رفتن به محتوای اصلی

فراخوان تجمع معلمان سقزی در اعتراض به تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت سلیمان عبدی

فراخوان تجمع معلمان سقزی در اعتراض به تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت سلیمان عبدی

انجمن صنفی معلمان کردستان با انتشار فراخوانی از تجمع معلمان سقز در اعتراض به تداوم بازداشت غیرقانونی و بی‌خبری از وضعیت سلیمان عبدی خبر داد. عبدی از ۲۸ اسفند به دلیل سخنرانی بر مزار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در آرامستان آیچی سقز، محل دفن ژینا (مهسا) امینی در بازداشت است.

بر اساس اطلاعیه انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)، در صورت تداوم بازداشت سلیمان عبدی، روز پنج‌شنبه ١٧ فروردین از ساعت ١٠ تا ١٢ قبل از ظهر تجمع اعتراضی در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان سقز برگزار می‌شود.

این معلم و فعال صنفی روز ۲۸ اسفند سال گذشته از سوی نیروهای امنیتی در خودرو شخصی خود بازداشت شد.

بر اساس گزارش فعالان صنفی، حکم جلب او به اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق سخنرانی در قبرستان آیچی و تبلیغ علیه نظام» و پس از سخنرانی‌اش بر مزار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر، از سوی اداره اطلاعات شهرستان سقز صادر و پس از بازداشت، قرار آزادی او در قبال تودیع وثیقه صادر شد.

با توجه به صدور قرار وثیقه، مرجع قضایی مکلف به «تفهیم قرار به متهم و آزادی او در صورت تودیع وثیقه» است اما بنا بر اعلام کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، سلیمان عبدی برخلاف مقررات و موازین قانونی و قرار صادره در این پرونده و با «ادعای کذب عجز از تودیع وثیقه» به صورت غیرقانونی همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج است.

روز ١٢ فروردین هم جمعی از فرهنگیان شهرستان بانه با حضور در منزل سلیمان عبدی، برای پیگیری وضعیت این معلم باسابقه با خانواده‌ و دوستان او دیدار و اعتراض خود را به ادامه عملکرد غیرقانونی نهاد بازداشت‌کننده اعلام کردند.

در همین روز همچنین انجمن صنفی معلمان کردستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت «تداوم بازداشت غیر‌قانونی سلیمان عبدی که دبیر فنی هنرستان سقز است»، برای یک تجمع اعتراضی برنامه‌ریزی می‌کند.

بر اساس این اطلاعیه، سلیمان عبدی در مدت بیش از دو هفته‌ای که بازداشت شده از ارتباط عادی و مناسب با خانواده خود محروم بوده و فقط اجازه تماسی چند دقیقه‌ای برای احوال‌پرسی به او داده شده است.

با وجود پیگیری انجمن‌های صنفی فرهنگیان، پاسخی درباره وضعیت عبدی از سوی نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی ارائه نشده است.

در این بیانیه با اشاره به «عملکرد غیر قانونی و خودسرانه بازداشت‌کنندگان»، آمده است: «تمام مراحل بازداشت، از نحوه دستگیری تا تفتیش منزل و اهانت ماموران به مادر پیر ایشان، تاخیر در تفهیم اتهام و ... نشان می‌دهد اراده‌ای در پشت‌پرده برای آزار و شکنجه روانی سلیمان عبدی، خانواده وی و فرهنگیان و سایر شهروندان حق‌طلب وجود دارد و به‌جای اجرای قانون، با خیره‌سری در پی استمرار قانون‌شکنی‌هایشان هستند.»

انجمن صنفی معلمان کردستان همچنین با محکوم کردن این اعمال «قانون‌‌ستیزانه» نوشت چنین روندی از سوی حاکمیت نتیجه‌ای جز «بازتولید خشونت و نفرت‌پراکنی» ندارد.

علاوه بر سلیمان عبدی، ده‌ها معلم و فعال صنفی دیگر نیز در سال گذشته بازداشت و به حبس‌های گاه طولانی‌مدت محکوم شدند و برخی دیگر نیز هنوز در وضعیتی بلاتکلیف در بازداشت به سر می‌برند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایران اینترنشال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید