رفتن به محتوای اصلی

دبیرکل حزب کارگزاران: علاقه اکثریت مردم عبور از جمهوری اسلامی است

دبیرکل حزب کارگزاران: علاقه اکثریت مردم عبور از جمهوری اسلامی است

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید قانع کردن مردم در برهه کنونی «بسیار سخت» است، زیرا «با ادبیات و گفتمان دهه ۶۰ نمی‌شود جامعه‌ای را قانع کرد که ۷۰ درصد آن نه امام و نه جنگ را دیده است».

حسین مرعشی در مصاحبه‌ای که وب‌سایت خبرآنلاین روز ۱۸ آذر منتشر کرد، صریحا گفته است: «علاقه اکثریت مردم عبور از جمهوری اسلامی است».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با این حال، تاکید کرده که باید از طریق «صداوسیما» مردم را قانع کرد که به «راه‌های کم‌هزینه» مراجعه کنند.

او در تبیین موضع خود افزوده است: «اگر جوان‌های ما روی انتخابات آزاد یا انتخابات زود هنگام متمرکز می‌شدند، ممکن بود به موفقیت نزدیک‌تر باشند تا این‌که بگویند کل جمهوری اسلامی باید برود».

این اظهارات در حالی است که انتخابات در جمهوری اسلامی همسو با استانداردهای جهانی نیست و شورای نگهبان بسیاری از نامزدها را رد صلاحیت کرده و تنها به افراد وفادار به رهبر جمهوری اسلامی اجازه شرکت در انتخابات را می‌دهد.

حسین مرعشی سقوط نظام جمهوری اسلامی را منوط به زمانی دانسته است «که ۵۰ تا ۸۰ درصد مردم به خیابان بیایند».

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، نیز در دومین ماه از اعتراضات سراسری با محوریت شعارهای مربوط به براندازی نظام جمهوری اسلامی، گفته بود که به باور او «براندازی نه ممکن است نه مطلوب».

در بخش دیگری از مصاحبه با خبرآنلاین، دبیرکل حزب کارگزاران گفته که نقش دولت‌های غربی در براندازی حکومت در ایران «تعیین‌کننده نیست»، اگرچه او بلافاصله در ادامه اظهارات خود اذعان کرده که «بخشی از موضع غرب تحت تاثیر جنبش ایرانی‌های خارج از کشور است».

آقای مرعشی اتحاد شکل‌گرفته بین ایرانیان مهاجر در همبستگی با اعتراضات ضدحکومتی داخل کشور را نتیجه بی‌توجهی مسئولان جمهوری اسلامی به «سیاست خارجی» دانسته و گفته است: «نباید اجازه می‌دادیم چنین انسجامی بین مهاجران ایرانی خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی شکل بگیرد».

نماینده پیشین دور پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی، جنبش ایرانی‌های خارج از کشور را «بی‌سابقه‌ترین خیزش مهاجران در دنیا» توصیف کرده و گفته است: «سابقه نداشته که مهاجران یک کشور در این سطح افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند ... الان سیاستمداران غربی حاضر نیستند راجع به ایران مثبت حرف بزنند چون افکار عمومی کشور خودشان را از دست می‌دهند».

دبیرکل حزب کارگزاران در بخش دیگری از اظهارات خود به «حاکمیت سیاسی» توصیه کرده است که با دریافت مشورت، «از ظرفیت‌های کشور استفاده کنند چون ایران متعلق به آن‌ها نیست».

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی‌بر دیدار برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، برای رایزنی درباره رویکرد حکومت در برابر اعتراضات کم‌سابقه کنونی منتشر شده است.

حدود ۱۰ روز پیش، محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر سابق محمد خاتمی، با اذعان به نادیده انگاشتن خواسته‌های اصلاح‌طلبان از سوی حکومت گفته بود که حتی مکاتبه محمد خاتمی با رهبری جمهوری اسلامی نیز بی‌نتیجه بوده است.

ارائه راهکار به حکومت از سوی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به منظور عبور از بحران فراگیر فعلی، با انتقادهای زیادی از سوی مخالفان جمهوری اسلامی روبه‌رو شده است که خواهان سرنگونی این نظام هستند؛ مخالفان اقداماتی از این دست را تنها به منظور «نجات» جمهوری اسلامی و دستیابی دوباره اصلاح‌طلبان به قدرت می‌دانند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو فردا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید