رفتن به محتوای اصلی

شکنجه میریوسف یونسی با محرومیت از دارو در سلول انفرادی و ملاقات با خانواده

شکنجه میریوسف یونسی با محرومیت از دارو در سلول انفرادی و ملاقات با خانواده
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

میریوسف یونسی در سلول انفرادی ۲۴۰ با عدم دسترسی به داروهای مورد نیاز، تداوم نگهداری در سلول انفرادی و محرومیت از ملاقات با خانواده شکنجه می شود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز شنبه ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱، میریوسف یونسی پدر زندانی سیاسی و دانشجوی نخبه علی یونسی، پس از گذشت بیش از یک ماه همچنان در سلول انفرادی قرار دارد و از دسترسی به داروهای مورد نیازش محروم است.

محرومیت او از داروهای مورد نیاز و تداوم نگهداری او در سلول انفرادی می تواند باعث تهدید جانی او شود. او هم اکنون در بند ۲۴۰ اوین در سلول های انفرادی محبوس است.

میریوسف یونسی طی دوران بازداشت در سلول انفرادی تحت شکنجه و بازجویی قرار داشته و به گفته فرزندانش با روش های خشونت آمیز و حرفهای زشت تحت فشار قرار گرفت تا اتهاماتی را که به او مربوط نیست، قبول و به آنها اعتراف کند.

روز دوشنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات مدعی شد که او جزو یک «شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزات تیم‌های عملیاتی» سازمان مجاهدین خلق در ایران بوده است.

میریوسف یونسی، روز چهارشنبه ۷دی ماه ۱۴۰۱، در سومین ماه از شروع اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط ماموران لباس شخصی بدون ارائه حکمی در منزل پدری خود در شاهرود بازداشت شد.
ماموران اطلاعات پس از بازداشت او به منزل مسکونی خانواده او در تهران یورش برده و موبایل‌ها، لپ ‌تاپ‌ و وسایل شخصی‌ شان را با خود بردند. آنها حین تفتیش منزل با مادر علی یونسی درگیر و به او توهین کرده باعث بدحالی او شدند.

علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک، دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف روز ۲۲ فروردین ماه ۹۹، توسط مأموران اطلاعات بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شدند.
این دو دانشجوی نخبه زندانی سیاسی، در تاریخ ۵ تیر ۱۴۰۱، پس از ۸۰۸ روز نگهداری در بندهای دربسته و سلولهای انفرادی زندان اوین، با احکام سنگین ۱۶ سال حبس، به بندهای عمومی اوین منتقل شدند.

دانشجویان نخبه و زندانیان سیاسی علی یونسی و امیرحسین مرادی پس از شروع اعتراضات و قیام سراسری مردم ایران در سال ۱۴۰۱، در

چهارشنبه ۱۶ ‌آذر ۱۴۰۱؛ همزمان با روز دانشجو و تداوم اعتراضات و اعتصابات سراسری در ایران، علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه که از سال ۹۹ در زندان اوین بسر می برند در پیامی از زندان، حمایت خود را از اعتراضات مردم و بخصوص دانشگاهها، برای آزادی ایران اعلام کردند.

این دو دانشجوی نخبه در بخشی از این پیام نوشتند:‌ «از زندان تا دانشگاه و از دانشگاه تا خیابان دست در دست هم می‌ايستیم. ما ایمان داریم که لحظه دیدار نزدیک است».

متن کامل پیام علی یونسی و امیرحسین مرادی بمناسبت روز دانشجو از این قرار است:

«۱۶ آذر روزی است به نام دانشجو، به نام کسانی که عزم کرده اند شب تاریخ وطن را به صبح روشن آزادی برسانند. به نام کسانی که دوشادوش مردم و سایر جوانان ایستاده اند. ایستاده اند تا آخرین سطرهای تاریک ترین صفحه از تاریخ ایران را با دستهای خود بنویسند، تاریخ را ورق بزنند و طرحی نو دراندازند.

متن کامل پیام این دو زندانی سیاسی را در لینک زیر بخوانید:

بیشتر بخوانید:

پیام علی یونسی و امیرحسین مرادی بمناسبت روز دانشجو «زنده باد انقلاب دمکراتیک مردم ایران»

Image removed.

علی یونسی  دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک، دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف روز ۲۲ فروردین ماه ۹۹، توسط مأموران اطلاعات بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شدند. بازداشت آنها با ضرب و شتم همراه بود. این دو دانشجو سپس به سلولهای انفرادی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

ماموران شامگاه جمعه ۲۲ فروردین ماه پس از تفتیش منازل و بدون ارائه حکم قضایی این دوفعال دانشجویی را همراه با ضرب و شتم شدید بازداشت کردند بطوریکه در هنگام یورش ۱۲ مامور سپاه پاسداران به خانه علی یونسی، در ضرب و شتم وحشیانه پیشانی او را شکافتند.

امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

عفو بین الملل روز دوشنبه اول آذر ۱۴۰۰، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به قضاییه ایران نسبت به خطر اعدام دو دانشجوی نخبه علی یونسی و امیرحسین مرادی هشدار داده و خواستار آزادی فوری آنها شد.

در نهایت این دو دانشجوی نخبه زندانی سیاسی، در تاریخ ۵ تیر ۱۴۰۱، پس از ۸۰۸ روز نگهداری در بندهای دربسته و سلولهای انفرادی زندان اوین، با احکام سنگین ۱۶ سال حبس، به بندهای عمومی اوین منتقل شدند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید