رفتن به محتوای اصلی

ترک سالن هنگام سخنرانی امیرعبداللهیان در شورای حقوق بشر سازمان ملل

ترک سالن هنگام سخنرانی امیرعبداللهیان در شورای حقوق بشر سازمان ملل

امیر عبداللهیان در شورای حقوق‌بشر کشورهای غربی را به تحریک ناآرامی در ایران متهم کرد

 

در پی اعتراضات سراسری ایران و انتقادهای گسترده از سرکوب خشونت‌بار معترضان، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه این کشور که در نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو شرکت کرده است، کشورهای غربی را به تحریک ناآرامی در ایران متهم کرد. او همچنین از عملکرد حکومت در جریان اعتراضات دفاع کرد و گفت کمیته‌ای در کشور برای بررسی همه ابعاد ماجرا و شکایتها از خشونت پلیس تشکیل شده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز در نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که رعایت حقوق بشر برای جمهوری اسلامی ایران «یک اصل» با ارزش است.

وی گفته است که اصول حقوق بشر نباید به طور دلخواه از سوی دولت‌ها، مورد تفسیر قرار گیرد.

وزیر خارجه ایران گفت که حکومت ایران با خانواده مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله که مرگ او در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد موجب اعتراضات کم‌سابقه‌ای شده، «همدردی کرده» است. او همچنین از پخش برنامه‌‌های تلویزیونی از یک شبکه تلویزیونی در لندن شدیدا انتقاد کرد. به نظر می‌رسد که منظور وی شبکه ایران اینترنشنال باشد که اعلام کرده به دلیل تهدیدات جمهوری اسلامی ایران، اخیرا فعالیت‌های خود را موقتا از لندن به آمریکا منتقل کرده است.

آقای امیرعبداللهیان از سیاست‌های اسرائیل هم به تندی انتقاد کرد و خواستار محکوم کردن آن توسط شورای حقوق بشر شده است.

 

اظهارات وزیر خارجه ایران در حالیست که شورای حقوق بشر سازمان ملل پیشتر در اواخر سال گذشته میلادی، در جلسه‌ای اضطراری، به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای ثبت و گزارش موارد نقض حقوق‌بشر و سرکوب اعتراضات در جمهوری اسلامی رأی داده بود. ایران در آن زمان گفته بود که با این شورا همکاری نخواهد کرد و گفته بود که خود یک «کمیته تحقیق» متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط دولتی و غیردولتی‌ در وزارت کشور تشکیل داده که «وظیفه دارد احقاق حقوق متضررین از حوادث و اغتشاشات اخیر را با جدیت پیگیری کند». اگرچه تشکیل این کمیته با انتقاد برخی از نمایندگان مجلس ایران نیز روبرو شده بود.

حضور آقای امیرعبداللهیان امروز (دوشنبه ۸ اسفند) در اروپا اولین حضور او در یک نشست حقوق‌بشری پس از اعتراضات کم‌سابقه سراسری و سرکوب خونین آن در ایران است که از اواخر شهریور ماه آغاز شد.

او در روز اول سفر به ژنو با وزیر خارجه فنلاند، ارمنستان و بلژیک نیز ملاقات کرده است. رسانه‌های ایران می‌گویند که ممکن است وزیر خارجه ایران در ژنو ملاقات‌های دیگری هم با مقام‌های حاضر انجام دهد.

وزیر خارجه بلژیک گفته در دیدار با آقای امیرعبداللهیان خواستار آزادی شهروند بازداشت شده این کشور شده که از سوی دادگاه انقلاب، به حبس طولانی مدت محکوم شده است.

سوئیس میزبان مقر اروپایی سازمان ملل است و دولت این کشور باید به مقام‌های دیگر کشورها برای حضور در نشست‌های بین‌المللی روادید یا ویزا بدهد اما این صدور آن به معنی میزبانی دوجانبه دولت سوئیس از مقام‌های حاضر در این کشور از جمله آقای امیرعبداللهیان نیست.

پیشتر، هیلل نویر، مدیر اجرایی «دیدبان سازمان ملل» که یک نهاد مستقل از سازمان ملل متحد است و مستقلا بر اجرای مقررات و منشور ملل متحد نظارت می‌کند، از وزرای خارجه تمامی کشورها خواسته بود تا دراعتراض به برخورد جمهوری اسلامی ایران با معترضان، هنگام سخنرانی وزیر خارجه ایران،‌ سالن را ترک کنند.

کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی

حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اولین بار است که پس از جلسه اضطراری آذر ماه این شورا انجام می‌شود.

در آن نشست که به ابتکار آلمان و ایسلند برگزار شد، شورای حقوق بشر سازمان ملل رای به تاسیس یک هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی داد که باید موارد سرکوب خونین شهروندان ایرانی و نقض گسترده حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران را ثبت و گزارش کند.

گزارش اولیه این هیات قرار است ظرف هفته های آینده به شورا ارائه شود. کمیسر شورای حقوق بشر سازمان ملل پیش از این وضعیت حقوق بشر در ایران را وخیم توصیف کرده بود.

Image removed.

 

تیراندازی یک مامور لباس شخصی جمهوری اسلامی ایران به سوی معترضان در جریان سرکوب اعتراضات اخیر

از زمان سرکوب خونین اعتراضات توسط جمهوری اسلامی ایران، صدها نفر به ضرب گلوله ماموران مسلح کشته شدند یا در زمان بازداشت جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش‌های متعددی از ایران می‌گوید که ماموران مسلح جمهوری اسلامی ایران در جریان سرکوب‌ها، شهروندان را به طور مستقیم هدف قرار داده‌اند. نهادهای حقوق بشر و شمار قابل توجهی از قربانیان سرکوب هم می‌گویند که ماموران مستقیما به چشم آنها شلیک می کردند.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا اخیرا در گزارشی که بر اساس شهادت شماری از پزشکان ایرانی که به طور گمنام مجروحان ناشی از سرکوب را مداوا می‌کردند، گفته است که ماموران در برخی از تجمعات از روی قصد به نواحی «حساس بدن» شهروندان از جمله زنان شلیک می کردند و در بازداشتگاه‌ها آنها را هدف تجاوز جنسی قرار می‌دادند.

حسین امیرعبداللهیان که برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به سر می‌برد طی مدتی که از اعتراضات و سرکوب آن می گذرد، در مصاحبه با برخی از رسانه‌های بین‌المللی هدف قرار دادن شهروندان ایرانی را رد کرده و گفته هیچ معترضی در این مدت کشته نشده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اعتراضات را به رسمیت نمی‌شناسند و آن را «اغتشاش» می‌خوانند و به «تحریک دولت‌های خارجی» از جمله اسرائیل و آمریکا نسبت می‌دهد.

با این همه برخی از سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران عمق اعتراضات را جدی توصیف کرده اند و از جمله حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزران سازندگی گفته است که «علاقه اکثریت مردم، عبور از جمهوری اسلامی است».

 

 

در آغاز سخنرانی امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، شماری از حاضران سالن را به نشانه اعتراض ترک کردند

***

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر گفت:

Image removed.

 

احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی برای جمهوری اسلامی ایران یک ارزش بنیادین است و ریشه در رسوم و باورهای ملی و اعتقادات مذهبی ما دارد و ما در این چهاچوب به طور خستگی ناپذیر و مستمر برای صیانت و ارتقای حقوق بشر و کرامت انسانی تلاش کرده ایم.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید