رفتن به محتوای اصلی

واکنش روزنامه‌های ایران به آزادی زاغری و آشوری
17.03.2022 - 14:30
 
 
iran

صفحه اول روزنامه اعتماد

آخرین شماره روزنامه‌های ایران در سال ۱۴۰۰ روی دکه مطبوعات رفت. اکثر روزنامه‌ها به پیشواز بهار رفتند و تیتر و عکس نخست‌شان را به شادباش نوروزی و تبریک مناسبت‌های ملی و مذهبی اختصاص دادند.

روزنامه‌ها، تعدادی از صفحات‌شان را به جمع بندی اتفاقات و خبرهای سال اختصاص دادند و هرکدام متناسب با گرایش سیاسی‌شان به نقد و تحلیل ماه‌های گذشته پرداختند یا روزنامه‌های مانند جام جم و ایران به تعریف و تمجید از عملکرد دولت پرداختند و تیتر اخبار سیاست داخلی و بین‌المللی کمتر جایی در صفحه نخست داشتند با این وجود، خبر آزادی نازنین زاغری و آنوشه آشوری و پرداخت بدهی بریتانیا به ایران در روزنامه‌ها بازتاب زیادی داشت و در این میان روزنامه‌هایی نیز مانند اطلاعات،جمهوری اسلامی یا آفتاب یزد بودند که هیچ خبری از این آزادی منتشر نکردند یا فقط به پرداخت بدهی بریتانیا، در حد دو پارگراف اشاره داشتند.

iran

روزنامه کیهان در صفحه نخست، بدهی بریتانیا به ایران را تیتر کرد

خط رسانه‌ها

روزنامه‌هایی مانند کیهان، ایران، وطن امروز، جوان و خراسان تقریبا یک سمت و سو را دنبال کردند؛ خط خبری آنها روی "جاسوسی"، "بدهی" و "مبادله" می‌چرخید و در این میان روزنامه اعتماد بود که با تیتر "پایان پرونده جنجالی تهران - لندن" و با عکسی از خانم زاغری در هواپیما به این موضوع توجه متفاوتی داشت.

روزنامه اعتماد در این مطلب اشاره به عملکرد خبرگزاری فارس در انتشار خبر آزادی خانم زاغری دارد.

این روزنامه نزدیک به اصلاح‌طلبان نوشت "خبرگزاری فارس و برخی از دیگر رسانه‌های منتسب به جناح راست"، از ریز جزییات این پرونده خبر داشتند و صراحتا از این نوشتند که "نازنین زاغری که به جرم جاسوسی برای انگلیس در ایران دستگیر شده بود، صبح امروز (چهارشنبه) برای مبادله با تیم انگلیسی به فرودگاه امام خمینی منتقل و دقایقی پیش در ازای ۵۳۰ میلیون دلار به تیم انگلیسی تحویل داده شد."

اعتماد در ادامه نوشته ساعتی بعد ادبیات این خبرگزاری‌ها تغییر کرد و خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع مطلع در لندن از این خبر داد که آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، "بنا به دلایل بشردوستانه در آستانه عید باستانی نوروز و نیمه شعبان" بوده است.

روزنامه "وطن امروز" که نزدیک به اصولگرایان است، با تیتر "بازگشت جاسوس به سرزمین ملکه" به خبر آزادی خانم زاغری واکنش نشان داد و از قول وزیر خارجه ایران ارتباط بدهی بریتانیا با آزادی دو زندانی را رد کرد اما بطور مفصل درباره دو زندانی آزاد شده و اتهامات جاسوسی و محکومیت‌شان نوشته است.

  • iran

روزنامه آرمان ملی در صفحه سوم به خبر ازادی خانم زاغری واکنش نشان داد

روزنامه آرمان ملی در صفحه سه با تیتر "زاغری و پول‌های بلوکه هر دو آزاد شدند" نوشت "روز گذشته بود که رسانه‌ها از آزاد سازی ۵۳۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در انگلیس خبر دادند. البته این آزادی در قبال آزادی نازنین زاغری تبعه ایرانی- انگلیسی بوده که به دلایل امنیتی در ایران محکوم و زندانی بوده است. البته آنطور که رسانه‌ها گفته‌اند دوره محکومیت ۵ ساله زاغری به پایان رسیده بوده و به گفته وکیل وی زاغری به همراه یک نفر دیگر به نام انوشه آشوری برای تحویل به مقامات انگلیس به فرودگاه منتقل شدند".

روزنامه کیهان در صفحه اول فقط به پرداخت بدهی بریتانیا به ایران اشاره کرد و در صفحه ۱۱ نوشت "نازنین زاغری جاسوس انگلیس با پایان دوره محکومیت ۵ساله خود و در ازای آزاد‌سازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه‌شده ایران و آزادی یک ایرانی، عصر دیروز به تیم انگلیسی تحویل داده شد".

روزنامه کیهان در بخشی از این مطلب ادعا کرده که "دستگیری نازنین زاغری، جاسوسی که تحت پوشش خبرنگار در ایران فعالیت می‌کرد، در سال ۹۵ موجب دستگیری ۵۰ نفر از عوامل جاسوس انگلیس در ایران شد"..

در پایان نوشته دولت بریتانیا " هم در جنگ نرم علیه ایران شکست خورده و شبکه جاسوسی آن منهدم شده است و هم مجبور شده بعد از نیم قرن، بدهی ۵۳۰ میلیون دلاری ایران را پرداخت کند".

روزنامه دولتی ایران نیز خط روزنامه‌های کیهان را در انتشار این خبر دنبال کرد و با تیتر "جاسوس ۵۳۰ میلیون دلاری" در صفحه ۵ نوشت "دو جاسوس انگلیسی با بدهی این کشور به ایران معاوضه شدند" و خانم زاغری را مسئول شبکه سازی برای "ام‌ای ۶" معرفی کرد که همزمان با آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلار از اموال بلوکه‌شده ایران آزاد شد.

روزنامه جوان، روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران نیز با تیتر "جاسوس انگلیسی ایران را ترک کرد،منتظر دروغ پردازی‌های زاغری باشید" نوشت "حالا باید منتظر آشوب پروپاگاندایی شبکه‌های لندنی وابسته به وزارت‌خارجه انگلیس و بن‌سلمان سفاک برای میزبانی از دروغ‌های او باشیم".

و روزنامه خراسان روزنامه نزدیک به اصولگرایان با تیتر "تبادل کامل نازنین زاغری"در صفحه آخر نوشت خانم زاغری به همراه یک ایرانی دیگر در ازای آزادسازی ۱۳ هزار میلیارد تومان اموال بلوکه شده ایران آزاد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.