رفتن به محتوای اصلی

نقش آزوف در جنگ اوکراین؛ آیا اعضای این گروه نئونازی‌ هستند؟
12.03.2022 - 17:43

در جریان جنگ اوکراین در هفته‌های اخیر برخی مواقع به جز نام ارتش اوکراین نام «باتالیون آزوف» شنیده می شود؛ نظامیانی که با یونیفورم‌هایی متفاوت نبرد می کنند و به نظر می رسد هیچ نسبتی با ارتش اوکراین ندارند. با این حال، بارها شنیده شده است که عامل سرنگونی جنگنده‌های روس و یا عقب نشینی نیروهای روس در مناطق مختلف بوده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می گوید این گروه پرنفوذ در حال گسترش «نازیسم» در اوکراین هستند. یکی از مهم ترین شعارهای جنگ ارتش روسیه علیه اوکراینی ها هم که بارها از سوی پوتین ایراد شده همین است: « باید اوکراین را از نفوذ نازیها بیرون آورد.»

اتهاماتی که همواره از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که یهودی تبار است و پدربزرگش را در کمپ‌های کشتار یهودیان در لهستان از دست داده است انکار می شود. رئیس جمهوری اوکراین بارها گفته به عنوان یک یهودی تبار که اعضای خانواده اش را نازی های آلمان از او گرفته اند نمی تواند حامی و هوادار گروه های نئونازی باشد.

 
 

عجیب اینکه رئیس جمهوری روسیه که خود یکی از حامیان اصلی گروه های راست افراطی در اروپا در یک دهه اخیر بوده امروز به بهانه «پاکسازی اوکراین از نازیها» جنگ را در سراسر اوکراین گسترش داده است.

به اندازه کافی مدارک و شواهدی وجود دارند که نشان می دهند باتالیون آزوف در مناطق مختلف اوکراین درحال نبرد با نیروهای روس است. دست کم عکس هایی که خبرگزاری های از سه هفته نبرد در اوکراین منتشر کرده اند، حضور این نیروها در سه شهر کی‌یف، ماریوپل و خارکیف بسیار پررنگ است.

اما چرا ولادیمیر پوتین با استناد به باتالیون آزوف، از گسترش نئونازیسم در اوکراین می گوید.

تاریخ شکل گیری؛ گروه آزوف باتالیون آزوف چرا و چگونه تشکیل شد؟

این باتالیون چه نقشی در کنار ارتش اوکراین بازی می کند؟ آیا همانگونه که ولادیمیر پوتین ادعا می کند این «گروه نظامی را نئونازی ها تشکیل می دهند؟»

 

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، تصاویری از رژه جنگجویان این گروه با صلیب شکسته و نشان مشابه به «اس اس» این گروه بارها در شبکه های اجتماعی دست به دست شده است. همچنین ویدئوهای مختلفی برخی از اعضای این باتالیون را در حال انجام «سلام نازی» وجود دارد. با این حال تحلیلگران می گویند هرچند که در پشت همه این تبلیغات کاخ کرملین نهفته است، اما واقعیت هایی هم درباره هویت اصلی این گروه وجود دارد.

گروهای باتالیون آزوف:  جنگجویان این گروه با صلیب شکسته و نشان مشابه به «اس اس»

Missing media item.

Sergei Chuzavkov/AP
داوطلبان آزوف با نماد مشابه با اس اس این گروه

 

باتالیون آزوف یک گروه شبه نظامی است که اعضای آنرا افراد داوطلب تشکیل می دهند. آزوف نام دریایی است که از سه طرف، در جنوب و شرق از سوی شبه جزیره کریمه و روستوف و در غرب و شمال از سوی اوکراین احاطه شده است.

دریایی که تا پیش از اشغال کریمه بیشتر اوکراینی محسوب می شد اما امروز کاملا تحت قیمومیت روسیه قراردارد. گروه شبه نظامی آزوف در ۵ مه سال ۲۰۱۴ تشکیل شده است، گردانی متشکل از مردان سفیدپوست که از تمام اروپا اعضایی در خود دارد.

Mstyslav Chernov/AP
 
نیروهای آزوف در حومه شهر ماریوپل در سال 

نام آزوف‌ها اولین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی شایع شد زمانی که گردان آنها موفق شد با کمک به ارتش اوکراین، کنترل شهر ماریوپل را از جدایی طلبان هوادار روسیه در شرق پس بگیرد. پس از این عملیات بود که دولت اوکراین آنها را در «گارد ملی» خود ادغام کرد.

در سال ۲۰۱۵ اعضای هنگ زمینی آزوف از ۵۰۰ نفر تجاوز نمی کرد امروز برآورد می شود بین ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ رزمنده در آن حضور داشته باشند. همچنین با توجه به آخرین خبرها به نظر می رسد در روزهای اخیر صدها عضو جدید از سراسر اروپا به این گروه پیوسته اند.

آیا بنیانگذار باتالیون آزوف نئونازی است؟

بنیانگذار باتالیون آزوف، آندری بیلتسکی، زاده شهر خارکیف و روس زبان است. او در آغاز موفق شد بخشی از گروه های هولیگان، هواداران اوباش فوتبال، و همچنین اعضای یک سازمان شبه نظامی افراطی میهن پرستان اوکراینی را جذب کند. اعتقادات آندری بیلتسکی بی تردید نشات گرفته از همان ایدئولوژی آلمان نازی است. وی یک دهه پیش از تاسیس این هنگ نظامی، به فکر تشکیل آن افتاد و در سال ۲۰۰۷ در مقاله ای ماموریت مهم گروه مدنظر خود را «تصفیه نژادی» عنوان کرد.

ویاچسلاو لیخاچف، مورخ اوکراینی می گوید: «باید بگوییم که هسته اولیه آزوف را افرادی با دیدگاه های راست افراطی و نژاپرست تشکیل می دهند. که البته سعی در این است تا دکترین آنها به نیروهای جدید تلقین شود.»

آرم باتالیون آزوف با الهام از نماد اس اس های آلمان نازی، SS Das Reich، طراحی شده است هرچند که بنیانگذار و اعضای این گروه آنرا رد می کنند و می گویند «اس اس» مشهور را از افسانه‌های اسطوره های یونانی الهام گرفته اند و ربطی به جریان نازی و نژادپرستان ندارد. با این حال یکی از مهم ترین شعارهای این گروه «ایده تشکیل یک ملت پاک» است که شباهت زیادی به شعارها و تبلیغات در زمان آلمان نازی دارد.

با این حال شواهد نشان می دهد که تمامی اعضای این باتالیون را حامیان راست افراطی تشکیل نمی دهند. اقای ویاچسلاو لیخاچف می گوید دو نفر از اعضای این گروه شبه نظامی را می شناسد که نه تنها اندیشه های فاشیستی ندارند بلکه «آنارشیست» هستند. این مورخ اوکراینی می گویند بسیاری از گروه های چپ رادیکال از تهاجم روسیه در سالهای گذشته خشمگین شده اند و برخی از آنها به «باتالیون آزوف» پیوسته اند.

سیاست زدایی و پرهیز از سخنان نژادپرستانه؟

به گفته آدرین نونجون، پژوهشگر فرانسوی در دانشگاه اینالکو شبه نظامیان آزوف از زمانی که در گارد ملی اوکراین ادغام شده اند بنوعی «سیاست زدایی» را تجربه کرده اند. بطوری که در اوکراین شهروندان از هر جهان بینی، اقدامات نظامی این گروه علیه روسیه را تحسین می کنند. عده قلیلی هم آنها را قهرمانانی ملی گرا می دانند که در حال «نجات اوکراین» هستند. حتی شخص آندری بیلتسکی که پست فرماندهی هنگ آزوف را مدتهاست ترک کرده دیگر مثل گذشته سخنان نژادپرستانه ایراد نمی کند.

همزمان تحقیقات وبسایت «بلینگ کت» نشان می دهد که بسیاری از گروه های نژادپرست از جمله دو گروه نئونازی آمریکایی، Atomwaffen Division و Rise Above Movement (RAM)، در سال های گذشته از جمله سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در همکاری با باتالیون آزوف «کمپ های اعتقادی نژادی» در اوکراین برپا کرده اند. این وبسایت ادعا می کند که یواخیم فورهولم، یکی از رهبران نئونازی نروژی هم در سال های گذشته مامور استخدام «جوانان سفیدپوست اروپایی با باورهای نژادپرستانه برای اعزام آنها به اوکراین» بوده است.

آیا نئونازیهای در اوکراین محبوب هستند؟

با وجود تبلیغاتی که روسیه درباره محبوبیت نئونازیهای در اوکراین می کند، در آخرین انتخابات ریاست جمهوری اوکراین، آندری بیلتسکی، بنیانگذار باتالیون آزوف، مجبور شد با تمام نیروهای ملی گرا متحد شود اما با این وجود موفق نشد بیش از دو درصد آرای رای دهندگان را بدست بیاورد.

به گفته ویاچسلاو لیخاچف، مورخ اوکراینی، اوکراینی ها نسبت به هنگ آزوف احساس دوسویه‌ای دارند: «از یک طرف، آنها را جنگجویانی شجاع می دانند که علیرغم اعتقادات نئونازی‌های برخی از اعضای آن، از شهرهای کلیدی دفاع می کنند. اما از سوی دیگر، ظن خاصی نسبت به آنها وجود دارد، به ویژه در مورد پیوندهایی که سران اولیه این هنگ با آرسن آواکوف، وزیر کشور سابق، داشته اند. این عده می گویند باتالیون آزوف در گارد ملی ادغام شد نه بخاطر شجاعت و درایت بلکه به این دلیل که آنها همواره سعی کرده اند عروسک های خیمه شب بازی در دست قدرتمندان باقی بمانند.»

در باره  آزوف:

Missing media item.

یگان عملیات ویژه آزوف (اوکراینی: Окремий загін спеціального призначення «Азов») که اغلب به عنوان گروه آزوف، هنگ آزوف (اوکراینی: Полк Азов) یا گردان آزوف (تا سپتامبر ۲۰۱۴) شناخته می‌شود، یک گروه دست راستی افراط گرا[۱] و واحد نئونازی گارد ملی اوکراین مستقر در ماریوپل در منطقه ساحلی دریای آزوف[۲] است. این گروه اولین تجربه رزمی خود را در بازپس‌گیری ماریوپل از نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه در ژوئن ۲۰۱۴ تجربه کرد.[۴] آزوف در ابتدا به عنوان یک شبه نظامی داوطلب در ۵ مه ۲۰۱۴ در جریان بحران اوکراین تشکیل شد.[۸] در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴، آزوف در گارد ملی اوکراین ادغام شد و از آن زمان تمامی اعضایش سربازان قراردادی هستند که در گارد ملی اوکراین خدمت می‌کنند.[۹]

در سال ۲۰۱۴، این هنگ پس از بروز اتهاماتی مبنی بر شکنجه و جنایات جنگی توسط آن و همچنین ابراز همدلی با نئونازی‌ها و استفاده از نمادهای مرتبط توسط خود هنگ، همان‌طور که در لوگوی آنها با نشان ولفسانگل، یکی از نمادهای اصلی لشکر دوم زرهی اس‌اس داس رایش استفاده شده توسط هنگ، مشاهده می‌شود، بدنام شد. نمایندگان گردان آزوف می‌گویند که این نماد مخفف شعار Ідея Нації (معادل اوکراینی برای "ایده ملی") است و ارتباط با نازیسم را انکار می‌کند.[۱۰] در سال ۲۰۱۴، سخنگوی گردان گفت که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از این یگان نئونازی بودند.[۱۱] در سال ۲۰۱۸، ماده ای در لایحه بودجه ای که توسط کنگره ایالات متحده تصویب شد، کمک‌های نظامی به آزوف را به دلیل ایدئولوژی برتری پندارانه سفیدپوستی مسدود کرد، اما در سال ۲۰۱۵ ممنوعیت مشابهی برای کمک به این گروه توسط کنگره لغو شد.[۱۲][۱۳] اعضای این هنگ اهل ۲۲ کشور و دارای سوابق مختلف هستند.[۱۴][۱۵]

بیش از نیمی از اعضای هنگ به زبان روسی صحبت می‌کنند و اهل شرق اوکراین اند،[۱۶] از جمله شهرهای دونتسک و لوهانسک.[۱۷] اولین فرمانده این یگان، آندری بیلتسکی، ناسیونالیست راست افراطی بود که رهبری مجمع اجتماعی-ملی نئونازی و میهن‌پرست اوکراین را بر عهده داشت. در روزهای اولیه تأسیس این گروه، آزوف یک شرکت پلیس ویژه وزارت امور داخلی به رهبری ولدیمیر شپارا، رهبر شاخه واسیلکیف، کیف، پاتریوت اوکراین و بخش راست بود.[۱۸][۱۹] در سال ۲۰۱۶، اعضای سازمان غیردولتی «سپاه مدنی آزوف» و کهنه سربازان گردان آزوف حزب سیاسی سپاه ملی را ایجاد کردند.[۲۰]

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
یورو نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.