رفتن به محتوای اصلی

مرگ یک دختر دانش‌آموز در ادامه مسمومیت سریالی در دبیرستان‌های دخترانه

مرگ یک دختر دانش‌آموز در ادامه مسمومیت سریالی در دبیرستان‌های دخترانه
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

با گذشت بیش از ۳ ماه از ادامه مسمومیت سریالی تا کنون هیچ یک از مهاجم دستگیر نشده‌اند. این موضوع احتمال دست داشتن حکومت در حملات را بسیار زیاد می‌کند

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مدراس دخترانه همچنان ادامه دارد. مسمومیت‌های سریالی از ۹ آذر۱۴۰۱، در قم شروع شده و تا کنون ادامه دارد. در ۳ ماه گذشته دختران دانش‌آموز در مدارس قم، بروجرد، قزوین، تهران اردبیل، ساری، اصفهان و کرمانشاه دچار مسمومیت شده‌اند. گفته می‌شود، مهاجمان تا کنون به بیش از ۳۰ مدرسه با گاز مشکوک حمله کرده‌اند. برخی اظهار نظرها در رابطه با مسمومیت سریالی دانش‌آموزان از حمله با گاز شیمیایی حکایت دارد. به گفته رسانه‌ها یک دختر۱۱ ساله دانش‌آموز به نام فاطمه رضایی در قم از عوارض این حمله شیمیایی فوت کرده است.

 طبق اظهار نظر پزشکان متخصص، گاز استفاده شده در بیشتر حملات، ترکیبی از آرسنیک و هیدروژن است که پایه گاز شیمیایی آرسین  می‌باشد. مقدار زیاد این گاز بسیار کشنده است. اما مقادیر کم این گاز باعث مسمومیت، سرگیجه، بی‌رمقی و… می‌شود. اثرات این گاز بر بدن در دراز مدت زمینه‌ساز انواع سرطان پوست و صدمه جدی به ریه، روده و کبد می‌شود.

 سران حکومت تلاش می‌کنند، این موضوع را تکذیب کنند. اما مانند همیشه در رفع و رجوع آن واقعیت‌های دیگری بیرون می‌زند. دادستان کل حکومت در روز اول اسفند از اقدامات مجرمانه و عمدی مهاجمان خبر داد. معاون وزارت بهداشت نیز به این موضوع اعتراف کرده و مسمومیت‌های سریالی را عمدی دانست.

مشخص بودن سرنوشت تحقیقات مسمومیت سریالی از قبل

با گذشت ۳ ماه و حتی با ادامه‌دار بودن این حملات تا کنون هیچ یک از مهاجمان دستگیر نشده‌اند. روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان و دستگیر نشدن هیچ یک از عوامل آن، سرنوشت پیش روی تحقیق در رابطه با مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز را پیشاپیش مشخص دانست.

تلاش حکومت برای انتساب این حملات به گروه‌های مجهول از جمله هزاره‌‌گرا، بوکو حرام، طالبان و… بیشتر به طنز شبیه است. افکار عمومی هیچ گاه فریب این تبلیغات را نخواهد خورد. سران حکومت که خود منشا بنیادگرایی مذهبی هستند تلاش می‌کنند، افکار قرون وسطایی خود را به گرایش‌های موهوم نسبت داده تا خود را از زیر ضرب اعتراضات مردمی خارج کند.

نظریه‌های مختلف در رابطه با علت این حملات

در رابطه با علت این حملات چند نظریه وجود دارد، اما همه آنها منشا این حملات را در ارتباط با سران حکومت می‌دانند:

یک نظریه وجود دارد که می‌گوید: سران حکومت تلاش می‌کنند با این اقدامات جو رعب و وحشت را بر جامعه مسلط کرده، تا جلوی اعتراضات مردمی را بگیرند.

یک نظریه هم بر انتقام گیری حکومت از دختران دانش آموز تاکید دارد. طبق این نظریه سران حکومت به این صورت می‌خواهند دختران دانش‌آموز که در قیام اخیر جلودار بوده‌اند را به این صورت تنبیه کند.

در هر حالت تلاش سران حکومت برای خاموش کردن شعله های قیام بی‌نتیجه خواهد بود و شرایط هیچگاه به قبل از شهریور ۱۴۰۱ باز نخواهد گشت.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید