خبرنگار خود در وین نوشت دلیل این وقفه «به نظر می‌رسد اشاره ضمنی به تقاضای اخیر روسیه در مذاکرات داشته باشد».

با این حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، گفت وقفه در مذاکرات ارتباطی با روسیه ندارد و «بازیگران دیگری هستند که به زمان بیشتری نیاز دارند».

وانگ کان، نماینده چین در مذاکرات وین، با اینکه از وقفه پیش آمده در مذاکرات اظهار تاسف کرد و گفت امیدوار است در چند روز آینده از سر گرفته شود، در عین حال گفت: «مذاکرات نمی‌تواند در خلأ سیاسی انجام گیرد و همواره باید نگرانی‌های همه طرف‌ها به طور بسیار صریح در نظر گرفته شود».

در حالی که هفته گذشته برخی منابع از «بسیار نزدیک» بودن توافق هسته‌ای با ایران خبر داده بودند، روز شنبه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی غیرمنتظره شرط و شروط جدیدی برای احیای برجام گذاشت.

خواسته جدید روسیه از زبان مقام‌های دیگر این کشور نیز تکرار شد و روز چهارشنبه لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، هشدار داد: «می‌خواهیم برجام به نتیجه برسد اما منافع خودمان هم برایمان مهم است.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز ۱۵ اسفند اعلام کرده بود که تحریم‌ها علیه روسیه هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای با ایران ندارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.