رفتن به محتوای اصلی

آمریکا: در صورت غیرممکن شدن احیای برجام، برای جایگزین‌های‌ دیپلماتیک آماده‌ایم
15.03.2022 - 05:52

Missing media item.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید براینکه ایالات متحده حاضر به پذیرش شروط روسیه بر سر راه احیای برجام نیست، گفت در خط پایان مذاکرات قرار داریم اما اگر «عوامل بیرونی» احیای برجام را غیرممکن کند برای جایگزین‌های‌ دیپلماتیکی که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، آمادگی داریم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود با اشاره به اینکه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تیمش جمعه گذشته از وین به واشینگتن بازگشتند، گفت: مذاکرات وین برای احیای برجام در مرحله پیچیده‌ای قرار دارد.

پرایس افزود که ما در این مذاکرات نزدیک خط پایان هستیم، اما چند مساله مهم وجود دارد و وقتی به خط پایان نزدیک می‌شوید مسائل نیز مهم و سخت‌ترین مسائل موجود خواهند بود.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در آینده نزدیک تصور بهتری خواهیم داشت که آیا در این مذاکرات مسیری رو به جلو وجود دارد یا نه. نمی‌خواهم وارد جزییات آن شوم اما صحبت از عوامل بیرونی و مسائل مهم باقی مانده است.

پرایس درباره نقش «عوامل خارجی» در مذاکرات وین نیز گفت: روشن است که تصمیماتی باید در تهران اتخاذ شود و تصمیماتی وجود دارد که باید در مسکو اتخاذ شود و به همین دلیل انتظار داریم در روزهای آینده روشن شود که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام قابل دستیابی است یا خیر.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به سخنان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره توقف مذاکرات به دلیل «عوامل بیرونی» و بیانیه اخیر آلمان، فرانسه و بریتانیا، گفت در این بیانیه آمده که هیچ کس نباید به دنبال سوء استفاده از مذاکرات برجام برای کسب تضمین‌هایی جدا از برجام باشد.

پرایس تاکید کرد که ما هم بیانیه سه کشور اروپایی را تایید می‌کنیم و باور داریم که به نفع منافع ملی ما است که ایران به طور دائم و قابل راستی‌آزمایی از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع شود و در این مورد کشورهای اروپایی نیز با ما هم نظر هستند و حتی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به نفع چین و روسیه هم نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش درباره درخواست تضمین روسیه برای مستثنی شدن روابط با ایران، خاطرنشان کرد که آمریکا کاملا شفاف گفته است که تحریم‌های جدید روسیه با برجام ارتباطی ندارد و نباید تاثیری بر اجرای آن داشته باشد، ضمن اینکه ما به هیچ وجه به روسیه تضمین خاصی در رابطه با این تحریم‌ها ارائه نمی‌دهیم و هیچ چیز جدیدی برای رسیدن به توافق احیای برجام لازم نیست.

پرایس تاکید کرد جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، به صراحت گفته است که به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده نمی‌شود و ایالات متحده متعهد است که به دنبال یک راه حل دیپلماتیک برای این بحران هسته‌ای باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که دولت ایالات متحده، بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام را بهترین راه برای رسیدگی به این موضوع می‌داند اما اگر «عوامل بیرونی» احیای برجام را غیرممکن کند، راه برای جایگزین‌‌های دیپلماتیک باز خواهد بود هرچند امیدواریم مجبور نباشیم به آن نقطه برسیم.

پرایس در پاسخ به این پرسش یکی از خبرنگاران که آیا احتمال حذف روسیه از مذاکرات یا انجام مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا وجود دارد، گفت اگر بتوانیم با ایران به صورت دوجانبه در مورد موضوعات فوری تعامل داشته باشیم، بسیار موثرتر خواهد بود اما ایرانی‌ها تاکنون از آن استقبال نکرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه آیا گزینه جایگزین دیپلماتیک برای برجام می‌تواند «توافق آمریکا و سه کشور اروپایی با ایران و بدون روسیه و چین» باشد، گفت که هنوز در آن نقطه نیستیم و تا زمانی که به آنجا نرسیده‌ایم سخن گفتن از آن حدس و گمان است اما ما متعهدیم که ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

ند پرایس درباره حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل نیز گفت که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، و نخست وزیر کردستان عراق و همچنین مسعود بارزانی صحبت کرد و به شدت این حمله را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که حمله سپاه پاسداران به اربیل حمله‌ای علیه دولت مستقل عراق و نقض آشکار حاکمیت عراق بود و بلینکن نیز در تماس با الکاظمی بر تعهد آمریکا به همکاری با دولت عراق و کشورهای دیگر منطقه برای پاسخگویی به ایران اعلام کرد.

پرایس افزود: جمهوری اسلامی ایران با اقدامات فعالیت‌های شرورانه خود به طرق مختلف برای شرکای ما در منطقه و ما تهدید ایجاد می‌کند و دیده‌ایم که ایران در منطقه به گروه‌های تروریستی کمک مالی می‌کند و درگیر فعالیت‌های مخرب سایبری است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت نکته اساسی این است که اگر ایران به طور دائم و قابل راستی‌آزمایی از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع نشود، می‌تواند همه این کارها و حتی بیش از آن را با مصونیت بسیار بیشتری انجام دهد و به همین دلیل تمرکز آمریکا روی این است که ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، این چیزی نیست که ما از آن فاصله بگیریم و جو بایدن نسبت به آن متعهد است.

پرایس یک روز پس از حمله موشکی سپاه: تمرکز ما روی مساله هسته‌ای است

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا یک روز پس از حمله موشکی سپاه به اربیل عراق بر پایبندی دولت جو بایدن بر ادامه دیپلماسی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. پرایس گفت: «در صورتی که روسیه بازگشت به برجام را غیرممکن کند، واشینگتن برای استفاده از جایگزین‌های دیپلماتیک به‌منظور بازداشتن ایران از دسترسی به سلاح هسته‌ای آماده است.» پرایس البته روشن نکرد که منظور از این جایگزین‌های دیپلماتیک چیست.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که تهران در توجیه حمله‌های موشکی به منطقه کردنشین عراق ادعا می‌کند مرکز خرابکاری اسراییل را هدف گرفته است.

پرایس در پاسخ به پرسشی درباره حمله موشکی سپاه و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای گفت: آنتونی بلینکن، وزیر مور خارجه آمریکا با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و مسعود بارزانی از اقلیم کردستان عراق صحبت کرده و حمله موشکی را محکوم کرده است. پرایس گفت: «این حمله‌ها نقض حق حاکمیت عراق است و منافع متحدان آمریکا و آمریکا را از جهت‌های مختلفی تهدید می‌کند. اما اگر نتوانیم از دست‌نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان حاصل کنیم، این تهدیدها جدی‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که تمرکز آمریکا بر عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

مذاکرات هسته‌ای بین نمایندگان ایران، روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین و با حضور غیرمستقیم نمایندگان آمریکا که گفته می‌شد در مرحله نهایی و در آستانه حصول نتیجه است، با مطرح شدن شرط‌های جدید مسکو برای مدت نامعلومی در حالت تعلیق قرار گرفته است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از تحریم کشورش از سوی غرب به دلیل لشکرکشی به اوکراین مدعی شد که برجام باید منافع روسیه در همکاری با ایران را تضمین کند.

از نگاه بسیاری از ناظران این شرط عامل اعلام وقفه یا فرصت تنفس در مذاکرات بوده است. غرب هم اعلام کرده است که شرط‌های روسیه قابل پذیرش نیست.

رویترز به نقل از پرایس نوشت: «مذاکرات در وین به نقطه پایان نزدیک بود اما برخی مسائل باقی‌مانده که دشوارترین‌ها به‌شمار می‌روند، باقی‌مانده است.» او در ادامه گفت که آمریکا و اروپا اجازه نمی‌دهند کسی برنامه جامع اقدام مشترک را به‌منظور تضمین‌هایی خارج از چارچوب آن به فروپاشی بکشاند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.