رفتن به محتوای اصلی

روزانه هزار میلیارد تومان بابت «تخفیف تحریمی» صادرات نفت به چین ضرر کردیم
21.03.2022 - 18:43

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس:

با توجه به تحریم‌ها، ضرر  ایران در حوزه درآمد صادرات نفتی نفت جقدر است؟

براساس محاسبات قیمت دلار در روزهای پایانی اسفند میزان تخفیفی که ایران به خاطر فروش نفت داد بسیار بالا است. در زمان ترامپ ، فروش روزانه نفت ایران تا زیر ۳۰۰ هزار  بشکه کاهش یافت اما در دوره بایدن اوضاع بهتر شد و رقم صادرات تا یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسید.

ایران در این مدت این نفت را با «تخفیف تحریمی» صادر می‌کرد اگر  روزهای پایانی اسفند که میانگین تقریبی قیمت  بالای ۱۱۰ دلار است را مبنا قراردهیم، تقریبا ایرانی‌ها روزی هزار میلیارد تومان فقط در فروش نفت به چین ضرر می‌کردند. دو روز بعد از آنکه روس‌ها شرط تضمین خود را پس گرفتند یا به عبارتی، تعدیل و عقب نشینی کردند، ایران تخفیف فروش نفت را کنار گذاشت و نفت خود را با نرخ جدید  و بدون تخفیف حریمی فروختکه رقم چشمگیری نصیب خزانه کرد.

حوزه نفتی، فقط یک مورد از مواردی زیادی یه ویژه در حوزه صادرات  است که به علت تحریم و تاخیر در احیای برجام ، ضررهای هنگفتی به ایران تحمیل کردند. بیش از دو هزار تحریم علیه ایران وجود دارد که هر کدام ضرر و زیان هایی اندک یا سنگین برای اقتصاد ایران ایجاد کرده اند ، هرقدر،احیای برجام زودتر انجام می شد ، به همان نسبت ، ضرر و زیان ها هم کمتربه اقتصاد ایران ضربه می زد.

ما اکنون در شرایط احیای برجام به سر می‌بریم مگر این که یک عامل آشوب‌زا ، روند مثبت فعلی را دگرگون کند. در این ۱۱ ماه ایرانیان هزینه بیشتری دادند و بزرگترین ضربه به ایران بعد از نقش منفی همیشگی آمریکایی‌ها، روس‌ها داشتند که موضوع برجام را به سیاست خارجی خود پیوند دادند و باوجود هشدارهای مختلفی که داده شده، متاسفانه صحنه‌گردان اصلی به اولیانوف روسی واگذار شد و دیدیدم که اگر برجام قبل از حمله روسیه به اوکراین امضا می‌شد، ایران می‌توانست در بازار نفت و گاز امتیازهای بسیاری را به دست بیاورد.

اما وقفه جدیدی شکل گرفت زیرا روس‌ها در گام های پایانی مذاکرات؛  شرط موافقت خود را دریافت تضمینی از آمریکا برای معافیت فراگیر از تحریم‌ها اعلام کردند و البته این شرط ناگهانی را  به  رضایت به  تضمین مبادلات هسته‌ای با ایران کاهش دادند تا  مانع اصلی برداشته شود و برجام در آستانه‌ی امضا قرار بگیرد.

دومین اشتباه بزرگ ایران این بود که  با همه‌ی طرف‌ها صحبت کرد در حالی که ایران و آمریکا طرف‌های اصلی بودند، در نهایت اروپایی‌ها برای خود منافع برجامی تعریف کردند . باوجود همه کاستز ها و مقاومت ها، حالا و در این روزهای پایانی سال مقدمات احیای برجام فراهم است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
برگرفته از:
اعتماد آن لاین

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.