رفتن به محتوای اصلی

مردم کُرد در کشور ترکیه، بر سر دو راهی
20.03.2013 - 13:36

 

مردم کُرد در کشور ترکیه، بر سر دو راهی

● موضوع اسف بار  و خونین بین ملّت کُرد از ساکنین اصلی آسیای کوچک ( ترکیه امروز) و حکومت و کشوری نوپایی بنام ترکیه (تأسیس 1924 میلادی) از  مسائل و رخدادهای کم نظیر و فاجعه بار در تاریخ، بویژه در قرن 20 میباشد.  از اوایل قرن بیست تا به امروز بوسیلهءِ ارتش ترکیه نزدیک به 50 هزار زن و مرد و کودک کُرد جان باخته اند. حداقل بیش از 2 هزار شهر و شهرک و روستا و اماکن مسکونی مردمان کُرد ویران شده اند. میلیونها دربدری، مهاجرتهای اجباری، تبعیدیهای ناخواسته را برای مردم کُرد همراه داشته است.

● تبعیضات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، زبانی، پایمالی قوانین حقوق بشری، نژاد پرستی و راسیسم برنامه ریزی شده، انکار یک سوم جمعیّت ترکیه یعنی نزدیک 20 میلیون مردم کُرد و نامیدن آنها: (تُرک های کوه و جنگل نشین) و به بند کشیدنِ آنها بطور سیستماتیک و هدفمند از سوی حکومت و از سوی قشر وسیعی از مردم تُرک تبار بر ملّت کُرد در ترکیه روا و به مرحلهء اجرا درآمده است.

●همهء مسائل فوق را در رفتار و گفتار مردم کارگر مهمان تُرک تبار مهاجر به آلمان نسبت به مردم کُرد ترکیه میشود مشاهده و لمس کرد. قشر کم تحصیل کردهءِ تُرک در آلمان مسائل مردم را خیلی عمیق تر و فراگیرتر از کارگران متعصب تُرک مورد تحلیل قرار میدهند.

● مردمان کُرد از ساکنان اصلی آسیاسی کوچک(ترکیه امروز) در زمان عثمانیان در آناتولی استقلال کامل داشتند و نقش مؤثر آنها در شکل گیریِ جمهوری جدید در آسیای میانه به رهبری مصطفی افندی (کمال آتاتورک) بیشتر از تُرک تباران بوده است.

● در اوّلین کنگرهء ملّی ترکیّه 1920 میلادی، کُردها بالاترین رقم نمایندگانِ منطقه ای فقط از جنوب غربی که 74 نفر بودند شرکت داشتند. کُردها با همبستگی آزادانه خود برای پاگیری جمهوری جدید با تُرکها در یک جبههءِ جنگ قرار گرفتند و بعد از پیروزی به قصد یک همزیستی مسالمت آمیز با  سرزمینِ مستقلِ خود به جامعه و سرزمین تُرک نشین پیوسته اند.

● روندِ سیاسی برای مردم کُرد بعد از تأسیس جمهوری جدید، آنطوریکه پیش بینی  و قول داده شده بود مسیر خود را طی نکرد و اساس تشکیل ساختار سیاسی حکومت بر نژاد تُزک تباری و زبان مادری تُرکی بنا گذاشته شد و بطور برنامه ریزی شده از همان آغاز مردم کُرد را از صحنهء سیاسی به حاشیه پرتاب و درهای ارگانهای سیاسی را بر روی آنها بستند. طرح پاکسازی و نسل کشی از جمله بیش از یک و نیم میلیون از مردمان ارمنی که در زمان عثمانیان رواج داشت، در زمان جمهوری جدید جدید به رهبری کمال آتاتورک به شیوه ای مدرن تر بکار گرفته شد. حداقل بیش از 6  ملّت مختلف از ساکنان اصلی آسیای کوچک ( ترکیه امروز) به اشکال مختلف از سرزمین ترکیه رانده و پاکسازی شدند.

● تنها ملّتی که نزدیک به یک قرن در مقابل سیاست پاکسازی قومی و یکسان سازی حکومت و ارتش و ملّت ناسیونالیست تُرک تباری شجاعانه ایستادگی و مقاومت کرده است، ملّت کُرد ساکن کشور نوپا و ساختگی ترکیه است. مردم کُرد با تشکیل اوّلین حزب سیاسی خود (حزب آزادی) فعالیّت سیاسی خود را آغاز کردند و با اعدام  46 نفر از پیشتازان و رهبران کُرد در سال 1926 بدستور کمال آتاتورک، مبارزهء چند گانهءِ تئوری و عملی خود را تحت نام احزاب  مختلف تا به امروز ادامه داده اند. ( برای اطلاعات بیشر اینجا کلیک کنید).

● مقاومت پیگیر احزاب و مردم کُرد و تدبیر رهبران آنها شکستی تاریخی را بر حکومت ترکیه تحمیل کرده است، امروز قدرت سیاسی و عملی مردم و احزاب کُرد ساکن کشور ترکیه در مکان و نقطهءِ اوج خود قرار گرفته است. تا آنجا که حکومت ترکیه را واداشته است که در مقابل آنها زانو زند، از عبدالله اوجالان رهبر حزب "پ ک ک" که سازمان اطلاعاتی موساد اسرائیل او را دستگیر کرده و به حکومت ترکیه تحویل داد، راه و چاره میخواهند، امروز مردم کُرد و عبدالله اوجالان کلید حلّ مشکلات کشور و ملّت ترکیه و به میزان اعتبار جهانی آنها تبدیل شده است.

● در کنار شکست قطعی حکومت ترکیه در مقابل مقاومت مردم و احزاب کُرد در ترکیه، مسائل دیگری از جمله وقوع بهار عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا و بازگشت سیاست ورزی کشور ترکیه به دوران عثمانی، همچنین نزدیکی بیشتر ترکیه به اتحادیهء اروپا که مشروط به پای بندی به دمکراسی و حلّ مسئلهء مردم کُرد در ترکیه هست، نقش اساسی را دارند.

● مسئلهءِ محوری دیگر که حکومت ترکیه را تسلیم شدن به مردم  و احزاب کُرد مجبور کرده است حوادث کشور سوریه درگیر جنگ داخلی است که حکومت ترکیه و لیگای عربی،  بویژه کشورهای عربی حوزهء خلیج فارس در صدد فروپاشی حکومت بشار اسد در سوریه هستند.

● مردم کُرد ساکن کشور سوریه نقش اساسی را در سرنوشت امروز و فردای این کشوری بازی خواهند کرد. حکومت ترکیه که هدف دارد هژمونی سیاسی و افتصادی آیندهءِ سوریه را بدست گیرد، بدون حلّ مسئلهءِ مردم کُرد در ترکیه و بدون مهار مردم کُرد در سوریه به اهداف کوتاه و درازمدت خود دست نخواهد یافت.

● حمایت گذشتهءِ مردم کُرد از بشار اسد و برداشته شدن مرزها بین سوریه، عراق، ترکیه، و ایران، مردمان کُرد را بهم نزدیکتر و متحد تر و قویتر ساخته است. نیروی نظامی مردمان کُرد و احزاب کُردی از جمله پ.ک.ک در ترکیه افزایش یاقته است و این امر حکومت ترکیه را با ترس و وحشت مواجه ساخته است. در حقیقت درخواست و جایگزینی نیروی دفاعی و نظامی با  پدافند هوایی ناتو ( آلمان) از سوی حکومت ترکیه در ناحیهء مرزی بین ترکیه و سوریه، برای جلوگیری از جنبش و قیام مردمان کُرد در سوریه و در ترکیه میباشد.

● شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور ترکیه بندر جیحان در دریای میانه است که این بندر با جغرافیای زیستی مردمان کُرد در ترکیه چندان فاصله ای ندارد، از سوی دیگر با فروپاشی حکومت بشار اسد در شمال و بخش غربی سوریه بخش وسیعی از ساحل دریای میانه در اختیار مردم کُرد ساکن سوریه قرار خواهد گرفت. از این گذشته مردم کُرد با جغرافیای سیاسی ترکیه در سوریه ( که ارتش ترکیه با زور از سوریه گرفته است) همسایه خواهد شد.

● در این شکی نیست که حکومت ترکیه در مقابل مقاومت حق طلبانهءِ نزدیک به یک قرن  مردم کُرد با شکست قطعی روبرو شده است، امّآ نباید نادیده گرفت که دست دراز کردن امروز حکومت ترکیه بسوی مردم کُرد و احزاب سیاسی آنها بعد از یک قرن و با اینهمه تلفات از روی موازین دمکراسی و یا رعایت حقوق بشر و پای بندی به قوانین بین المللی و به رسمیّت شناختن حقوق مردم کُرد نیست، بلکه این دست دراز کردن ها صرفأ تاکتیکی و فریبکارانه موقت هست که نیازهای جدی و منافع ملّی و اقتصای فعلی کشور ترکیه را تأمین میکند.

● امروز مردم کُرد و احزاب و رهبران و نخبگان سیاسی آنها باید از گذشت تاریخ بیاموزند که حکومتهای ترکیه در زمانهای مختلف چنین قول و وعده های را داده اند ولی وقتی به اهداف خود رسیده اند همهءِ آن قول و قرارها را شکسته اند و پاره کرده اند. تنها بعد از شکستِ ترکیّه در جنگ جهانی اوّل، مبارزان کُرد دوشادوش تُرکان: در شمال با ارمنیان، در جنوب بر علیه فرانسوی ها، در غرب مقابل یونیان و در جبهه ای دیگر، در مقابل انگلیسی ها، مبارزه کردند. حتی با ایرانیان در چند جنگ شرکت داشتند.

 

 

چهار توافق مهم عبدالله اوجالان و دولت ترکیه

چندی قبل در رسانه گروهی کشور ترکیه و کُردی خبری (4 توافق) انتشار یافت که در راستای تدوام مذاکرات بین حکومت ترکیه و عبدالله اوجالان نوبت به مرحلهءِ خلع سلاح پ.ک.ک  هم فرا خواهد رسید. روزنامهء حریت 4 توافق صورت گرفته بین اوجالان و دولت را چنین برشمرده است: 

1- عبدالله اوجالان با نوشتن یک نامه، پ.ک.ک را به متوقف ساختن حملات فراخواهد خواند. این حالت به مثابه اعلام آتش بس نیست و بر اساس چنین خواسته ای، نیروهای پ.ک.ک فقط حملات خود را متوقف خواهند کرد.

2- کلیه نیروهای پ.ک.ک با فرارسیدن فصل بهار از همه مناطق داخلی و مرزی ترکیه عقب نشینی کرده و به سوی شمال عراق خواهند رفت. نه تنها شمال عراق بلکه مناطق کردنشین شمال سوریه نیز یکی از نقاط استقرار مورد توافق دولت و اوجالان بوده و بخشی از نیروها به سوریه فرستاده خواهند شد.

3- عبدالله اوجالان در نامه ای که خطاب به سران پ.ک.ک خواهد نوشت، عبارت" من به حکومت ترکیه اعتماد دارم"  را ذکر خواهد کرد.

4- در اوایل تابستان، یازدهمین کنگره پ.ک.ک با شعار "پایان دائمی فعالیت مسلحانه” در قندیل برگزار شده و تصمیمات خود را در خصوص مذارکرات صلح بیان خواهند کرد.

● طبق اخبار واصله قرار هست که فردا بیست و یکم ماه مارس  این چهار توافق در بالا مذکور با حضور نمایندگان حکومت ترکیه و رهبران احزاب کُرد با حضور عبدالله اوجالان صورت رسمی و عملی بخود گیرد. براستی در این نشست فردا، که روز جشن نوروز مردمان کُرد و همهء ایرانیان است، حکومت ترکیه چه هدیه و شادباشی برای مردم کُرد و احزاب آنها دارد.

 در مطالب جهار توافق بالا جز خلع سلاح کردن سیاسی و نظامی و تسلیم کردن مبارزات یک قرن مردم کُرد و دست بند زدن به دست و پاهای مردم کُرد به حکومت ترکیه چیر دیگری به چشم نمیخورد.  سیاست پنهان دولت ترکیه در توافق شمارهءی 2 فقط هدف پراکندگی و تفرقه انداختن و انشعابات بیشتر در بین ملّت کُرد و جلوگیری از اتحاد آنها در سرزمین ترکیه هست و فرستادن آنها به کشورهای همسایه از جمله عراقف سوریه و ایران هست.

● آقای عبدالله اوجالان بنا بر کدام سند و مدرک رسمی بین المللی  از احزاب کُردی میخواهند که اسلحه را بر زمین بگذارند و بنا بر چه اصول و ضوابطی و بر مبنای کدام مسائل  حقوقی و حقیقی چشم و گوش بسته به حکومت ترکیه اعتماد پیدا کرده است و احزاب و ملّت کُرد را به این اعتماد سازی دعوت و تشویق میکند ؟!. پرونده و قاتلین آن شیرزنان کُرد در فرانسه را به کجا رساندند ؟.

●  تنها و تنها تشکیل حکومت مستقل ملّی مردم کُرد با پارلمانی کاملأ مستقل کُردی در سرزمین ترکیه، با سیاستی هماهنگ با منافع ملّی ملّت کُرد در عرصهءِ دروزنی و روابط خارجی و بین المللی، میشود فردا از محتوای و اصول مندرج در چهار توافق در بالا نام برد.

● آقای اوجالان و سایر نخبگان کُرد که قرار هست فردا با دولت ترکیه بر سر یک میز بنشینند، باید بدانند که تصمیمات و ساخت و پاخت آنها با دولت ترکیه در مورد سرنوشت آیندهء همهء مردمان کُرد در چهار کشور و درخاورمیانه خواهد بود. تنها نزدیک به 60 درصد مردمان کُرد در جهان در کشور ترکیه هستند. بنا بر این چگونگی حلّ مسئلهءِ مردم کُرد در کشور ترکیه بطور مستقیم بر توازن قدرت در منطقه و خاورمیانه، بر اتحاد پان ترکیسم و پان عربیسم در مقابل ایرانی ها و بر جایگاه مردمان ایرانی تبار اثر خواهد گذاشت.

● مردم کُرد و رهبران آنها باید بدانند که رقیب سیاسی آنها در منطقه و خاورمیانه، در ترکیه، در سوریه، در عراق، و در ایران (اتحاد تُرک آذری و عرب خوزستان)، مردمان تُرک تبار و اعراب هستند، عقب نشینی در مقابل آنها در هر کشور و جبهه  آیندهء مردمان کُرد را به خطر جدی خواهد انداخت، و باعث تضعیف ایرانیان خواهد شد، در منطقه و خاورمیانه ایرانیان غیر از مردم کُرد خیر خواه و کسی را ندارند و مردم کُرد بدون ایرانیان تنهای تنها و شکننده هستند.

● امروز مردم و رهبران کُرد بر سر یک دو راهی قرار دارند : 1- میخواهند با دولت ترکیه سازشی مصلحتی کنند و سرنوشت مردم کُرد را در اختیار دولت ترکیه قرار دهند، تا همان کنند که از قرن گذشته تا با امروزکرده اند 2- یا تشکیل یک حکومت ملّی مستقل کُردی تحت هر شرایطی

● در پایان به رهبران و نخبگان مردم کُرد هشدار میدهم و یاد آوری میکنم، فردا بر سر میز مذاکره با دولت ترکیه، " قرارداد سور"   Vertrag von Severs را بر روی میز بگذارند و آنرا اساس و آغاز هر توافق و عهد و پیمانی قرار دهند. این قرارداد در سال 1920 میلادی بین ترکیه و کشورهای پیروز در جنگ جهانی اوّل ( روسیه، بریتانیا، فرانسه) بسته شده است و هنوز هم از قراردادهای شناخته شدهء بین المللی است.

طبق این قرارداد باید یک دولت مستقل کُردی در بخش های شرقی آناتولی ایجاد گردد. از یک قرن گذشته تا به امروز طبق این قرارداد مردم کُرد میتوانستند و میتوانند بر علیه دولت ترکیه به دادگاههای بین المللی برای تشکیل حکومت مستقل کُردی شکایت کنند.

|بیستم ماه مارس|2013 میلادی| آلمان| ناصر کرمی|

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ناصر کرمی
برگرفته از:
آرشیو نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.