رفتن به محتوای اصلی

ایران ۱۰ هواپیما با عمر ۱۵ تا ۲۰ سال خرید
17.03.2022 - 05:51

Missing media item.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران از خرید ۱۰ فروند هواپیمای جدید در ۳ ماه گذشته خبر داد و متوسط عمر این هواپیماها را ۱۵ تا ۲۰ سال اعلام کرد.

محمد محمدی‌بخش، روز چهارشنبه ۲۵ اسفند در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا هنوز هواپیمای با عمر ۲۰ سال توسط کشورها خریداری می‌شود، گفت: «سن هواپیما موضوع اصلی نیست و در دنیا هواپیماها با سن‌های مختلف فعال هستند و موضوع مهم سلامت و ایمنی هواپیماها است.»

این اظهارات در حالی از سوی رییس سازمان هواپیمایی مطرح شده که بر پایه استانداردهای جهانی هواپیما با سن بیش از ۲۰ سال فرسوده محسوب می‌شود.

شرکت‌های هواپیمایی ایران پیش از امضای توافق برجام در سال ۹۴ در یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های خود در عمر جمهوری اسلامی قرار داشتند.

با امضای توافق برجام امیدهایی درباره نوسازی این ناوگان ایجاد شد اما برهم خوردن توافق هسته‌ای وضعیت صنعت هوانوردی ایران را وخیم‌تر کرد.

در آذرماه امسال، علیرضا برخور، از اعضای انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران گفته بود: «اکنون بیش از ۵۰ درصد از هواپیماهای موجود در کشور به دلیل نبود قطعات به خصوص موتور زمین‌گیر هستند.»

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: صنعت هوانوردی در تحریم ها بیشترین آسیب را دیده است اما خدمات بزرگی ارائه داد و با وجود گذشته ۴۲ سال تحریم، این صنعت روی پای خود ایستاده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره هواپیماهای برجامی و تعداد فعال بودن آنها گفت: به دلیل عدم تعهد طرف اروپایی تامین و استمرار قطعه محقق نشد و این در تعمیر و نگهداری و سر خط بودن هواپیماهای برجامی موثر بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هفت فروند هواپیمای atr در حال حاضر سرخط داریم و فعال است؛ اینکه ۲۵ درصد پرنده ها معمولاً در دوره تعمیر و نگهداری باشد منطقی است، رایزنی‌هایی هم برای تامین قطعات هواپیماهای برجامی از گذشته انجام شده است و در مذاکرات وین هم رایزنی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره پرداخت اقساط تسهیلات صندوق توسعه ملی در خرید هواپیماهای برجامی گفت: تکلیف نظام بود که هما ناوگان خود را افزایش دهد و باید در سطح کلان از هما حمایت شود، دیوان محاسبات هفته گذشته موضوع تهاتر و افزایش سرمایه هما را ارائه داده است.

محمدی بخش درباره بدهی هما گفت: گروه حسابرسی در ایران ایر مستقر شده است که دیوان محاسبات و حسابرسی باید گزارش کاملی ارائه دهد پس از اتمام کار به عنوان حاکمیت، حسابرسی هما را در دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام می‌کنیم برای خرید هواپیماهای برجامی هما از وام صندوق توسعه استفاده کرده است و این باید تعیین تکلیف شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تاسیس شرکت هواپیمایی با یک فروند هواپیما بحثی بود که صحت نداشت و غلط بود، حداقل باید سه فروند هواپیمای ملکی برای صدورمجوز تاسیس وجود داشته باشد اما ممکن است هواپیماهای ایرلاینی در چرخه تعمیر و نگهداری باشد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید مدل اقتصادی خود را تغییر دهند، گفت: به زیان دهی شرکت‌های هواپیمایی اعتقاد ندارم با اصلاح الگوی اقتصادی و چرخه پروازی و ظرفیت تعمیر و نگهداری باید هزینه‌ها مدیریت شود. 

وی بیان کرد: بخشی از پروازهای شرکت ها داخلی است که ایرلاین در آمد ریالی دارد و هزینه دلاری دارند که با تنوع پروازی و رشد ظرفیت کارگو باید به مدل اقتصادی قابل قبول برسند و در سال آتی مدل اقتصادی ایرلاین‌ها را دنبال می‌کنیم. 

محمدی بخش درباره نرخ بلیت گفت: در حال حاضر در موضوع نرخ‌ها بحث کف قیمت نداریم. 

* ۱۰ فروند هواپیما با متوسط سن ۱۵ تا ۲۰ سال خریداری شد

رئیس سازمان هواپیمایی اظهار کرد: در ۳ ماه اخیر ۱۰ فروند هواپیما با متوسط سن ۱۵ تا ۲۰ سال خریداری شده و به تدریج در حال ورود به ناوگان است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.