رفتن به محتوای اصلی

تلاش‌ها برای نجات پیروز بی‌نتیجه ماند

تلاش‌ها برای نجات پیروز بی‌نتیجه ماند

پیروز که تنها بازمانده زایمان یوزپلنگ آسیایی یعنی «ایران» بود در چند ماه اخیر به یکی از نمادهای اعتراضات سراسری ایران هم بدل شده بود به طوری که در چند روز اخیر و همزمان با افزایش نگرانی از نارسایی کلیه و وضعیت جسمی او، شبکه‌های اجتماعی مملو از پیام‌های مربوط به او شده بود.

پیروز توله یوزپلنگی است که اردیبهشت امسال به همراه دو توله یوز دیگر از ماده یوزپلنگی به نام «ایران» به روش سزارین متولد شد. دو توله دیگر زنده نماندند و تنها «پیروز» باقی ماند.

غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش ایران پیشتر تایید کرده بود که «حال عمومی پیروز خوب نیست و بیماری همچنان سلامت این حیوان را تهدید می‌کند.»

پیروز پس از تولد و مرگ برادرانش زیر ذره‌بین کاربران و دوست‌داران محیط زیست ایران بود و برخی از فعالان محیط زیست و چهره‌هاس سرشناس نسبت به حال پیروز ابراز نگرانی کرده و توانانی مقامات و نهادهای مسئول برای حفظ جان پیروز و احیای این گونه ارزشمند را مورد سوال قرار داده بودند.

پیروز روز ۱۱ اردیبهشت سال جاری همراه با دو توله یوزپلنگ دیگر که حاصل جفتگیری «ایران» و «فیروز» بودند در مرکز تکثیر توران در سمنان از طریق سزارین صحرایی به دنیا آمد که مرکز خبرها و امیدواری‌ها برای نجات نسل این گونه در حال انقراض شد اما دو توله یوزپلنگ دیگر در همان هفته‌های نخست جان باختند و «پیروز» تنها توله باقیمانده «ایران» بود.

یوزپلنگ آسیایی در معرض خطر انقراض

یوزپلنگ آسیایی بر لبه پرتگاه انقراض قرار گرفته است و ایران آخرین سنگر برای نجات یوزپلنگ آسیایی به شمار می‌رود. یوزپلنگ آسیایی بیش از چهل دهه است که فقط در زیستگاه‌های مختص خودش در ایران زندگی می‌کند.

اما تعداد زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در ایران از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کند.

یکی از چالش‌های اصلی برای نجات یوزپلنگ در ایران کم‌آبی است.

این وضعیت باعث می‌شود گونه‌های دیگر حیات وحش که یوزپلنگ از آنها تغذیه می‌کند از بین بروند.

خطرات دیگری که یوز ایرانی را تهدید می‌کند شکار و دامداری و همین طور تصادفات جاده‌ای است.

اصل تلاش‌ها برای زنده نگهداشتن یوزپلنگ آسیایی و حفاظت از آن‌ها در مرکز تحقیقات توران در استان سمنان است. دراین محل یوزها روزانه پس از صرف وعده غذایی ساعاتی را به تحرک بدنی می‌گذرانند. از آنجا که اضافه وزن یوزهای نر بر اسپرم آن‌ها اثر منفی دارد،‌ آمادگی بدنی آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

تخمین زده می‌شود که از این گربه‌سان کمیاب احتمالا تنها ۲۰ قلاده در ایران باقی مانده‌اند و علاقه به نجات یوزپلنگ، نقطه مشترک همدلی ایرانیان و دغدغه‌ علاقمندان حفظ حیات وحش و میراث‌های طبیعی جهان است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید