رفتن به محتوای اصلی

سرائیل اخیراً مقری در کرمانشاه را با پهپاد بمباران کرده بود
14.03.2022 - 17:54

کتائب حزب‌الله عراق، از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران روز دوشنبه ۲۳ اسفند با انتشار بیانیه‌ای گفت حمله موشکی شنبه شب سپاه پاسداران به اربیل عراق «واکنش به بمباران فضای داخل ایران» توسط اسرائیلی‌ها «از خاک عراق» بود.

در این بیانیه آمده است که این بمباران «در هفته‌های گذشته» توسط اسرائیل «با هواپیماهای بدون سرنشین و از خاک عراق» صورت گرفته است.

کتائب حزب‌الله جزئیات دیگری نداده اما نوشته است که این جریانات «روندی است که مرحله‌ای از درگیری از نوع متفاوت را در سرزمین عراق پیش‌بینی می‌کند.»

در همین حال، روز دوشنبه شبکه تلویزیونی المیادین، رسانه لبنانی وابسته به جمهوری اسلامی، در مورد این حمله از قول «منابع موثق» گفت که «روز ۲۳ بهمن امسال ۶ پهپاد اسرائیلی با هدایت از مقری در اربیل، اقدامات خرابکارانه‌ای علیه یک مقر نظامی در کرمانشاه داشته‌اند.»

المیادین افزود مکانی که در اربیل توسط سپاه پاسداران موشکباران شده، «مقر اصلی اقدامات جاسوسی و نظامی اسرائیل علیه ایران بود» و این همان مکانی است که «هدایت پهپادهای حمله‌کننده به مقر نظامی در کرمانشاه» از آن صورت گرفته بود.

در جریان حمله موشکی شنبه شب، ۱۲ فروند موشک بالستیک به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، شلیک شد و سپاه پاسداران مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

سپاه پاسداران در دو روز اخیر مدعی شده که این حمله در واکنش به کشته شدن دو سپاهی در سوریه بوده و در این حمله «مرکز راهبردی توطئه و شرارت» وابسته به اسرائیل هدف حمله قرار گرفته است.

شبکه المیادین همچنین روز دوشنبه مدعی شد در حمله موشکی سپاه به اربیل «دست‌کم ۴ مأمور اسرائیلی که یکی از آنها زن بوده، کشته و ۷ تن دیگر مجروح شده‌اند که حال ۴ نفر از آنها وخیم است.»

رسانه‌های وابسته به ایران جزئیات دیگری از «بمباران مقر نظامی در کرمانشاه» نداده‌اند و از اسرائیل نیز هنوز واکنشی به این خبر نرسیده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در مورد حمله سپاه به اربیل گفت که ایران پیشتر «بارها» به عراق در مورد حضور «طرف‌های ثالث» در خاک آن کشور تذکر داده بوده و افزود: «ولی در نقطه‌ای قرار گرفتیم که به این پیام‌ها بی‌توجهی می‌شد و امنیت مرزهای ما خدشه‌دار شده بود.»

او اضافه کرد:‌ «ما امیدواریم که پیام گرفته شده باشد.»

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد «دریافت پیام» از سوی عراق در حالی بیان می‌شود که ساعاتی پیشتر، وزارت خارجه عراق در اعتراض به این حملات، سفیر ایران در بغداد را احضار کرد و نخست‌وزیر عراق، نیز این حمله را «تهاجم به امنیت مردم عراق» توصیف کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد نیروهای امنیتی عراق پیرامون این موضوع تحقیق کرده و در برابر هر گونه تهدیدی «محکم» خواهند ایستاد.

در همین حال خبر می‌رسد که آمریکا در حال رایزنی با دولت عراق و دولت در کردستان عراق برای تقویت پدافند موشکی علیه حملات موشکی است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز یکشنبه گفت واشینگتن در تلاش است به عراق کمک کند تا توانایی موشکی برای دفاع از خود را به دست آورد.

او با تاکید بر عدم تلفات جانی و مالی در حملات شامگاه گذشته گفت، آمریکا هر اقدامی برای حفاظت از مردم، منافع و هم‌پیمانان خود انجام خواهد داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.