رفتن به محتوای اصلی

نمی توان تک درخت‌ها را دید ، اما انبوه جنگل را فراموش کرد
20.03.2022 - 11:21

تقی رحمانی را احترام خاص دارم . او را در کلاب هاوس گوش می کنم. برای او و نرگس محمدی کلاه از سر بر میدارم . اما گاها می بینم که بسیار در پیش فرض ها یا تحلیل های خود دور می‌زند، به عبارتی او می خواهد سر نخی را دنبال کند ، بعد خود آن سرنخ تبدیل به کلاف سر در گم می شود. به نظر می‌‌آید برای خواننده یا شنونده ای که به او گوش می‌‌دهد, شرکت در سخنرانی‌ای است که در آن یک بودیست انساندوست حرف دل را می‌‌شکافد. او قبل از اینکه تحلیلگر باشد در مقام یک راهنما برای توریستهای علاقمند به مسائل سیاسی ایران نقشی‌ را به عهده می گیرد ‌، تجربه شنیدن از او چنین حسی را بر می انگیزاند . اینها درک حسی و شخصی من از او است, که به معنی غلط بودن شیوه پردازش و یا تحلیل او نیست, بلکه بستر شنیداری از او است .

 رحمانی در جمع بندی خود بسیار فروتن است، اما می تواند شنونده و یا خواننده نظرات خود را در خلأ گشت و گذار سرگردان بگذارد، بالاخره چی !!! شاید این باشد که ما ایرانی ها حوصله تعمق نداریم ، به دکتر میرویم می خواهیم حتما نسخه ای برایمان بنویسد وگرنه دکتر خوبی نیست .
 اما رحمانی در این جستار طولانی خود ، مسائل کلیدی و بنیادی بطن جامعه را ناروشن می گذارد. استدلالهای او تمرکز به سیال بودن الیت های مرسوم و شناخته شده سیاسی دارد، چه از نوع راست نزدیک خیمه رژیم ، اصلاح‌طلبان، تا براندازان چپ و راست داخل و خارج و.... .
خطر وجود دارد، که این گونه تحلیل ها با تمرکز در «بالاها» نوعی ساده سازی باشد، تنبلی ذهنی را دامن زند و با توجه به عادات ما ایرانی ها که نتیجه گیری فوری را می طلبیم ، خواب تعقل سیاسی را همراه داشته باشد.
ناگفته نماند که آنالیز کنش ها و واکنشهای الیتها، زیر ذره بین قرار دادنها، که رحمانی دقت بسیار دارد و توانا است ، بسیار مهم می باشد . حال باید دید نیمه خالی تحلیل او چگونه است ، چه چیزی را او نگفته است؟ نقص اصلی کجاست؟
رحمانی بستر ذهنی و تغییرات روبنایی میلیونی را بسیار گذری عبور می کند، آنرا آنطور که بایسته است نمی بیند. وقتی از سلطنت طلبها می گوید بلافاصله لابیست های افراطی از نوع مجاهد را به آن وصل میکند که البته وجود دارند و در اقلیت ناچیزی هستند. اینجا شایسته است که او به آمار و ارقام عمومی ممکن و تا حدی قابل اعتمادی که وجود دارند کمی توجه کند، نه آنچه در کریدورهای لابیستها اتفاق می افتد و آنرا ابزاری برای کوچک سازی یک پدیده سیاسی مهم جامعه مورد استفاده نادرست قرار دهد.
من طرفدار هیچ شکلی از نظام نیستم ، به صراحت اعلام می کنم سلطنت طلب نیستم، اما به عنوان یک پارلمانتاریست پراگماتیست می بینم که بخش گسترده ای از جامعه ایران به بازگشتن نوعی از پهلویسم چشم دوخته اند ، آقای رضا پهلوی از محبوبترین شخصیتهای ملی در نزد ایرانیان نسل جوان ، بویژه زنان، چه در داخل و چه در خارج کشور است
تقی رحمانی و چپ های سنتی‌ آگاهانه نمی خواهند به عنوان تحلیل گر این گستردگی خواست ذهنی میلیونی را ببینند، چرا در آنصورت مجبورند، اصل انقلاب نکبت اسلامی را زیر سئوال ببرند. همانطور در رابطه با جنبش زنان در ابعاد گستردگی میلیونی سخن جدی به میان نمی آید ، چون این جنبش ها با خواست صرفا تغییر نیستند، بلکه بزیر کشاندن کل ساختار آخوندیسم را هدف دارند.
نگفتن ها و انکار رحمانی ها، چپ های سنتی برای این است که خطر احساس می کنند مبادا به سمت تحلیل براندازانه روی آورند ..... و این چشم بستن ها ادامه دارد. از دیدگاه اصلاح طلبان رژیم / نیروهای تحول طلب و....، براندازی معادل به زیر کشیدن با اصل پذیرش اتهام خشونت همراه است ،در حالیکه این مغلطه مغرضانه رژیم برای جداسازی و پراکنده سازی است .
شاید لازم باشد نیروهای مردمی تعریف دیگری از برانداختن رژیم ارائه دهند تا نگرانی ها از درهم آمیزیها، بر طرف گردد و ایراندوستان زبان مشترکی بیابند. در پایان نمی توان تک درخت‌ها را دید ، اما انبوه جنگل را فراموش کرد .
 
 
مقاله تقی‌ رحمانی 
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هوشنگ اسدی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.