رفتن به محتوای اصلی

سال ۱۴۰۰ در ایران چه گذشت؟ نگاهی گذرا به برخی وقایع مهم سال ۱۴۰۰ در ایران
19.03.2022 - 11:18

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام در این گزارش نگاهی کوتاه و گذرا بر برخی تحولات سال ۱۴۰۰ در ایران داشته است:

نمایش انتخابات ریاست جمهوری:

یکی از اصلی ترین تحولات در سال ۱۴۰۰ نمایش انتخابات ریاست جمهوری بود. خامنه ای، سرانجام ابراهیم رئیسی را از صندوق بیرون کشید و دست به قلع و قمع در بالای نظام زد. در نتیجه، برش عظیمی از بدنه نظام فرو ریخت. خرمهره هایی مانند حسن خمینی و ظریف حذف شدند؛ اما رئیسی که در سطح جهانی به «قصاب مردم ایران» معروف است با شش کلاس سواد و با انبوهی وعده های پوشالی بر اریکه قدرت نشست.

در ادامه این اقدامات، کابینه ‌ای متشکل از فرماندهان سپاه پاسداران تشکیل شد و گماردن ۱۳ استاندار سپاهی، جبهه بندی در مقابل مردم را تکمیل کرد. عکسی از مجلس با حضور سپاهیان گویای واقعیت دور جدیدی از رویارویی نظام با مردم است. 

ابراهیم رئیسی بدلیل منفوریت جهانی بخاطر دست داشتن در قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷، تاکنون بجز مسکو و شانگهای نتوانسته به هیچ کشور دیگری سفر کند. قابل ذکر است که تصویر دیدار تحقیرآمیز رئیسی در کاخ کرملین با پوتین، موجی از تمسخر جهانی را برانگیخت.

کرونا در سال ۱۴۰۰ در ایران:

با وجودی که کرونا در بسیاری کشورهای جهان بدلیل واکسیناسیون کنترل شده و یا پیشرفت آن تا حدودی مهار گردیده و آمار مرگ و میر مردم در جهان بشدت افت کرده، اما در ایران، خامنه‌ای دست به قتل عمد مردم ایران زده است و این قتل عام خاموش همچنان ادامه دارد. در سال ۱۴۰۰ پیکهای چهارم و پنجم کرونا پشت سر گذاشته شده و ایران وارد پیک ششم کرونا شد. بیمارستانها همچنان مملو از بیماران بدحال و اتاقهای ای سی یو همچنان با کمبود جا برای پذیرش بیماران جدید مواجه است.

روزنامه جوان در شهریور ۱۴۰۰، گزارشی از رکوردشکنی علی خامنه ای در قتل مردم با کرونا داده و آمار تلفات را بالغ بر ۷۰۰هزار نفر اعلام کرد. آماری که تاکنون در جایی منتشر نشده است.

روزنامه جوان در همان زمان یعنی ۶ ماه پیش، گزارش داد که آمار جان‌باختگان کرونا در ایران «هفت برابر آمار رسمی (یک صد هزار) نفر اعلام شده»، یعنی حدود ۷۰۰ هزار نفر است. این روزنامه نوشت: «بروز موج ششم برای کشور و نظام خطرناک است». (هم اکنون در آغاز سال ۱۴۰۱ کشور گرفتار پیک ششم است)

وضعیت اقتصادی در سال ۱۴۰۰ در ایران:

نظام فاسد ولایت فقیه در سال ۱۴۰۰ در نقطه ورشکستگی کامل اقتصادی  قرار گرفت. ارقام کسری بودجه چشمگیر است. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که مجلس آنرا تصویب کرد، زمینه را برای غارت بیشتر مردم فراهم آورده است. از این پس دولت رئیسی بدلیل بی پولی مجبور است باز هم دست در جیب مردم بکند.

در سال ۱۴۰۰ بازار بورس ایران سقوط کرد که از علائم بارز شکست اقتصادی است. حاصل این سقوط، گرانی اولیه ترین لوازم مورد نیاز برای زندگی مردم بود. بالارفتن پنجاه درصدی نرخ تورم و از جمله گران شدن نان و دارو تا جایی که سران نظام از بشکه باروتی صحبت می‌کنند که بزودی منفجر خواهد شد.

قرارداد ننگین ۲۵ ساله با چین:

از جمله وقایع سال ۱۴۰۰ می‌توان به قرارداد ننگین ۲۵ ساله با چین اشاره کرد که مردم آنرا «ترکمانچای چینی» می‌خوانند، اما نظام برای بازکردن راه نفس خود مجبور به پذیرش چنین ننگی شد.

قرارداد ۲۵ ساله با چین از یک سو برای باز کردن راه نفس اقتصادی نظام و از سوی دیگر برای حفظ امنیت و خط بستن در مقابل آمریکا، برای خامنه‌ای یک امر ضروری بود.

مذاکرات اتمی:

برغم برگزاری مذاکرات برای احیای برجام اما خامنه ای در آخرین صحبت خود گفت که ما پیشرفت اتمی را کنار نمی‌گذاریم.

رژیم با اعلام حجم اورانیوم غنی شده و اعلام شهر پهبادی و همچنین با شلیک موشک به اربیل در آخرین روزهای سال تلاش کرد جامعه جهانی را مجبور به پذیرش شروط خود کند.

یکی از آخرین و مهم ترین شرط‌ها در مذاکرات برجام، خروج سپاه پاسداران از لیست تحریم ها است. این مذاکرات اخیرا بعد از گذشت یک سال و هشت ماه رفت و برگشت، فعلا متوقف شده است.

اما مردم ایران که میدانند نظام ورشکسته و منفوری که هیچ اراده‌ای برای حل مشکلات معیشتی مردم هم ندارد، با مذاکره و برجام هم راه به جایی نخواهد برد و سرانجام این حاکمیت، مانند دیکتاتوری پهلوی، سرنگونی است.

دادگاه حمید نوری:

یکی دیگر از وقایع سال ۱۴۰۰ برگزاری دادگاه حمید نوری از عوامل و دست‌اندرکاران قتل عام سال ۶۷ بود. این دادگاه با حضور و شهادت شاهدین در کشور سوئد برگزار شد و باعث گردید پرونده قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ یکبار دیگر گشوده شده و توجهات جهانی را به خود جلب نماید.

اعتراضات در سال ۱۴۰۰ در ایران:

در سال ۱۴۰۰ با رشد سه برابری اعتراضات به نسبت سال۱۳۹۹ مواجه بودیم. در سال ۱۴۰۰ دستکم ۱۳هزار حرکت اعتراضی در سراسر ایران و در ۳۱ استان ایران شکل گرفت.

این اعتراضات با مطالبات صنفی آغاز شده و به شعارهای سیاسی راه یافت. مردم شعار مرگ بر خامنه ای، مرگ بر دیکتاتور و توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه سردادند.

در سال ۱۴۰۰ با سه رشته قیام سراسری در خوزستان و اصفهان و شهرکرد مواجه بودیم که به درگیری میان ماموران سرکوبگر و مردم کشید. هزاران نفر بازداشت، دهها تن مجروح و دهها تن دیگر براثر شلیک مستقیم ماموران سپاه کشته شدند.

در قیام اصفهان حضور صدهزار نفره مردم، اوج تازه ای به قیامها داد.

بیش از ۱۳۰۰۰ مورد اعتراض در سال ۱۴۰۰ در سراسر ایران

اعتراضات مادران دادخواه:

در سال ۱۴۰۰ شاهد شکل گیری جنبش دادخواهی مادران دادخواه بودیم. مادران جانباختگان آبان۹۸ و دیگر جانباختگان راه آزادی، در یک اتحاد و همصدایی با ترتیب دادن برنامه های متعدد از یک سو یاد عزیزانشان را گرامی داشتند و از سوی دیگر با سردادن شعارهای ضدحکومتی خامنه ای را مسئول اصلی جانباختن فرزندانشان دانسته و برای انتقام گیری از او و ایستادگی تا به آخر هم قسم شدند.

سرکوب در سال ۱۴۰۰ در ایران:

در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۵۶ نفر اعدام شدند، این درحالیست که شمار اعدام شدگان در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۵۰ نفر بوده است اما در ماههای آخر سال ۱۴۰۰ سرعت اعدامها به طرز چشمگیری بالا رفت. همچنین از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در مرداد ۱۴۰۰، اعدامها سرعت گرفت و دستکم ۲۴۹ نفر اعدام شدند.

همچنین در سال ۱۴۰۰ هزاران نفر بازداشت شدند.

در سال ۱۴۰۰، سرکوب و بازداشت و احضار فعالان سیاسی با سرعت و شدت هرچه بیشتر در جریان بود.

در سال گذشته محکومیتهای نقض حقوق بشر از طرف مجامع جهانی نیز ادامه داشت. از جمله:

شصت و هشتمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران با ۷۸ رای موافق در سازمان ملل به تصویب رسید.

در بهمن ۱۴۰۰، قطعنامه پارلمان اروپا در محکومیت اعدام در ایران با ۶۱۷ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۵۹ رای ممتنع به تصویب رسید.گزارش جدید جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در ۷۱ بند منتشر شد.

در این بیانیه ها و گزارشها نقض مستمر و سیستماتیک حقوق بشر در ایران محکوم شده و بطور خاص به اعدامها، بازداشت و شکنجه، کشتار معترضان در اعتراضات سراسری و همچنین به قتل عام سال ۶۷ و استمرار مصونیت عاملان این قتل عام اشاره گردیده است.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.