رفتن به محتوای اصلی

اعلام آمادگی عربستان سعودی برای مذاکره با ایران

اعلام آمادگی عربستان سعودی برای مذاکره با ایران

در حالی که مذاکرات میان تهران و ریاض از چند ماه پیش متوقف شده، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که کشورش «از گفت‌وگو‌ با ایران استقبال می‌کند.» در واکنش به این اظهارات، سایت نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران هم از آمادگی تهران برای این گفت‌وگو خبر داد.

نورنیوز روز چهارشنبه ۱۷ اسفند در حساب توئیتر خود نوشت: «وزیر خارجه عربستان سعودی مجددا از آمادگی برای گفتگو با ایران خبر داده. قبلا پنج دور مذاکره، مسائل مورد توجه دو کشور را کاملا شفاف کرده است. ایران نیز از تداوم گفتگوها استقبال می‌کند و برای دستیابی به توافق آمادگی دارد.»

این پایگاه نزدیک به شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی که علی شمخانی دبیری آن را برعهده دارد، همچنین اضافه کرد: «وجود اراده سیاسی لازمه پیشرفت در گفتگوهاست.»

مذاکرات میان تهران و ریاض که تاکنون با میانجیگری بغداد انجام شده، به دلایل مختلف از چند ماه پیش متوقف شده است.

 

اما به تازگی و در جریان سفر آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل به بغداد، بار دیگر موضوع ازسرگیری این مذاکرات مطرح شد.

همچنین قبل از سفر گوترش به بغداد، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سفر به عراق گفت: «به عنوان بخشی از تقویت همکاری با کشورهای منطقه، از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی مورد استقبال ماست.»

تهران و ریاض پس از حمله نیروهای بسیجی به مراکز دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در حدود هفت سال پیش روابطشان را قطع کردند.

در آذرماه، آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های عراقی اعلام کرد که مذاکرات دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی که با میانجیگری بغداد انجام شده، اکنون به دلیل ادعای تهران مبنی بر تحریک اعتراضات ضدحکومتی ایرانیان از سوی ریاض، متوقف شده است.

مسائلی چون مداخله جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورهای عربی منطقه از جمله رساندن سلاح به شبه‌نظامیان حوثی یمن، از مسائل مورد اختلاف میان تهران و ریاض است.

همچنین عربستان سعودی همواره از منتقدان برجام بوده و معتقد است که این توافق نمی‌تواند دیگر نگرانی‌ها درباره جمهوری اسلامی را مرتفع کند.

بن فرحان، شامگاه سه‌شنبه ۱۶ اسفند در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و گفت: «توافق هسته‌ای با ایران ایده‌ال نیست و باید نگرانی کشورهای همسایه تهران را در مذاکرات احیای برجام مدنظر داشت.»

مذاکرات احیای برجام نیز از چند ماه پیش تاکنون متوقف شده و هنوز تاریخ جدیدی برای ازسرگیری احتمالی این مذاکرات تعیین نشده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین درباره روابط با پکن‌ به العربیه گفت: «چین به مانند روابط گسترده‌اش با بسیاری از کشورهای جهان، از بزرگترین متحدان اقتصادی سعودی است.»

چند ماه پیش، سفر رییس‌جمهور چین به ریاض و صدور بیانیه‌های مشترکی که در آن به تهدیدهای جمهوری اسلامی اشاره شده بود، خشم تهران را برانگیخت.

بن فرحان‌ همچنین درباره سوریه اظهار داشت، کشورهای عربی اتفاق نظر دارند که شرایط در این کشور قابل قبول نیست.

او‌ گفت که گفت‌وگوهایی برای بازگشت سوریه به محیط عربی در جریان است اما هنوز زود است درباره نتایج این گفتگوها صبحت کنیم.

پس از زلزله اخیر در ترکیه و سوریه، برخی از وزیران خارجه کشورهای عربی برای اولین بار به دمشق سفر کردند و بشار اسد تا حدودی از انزوای بین‌المللی که به دلیل جنگ سوریه علیه او اعمال شده بود، خارج شد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید