رفتن به محتوای اصلی

مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا بر سر فعالیت‌های منطقه‌ای سپاه پاسداران
19.03.2022 - 18:38

گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌‌های غربی و اظهارات سخنگوی کاخ سفید نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به صورت پنهانی در حال مذاکره با آمریکا درباره فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای سپاه پاسداران است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، شامگاه جمعه ۲۷ اسفند با تایید این موضوع گفت: «مذاکراتی در جریان است اما وارد جزییات آن نمی‌شوم.»

او در عین حال به طور تلویحی از اقدام دولت قبلی آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی انتقاد کرد و گفت «وضعیت فعلی» کمکی به امن‌تر شدن آمریکا نکرد و سپاه پاسداران هم «تقویت شد».

دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین آمریکا، فروردین ۹۸ در بیانیه‌ای اعلام کرد سپاه پاسداران را در زمره سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های مختلفی درباره گره خوردن مذاکرات وین به بحث بر سر سپاه پاسداران منتشر شد و وزیر خارجه جمهوری اسلامی تلویحا این گزارش‌ها را تایید کرد.

چند روز پیش وبسایت اکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت بایدن در پی آن است که در ازای تعهداتی از سوی سپاه پاسداران، این نهاد را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند.

روز جمعه نفتالی بنت و یائیر لاپید، نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل، در بیانیه‌ای مشترک از دولت بایدن خواستند که سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکند و «نزدیک‌ترین متحدان خود را تنها نگذارد».

به نظر می‌رسد به رغم ادعای پیشین رهبر جمهوری اسلامی درباره «خط قرمز» بودن مذاکره بر سر موضوعات موشکی و منطقه‌ای سپاه پاسداران، هم‌اکنون مذاکرات برجام۲ بین ایران و آمریکا در حال انجام است.

هنوز مشخص نیست که در این مذاکرات به غیر از ایران و آمریکا، چه کشورهای دیگری حضور دارند و اینکه جمهوری اسلامی در ازای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی چه امتیازاتی به طرف مقابل اعطا خواهد کرد.

از آغاز گفت‌وگوهای احیای برجام، کشورهای منطقه و مشخصا امارات متحده عربی و عربستان سعودی همواره اظهار نگرانی کرده‌اند که احیای توافق برجام در شکل قبلی آن تاثیری بر کنترل فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی جمهوری اسلامی نداشته باشد.

موضعی که اکنون با توجه به در نظر گرفتن این خواسته‌ متحدان منطقه‌ای آمریکا در توافق احتمالی میان آمریکا و ایران برای کنترل سپاه قدس، احتمال حضور غیرعلنی این کشورها در این مذاکرات را هم تقویت می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.