رفتن به محتوای اصلی

شش نکته در مورد خرید ماشین دست دوم در دانمارک
19.03.2022 - 00:26
برگردان:
مهرداد سید عسگری

 

با جستجوی تاریخچه خودرو در وب‌سایت‌هایی مانند nummerplade.net می‌توانید اطلاعات زیادی درباره خودرویی که قصد خرید آن را دارید بیاموزید، جایی که می‌توانید اطلاعاتی را از بازرسی‌های قبلی synsrapporter یا معاینه فنی، که طبق قانون دانمارک هر دو سال یک بار الزامی است، بیابید.

علاوه بر تاریخ‌های بررسی‌های جاده‌ای گذشته، می‌توانید مجموع کیلومترهایی را که خودرو طی کرده است در هر چک بررسی کنید – که می‌تواند به اطمینان حاصل شود که مسافت‌سنج‌گر آن دستکاری نشده است. همچنین می توانید ببینید که آیا گزارش شده است مفقود شده است یا وام های پرداخت نشده به آن مرتبط است. به این ترتیب، می توانید مطمئن شوید که از نظر مکانیکی و قانونی سالم است.

سایر اطلاعات ارائه شده شامل نوع، ساخت، مدل و سال خودرو، مصرف سوخت و مالیات جاده (grøn ejerafgift) است که باید در آن مدل پرداخت شود.

 دفترچه خدمات  را حتما بخواهید

خودروهایی با دفترچه‌های خدمات پرشده، سرویس‌دهی به زبان دانمارکی، خیال شما را به عنوان یک خریدار راحت می‌کند، زیرا می‌توانند ایده خوبی از وضعیت و تاریخچه تعمیر و نگهداری خودرو ارائه دهند.

مهرهای کارگاه‌های مجاز نشان می‌دهد که خودرو مرتباً بررسی و سرویس شده است و به طور منظم با مواردی مانند تعویض روغن تعمیر و نگهداری شده است.

همچنین می‌توانید ببینید که آیا خودرو در صورتی که مدل قدیمی‌تری باشد، درمان ضد زنگ زده است یا خیر، که مکمل بررسی‌های بصری وضعیت رنگ و شاسی آن است.

از نمایندگی بخرم یا فروشنده خصوصی؟

چندین فاکتور وجود دارد که باید در نظر بگیرید که آیا یک ماشین دست دوم از یک فروشنده خصوصی یا تجاری بخرید، و این عوامل می تواند شامل بودجه شما و مدت زمانی باشد که می توانید برای پیدا کردن ماشین مناسب خود اختصاص دهید.

اگر یک خودروی دست دوم را از یک فروشنده تجاری خریداری کنید، ایرادات موجود با ضمانت دو ساله تحت پوشش قانون مصرف کننده دانمارک reklamationsretten هستند.

ایراداتی که پس از خرید خودرو رخ می دهد مشمول این موارد نمی شود، اما فروشندگان تجاری گاهی اوقات ضمانت هایی را برای این منظور ارائه می دهند که می توان آن را خریداری کرد.

خودروهایی که از نمایندگی‌ها خریداری می‌شوند نیز احتمالاً قبل از بازگرداندن به بازار در بخش مکانیک شرکت به‌طور کامل بازرسی شده‌اند، در حالی که خرید خصوصی بیشتر مستلزم توافق‌نامه‌ای از نوع «فروخته‌شده به‌عنوان دیده‌شده» است، به این معنی که اگرخرابی مکانیکی پس از خرید وجود داشته باشد، امکان رجوع کمتری خواهید داشت. 

خرید خودروی دست دوم به صورت خصوصی احتمالاً ارزان‌تر از خرید خودروی مشابه آن از یک فروشنده است، و شما به احتمال زیاد می‌توانید در مورد قیمت آن مذاکره کنید.

قانون جدید در سال 2022

یک قانون جدید در سال 2022 به این موضوع مربوط می‌شود که اگر بعد از خرید مشکلی در خودروی کارکرده شما نمایان شود، آیا مشمول گارانتی می‌شوید یا خیر. formodningsregel، به طور ضعیف «قاعده احتمال» به این موضوع مربوط می‌شود که آیا مشکل مکانیکی یک خودروی دست دوم ناشی از نقصی است که احتمالاً در زمان خرید آن وجود داشته است. اگر این امر محتمل تلقی شود، خریدار تحت پوشش ضمانت نامه قانون مصرف کننده قرار می گیرد (همانطور که در بالا توضیح داده شد).

بر اساس این قانون احتمال، ایرادهایی که در خودروهای دست دوم ظاهر می‌شوند به‌مدت 12 ماه پس از تغییر دست خودرو، «اصل» یا در زمان خرید وجود داشته‌اند. این امر در مورد تمام خودروهای دست دوم خریداری شده پس از اول ژانویه امسال اعمال می شود. قبلاً این قانون فقط برای شش ماه اعمال می شد.

لازم به ذکر است که اگر فروشنده (فروشنده تجاری) بتواند نشان دهد که هنگام خرید خودرو حضور نداشته است، حتی برای فروش های اخیر، این قانون ممکن است اعمال نشود.

رسید را با فروشنده پر کنید

در دانمارک معمول است که وقتی همه چیز با فروشنده توافق شده است، یک به اصطلاح slutseddel یا رسیدی را که جزئیات خرید شما را نشان می دهد، پر کنید. هر دو طرف با این رسید موافقت کرده و آن را امضا می کنند.

پس از امضای slutseddel نمی توانید خرید خود را معکوس کنید.

 

به این ترتیب، این نکته مهم است که مطمئن شوید همه چیزهایی را که می خواهید با ماشین بررسی کرده اید و از آن و همه ترتیبات مربوط به خرید آن راضی هستید. این فقط به معنای وضعیت کار آن نیست - می‌تواند مواردی مانند طرح‌های تامین مالی و قیمت تعویض قطعات خودروی قدیمی‌تان را در صورت فروش به یک فروشنده یا فروشنده تجاری شامل شود.

نمایندگی‌های خودروهای تجاری اغلب رسیدهای خود را دارند - اگرچه اگر می‌خواهید مطمئن شوید از همه چیزهایی که در آن گنجانده شده راضی هستید، می‌توانید آنها را با الگوی خود بررسی کنید.

اگر به صورت خصوصی خرید می‌کنید، می‌توانید الگوی خود را بیاورید، و همچنین به احتمال زیاد فروشنده آن را آماده کرده است. قالب slutsedler را می توان به صورت آنلاین دانلود کرد، 

خودرو را دوباره ثبت نام و بیمه کنید

ثبت نام مجدد خودرو به نام شما از طریق سایت Skat.dk انجام می شود. شما باید با استفاده از NemID یا MitID وارد شوید. بهتر است این کار را در زمانی که با فروشنده هستید انجام دهید.

هنگامی که خودرو ثبت نام مجدد می شود، شرکت بیمه فروشنده به طور خودکار توسط Skat (سازمان مالیاتی) مطلع می شود و بیمه آنها منقضی می شود.

هنگام ثبت نام مجدد خودرو، می توانید یک شرکت بیمه را  انتخاب کنید و گزینه anmod om forsikring (درخواست بیمه) را انتخاب کنید، که به شما پوشش اجباری می دهد (حتی اگر بیمه نامه ای دریافت نکرده باشید). 

شما می توانید با شرکت تماس بگیرید (ممکن است شرکتی باشد که قبلاً با آن بیمه نامه های دیگری دارید) و هماهنگی های بیشتری در رابطه با بیمه نامه ای که دارید انجام دهید. همچنین می توانید قبل از خرید و ثبت نام مجدد خودرو، با شرکت بیمه خود صحبت کرده و در مورد بیمه نامه توافق کنید. شرکت پس از دریافت اعلان از Skat مبنی بر اینکه خودرو به نام شما ثبت شده است، بیمه نامه شما را برای شما ارسال می کند.

گاهی اوقات یک رسید، به خصوص هنگام خرید از یک فروشنده خصوصی، ممکن است نشان دهد که خودرو به شکلی که دیده می‌شود فروخته می‌شود یا به زبان دانمارکی købt som beset یا en gros است. اگر مشکل شناخته شده ای در خودرو وجود داشته باشد که فروشنده شما را از آن مطلع کرده است، می تواند استفاده شود،  اما ممکن است ارزش آن را کاهش دهد (برای مثال زنگ زدگی سطحی یا لاستیک های قدیمی، اما غیرقانونی). این البته باید در قیمتی که می پردازید منعکس شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مهرداد سیدعسگری
برگرفته از:
THE LOCAL.DK

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.