رفتن به محتوای اصلی

می لِ زد (Z) یا نسلِ زی‌پریم(Z´) 

می لِ زد (Z) یا نسلِ زی‌پریم(Z´) 

نسلِ زد (Z) یا نسلِ زی‌پریم(Z´) 
ــــــــــــــــــــــــ 
🔸 در ایران هم مانند تمامی مردم جهان، به نوجوانان و جوانانی که در فاصله‌ی زمانی سال‌های ۲۰۱۰ــ۱۹۹۵ میلادی یا ۱۳۸۹ــ۱۳۷۴ شمسی متولد گردیدند؛ «نسلِ زد» (Z) یا «نسلِ اینترنت» می‌گویند. یعنی نسلی که در عصر اینترنت چشم باز کرده است. 
🔸 نام‌گذاری نسلی در قرن گذشته هم مرسوم بود ولی، از بعد از «جنگ جهانی دوّم» و از سال ۱۹۴۶ میلادی به این‌سو، دوره‌‌های نسلی را به نسبت رُشد تکنولوژی و گسترش دستگاه‌های سمعی و بصری و سینما و غیره، از ۲۴ سال مرسوم در سال‌های پیش از جنگ، به ۱۸ سال (نسل B)، و سپس ۱۵ سال (نسل‌های X,Y,Z) کاهش داده‌اند. 
🔸 نام‌گذاری‌ها را بر مبنای یک سری تعریف‌ها و خصوصیات نسلی انتخاب می‌کنند. مثلن به «نسل ایکس» می‌گویند از آن‌جایی که اعتماد به نفس بالایی دارد، فاقد ثبات شغلی است و اکثریت افراد این نسل دست‌کم در دو مؤسسه یا دو شرکت مختلف کار کرده‌اند. یا به «نسل وای» می‌گویند نسل هزاره. 
🔸 «نسل ب»( B) در میان نسل‌های مختلف قرن بیستمی، جایگاه ویژه‌ای داشت و معروف بود به نسل تابوشکن در جهان. این نسل، هم نقش مهمی در ارتقای آگاهی زنان در جهت کسب حقوق برابر داشتند، و هم (به‌ویژه زنان همین نسل) نقش ویژه‌ای در انقلاب ۱۹۶۸ میلادی در اروپا ایفاءکرده‌اند. این نسل وقتی از سرنوشت مادران‌شان مطلع شدند که هم در طول جنگ بیش‌‌ترین ستم مضاعف جمسی و روانی را متحمل گردیدند و هم در بعد از جنگ، بار و فشار بازسازی ویرانه‌های جنگی بر شانه‌های آنان سنگینی می‌کرد اما، به لحاظ حقوقی سهم ناچیزی نصیب آنان می‌گردید؛ علیه فرهنگ و سُنت و قانون جامعه برخاستند و طغیان کردند. کاری که نسل نوجوان «زی‌پریم Z´»  امروز ایران در حال انجام آن است.  
🔸 قصدم از توضیح اشاره‌وار بالا طرح پرسشی است که هر دوره نسلی در قرن بیست‌ویکم از جمله در ایران چند سال است؟ کارشناسان بر مبنای تعریفی که در بالا آورده‌ام با در نظر گرفتن معیارهایی مانند رُشد تکنولوژی، کوچک‌شدن جهان، نزدیکی ارتباطات بخاطر وجود زبان واحد و غیره، دورۀ نسلی را برابر با ده سال گرفته‌اند. از این منظر، اگر «نسلِ زد» یا نسل اینترنت در برگیرنده متولدین ۲۰۰۵ــ۱۹۹۵ میلادی باشد، نسل بعدی، یعنی متولدین ۲۰۱۵ــ۲۰۰۵ میلادی باید نسلِ دیجیتال یا نسلِ زی‌پریم(Z´) نام‌گذاری شوند. نسلی که در دامنِ فرهنگ شفاف و زندگی دیجیتالی بزرگ گردیده‌اند. این نسل مانند تصویری که در زیر می‌بینید، نه تنها نیازی به پنهان‌کاری ندارد، بل‌که زبان و دل‌شان مثل جوانان سال ۱۹۶۸ یکی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید