رفتن به محتوای اصلی

خامنه‌ای: با وجود تحریم‌ها هم می‌توان تجارت بین‌المللی را افزایش داد
21.03.2022 - 16:30

در حالی که هنوز سرنوشت قطعی مذاکرات وین برای احیای برجام مشخص نیست، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی گفت «با وجود تحریم‌ها می‌توان تجارت بین‌المللی را افزایش داد و وارد قراردادهای بین‌المللی شد.»

خامنه‌ای روز دوشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی با اشاره به سیاست‌های دولت ابراهیم رئیسی گفت: «اقتصاد کشور را نباید به تحریم ها گره زد و سیاست‌های جدید نشان داد این حرف درست است.»

او با این حال اضافه کرد: «نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم اما کشور را جوری اداره کنیم که تحریم‌ها نتواند ضربه مهم‌ و زیان بزرگ به کشور بزند.»

پیشتر نیز دو روزنامه «کیهان» وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی و «ایران» وابسته به دولت ابراهیم رئیسی با اشاره به این که فروش نفت ایران حتی بدون احیای برجام افزایش یافته، از دولت خواسته بودند «معطل» برجام نشود.

این در حالی است که در سال‌های اخیر، بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی پس از خروج آمریکا از برجام، ضربه‌های شدیدی را به اقتصاد ایران وارد کرده است و به ویژه ارتباطات مالی ایران با جهان را قطع کرده است.

خامنه‌ای در نوروز سال‌های گذشته در مشهد سخنرانی می‌کرد، اما با شیوع کرونا در سه سال گذشته، او از سفر به مشهد خودداری کرده است.

او که سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کرده، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران را «کمتر از هفت هزار شرکت» اعلام کرد «که ۴ هزار و۵۰۰ شرکت در زمینه تولید هستند.»

خامنه‌ای بدون ارائه راهکاری گفت: «به من گفتند که در ۱۴۰۱ می‌توان این شرکت‌ها را تا سی درصد افزایش داد که من به این عدد قانع نیستم. توقع من افزایش دو برابری این شرکت‌هاست.»

این در حالی است که به گفته رهبر جمهوری اسلامی، در دولت‌های گذشته نیز طرح‌های گوناگونی برای اشتغال‌آفرینی اجرا شدکه به اذعان خامنه‌ای «تقریبا همه این طرح‌ها ناموفق بود» و فقط «پول‌پاشی» صورت گرفت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.