رفتن به محتوای اصلی

ویدئوی هیاهوی اعتراضی دانشجویان بسیجی در دیدار با خامنه‌ای خبرساز شد

ویدئوی هیاهوی اعتراضی دانشجویان بسیجی در دیدار با خامنه‌ای خبرساز شد

انتشار ویدئویی از دیدار اخیر دانشجویان با آیت‌الله علی خامنه‌ای در مقر رهبری و واکنش رهبر جمهوری اسلامی به آن خبر ساز شده است. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این بخش از دیدار را «تنش آلود» توصیف کرده‌اند.

دیدار آقای خامنه‌ای با «جمعی از دانشجویان و فعالان تشکل‌های دانشجویی» روز چهارشنبه بیست و نهم فروردین برگزار شده اما این بخش از ویدئو که در آن شماری از دانشجویان به او اعتراض می‌کنند و آقای خامنه ای تلاش می‌کند با سخنرانی و عوض کردن لحن خود اعتراضات را آرام کند، به تازگی منتشر شده است.

این دیدار همان جلسه‌ای است که آقای خامنه‌ای در آن با برگزاری رفراندوم برای حل مسائل ایران مخالفت کرد.

در بخشی دیگر از این سخنرانی آقای خامنه‌ای به دانشجویان می‌گوید «اداره کشور سخت است» اما یکی از دانشجویان از ردیف های اول، با قطع کردن سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی، اعتراضاتی را بیان میکند. به نظر می رسد او در جواب آقای خامنه‌ای می گوید «به شرطی که حرف مردم را گوش کنید... شما می‌گویید شفافیت... اما هر روز بلایی سر مردم می‌آید».

آقای خامنه‌ای در پاسخ می‌گوید «اگر همین طور بخواهیم دهن به دهن کنیم که کار پیش نمی رود».

در ادامه این ویدئو، رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌گوید «وقت تمام شد و حرف‌ها خیلی زیاد است» اما با شروع همهمه بین حضار، جمله او نیمه کاره می‌ماند و آقای خامنه‌ای پس از مکث کوتاهی شروع به ادامه سخنرانی می‌کند اما با تداوم صداهای اعتراضی، سپس لحن خود را بالاتر می‌برد اما باز به دلیل فضای موجود، نمی تواند جمله خود را به پایان برساند.

با اختلال در پایان بندی سخنرانی آقای خامنه ای، شخصی به روش مرسوم در سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران تلاش می ‌ند تا با دعوت حضار به فرستادن تکبیر، نظم جلسه را برقرار کند اما دانشجویان از فرستادن تکبیر خودداری می‌کنند. پس از لحظاتی سپس آقای خامنه ای با گفتن «والسلام علکیم» به سخنرانی خود پایان می‌دهد.

 

 

بازی جدید  خامنه‌ای:  قوای سه‌گانه مانع هم نشوید

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران مجددا خواستار «همکاری کامل» سه قوه در ایران برای «رفع مشکلات» شده است.

آقای خامنه‌ای ۸۴ ساله در خطبه های نماز عید فطر که در تهران برگزار شده گفته «اگر قوای مقننه، مجریه و قضائیه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد».

پس از سه سال اخیر که ویروس کرونا شایع شده بود، این اولین بار است که نماز عید فطر به امامت آقای خامنه‌ای برگزار شده است. با اینکه بیماری کووید-۱۹ دوباره در ایران رو به افزایش است، مراسم امروز در مصلی تهران برگزار شد.

آقای خامنه ای در اظهارات امروز خود گفته است «قوای سه گانه باید همدلی کنند، همکاری کنند، هم‌افزایی کنند».

او گفته «تمرکز بر حل مسائل و خودداری مردم و مسئولان از درگیر شدن و سرگرم شدن به حاشیه‌ها یک راهبرد ضروری است».

خامنه‌ای در اظهارات امروز خود هیچ اشاره ای به ابراز مخالفتش با رفراندوم یا همه پرسی که واکنش های منفی گسترده ای به وجود آورد نکرد. او در سخنرانی پیشین خود گفته بود که رفراندوم را چاره حل مشکلات کشور نمی‌داند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران به طور پیوسته در سال های اخیر سران سه قوه را دعوت به همکاری با یکدیگر و کنار گذاشتن اختلاف کرده است.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، محمدباقر قالیباف را که زمانی رقیب انتخاباتی اش بود و به نفع او از حضور در انتخابات کنار کشید پیش از این «برادر مجاهد» خود خوانده بود. غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه هم در زمانی که آقای رئیسی رئیس قوه قضائیه بود، معاون اول او بود.

ناظران سیاسی ایران می گویند سران سه قوه در ایران اینک در یک دست‌ترین حالت خود در سه دهه گذشته هستند. برخی از سیاستمداران ایران وضعیت کنونی را از نظر نزدیکی سران سه قوه به یکدیگر و آیت الله خامنه ای «حاکمیت یک‌دست» می خوانند و آن را از طرح های سیاسی رهبر جمهوری اسلامی می‌دانند.

با وجود این، آیت الله خامنه‌ای در اظهارات امروز خود از سه قوه خواسته که «مانع هم نشوند» و «راه را برای هم باز کنند».

در زمان سخنرانی آقای خامنه ای، سران هر سه قوه در مصلی تهران حضور داشتند.

در سخنرانی بعدی آقای خامنه‌ای که ساعاتی بعد در مقر رهبری او انجام شده، ابراهیم رئیسی به گفته های او در خطبه های نماز عید فطر واکنش نشان داده و گفته « اطمینان می‌دهم که هر سه قوه با همدلی و هم‌افزایی از حاشیه‌ها پرهیز، و بر متن که تحقق شعار سال و گره‌گشایی از زندگی مردم و خدمت خالصانه به آنان است، تمرکز کنند».

مشکلات فزاینده در امور کشور، تجمیع بحران های متعدد در کنار سوءمدیریت‌های گسترده و فساد مالی در حکومت، باعث نارضایتی‌های بی سابقه در ایران شده است.

از شهریور سال گذشته دور جدیدی از اعتراضات ابتدا در واکنش به مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت گشت ارشاد آغاز شد.

سرکوب گسترده و خونین معترضان، خواسته های آنها را به سمت تغییر حکومت سوق داده و شعارها عمدتا علیه آیت الله خامنه ای بوده است که ۳۴ سال است سکان اداره ایران را در دست دارد.

هرچند اعتراضات خیابانی مدتی است فروکش کرده اما شهروندان ایرانی با شعارنویسی، تجمع در آرامگاه کشته شدگان و اعدام شدگان اعتراضات و مبارزه مدنی با حجاب اجباری، به ابراز نارضایتی و مخالفت خود با سیاست های حکومت ادامه داده‌اند.

Image removed.

 

بی‌توجهی معنادارخامنه‌ای به حاشیه‌های رفراندوم در نماز عید فطر

مسعود آذر

امروز علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر در مصلی تهران اشاره‌ای به مساله رفراندوم و حاشیه‌های آن در روزهای گذشته نکرد و از مردم و مسئولان خواست سرگرم حاشیه‌ها نشوند و در کنار هم «زندگی و مهربانی» کنند.

رهبر جمهوری اسلامی روز سه شنبه، بیست و نهم فروردین‌ماه در جمع دانشجویان گفته بود مخالف برگزاری هرگونه همه‌پرسی در ایران است و مردم را فاقد «تحلیل مساله» دانسته بود و گفته بود «مسائل مختلف کشور قابل رفراندوم نیست. ضمن اینکه در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار می‌کنند؟»

اظهارات آقای خامنه‌ای با واکنش گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. کاربران وفعالان رسانه‌ دراین چند روزه با اشاره به بندهای سوم، ششم و پنجاه و نهم قانون اساسی که مبتنی بر حقوق مردم و برگزاری همه‌پرسی است، سخنان رهبر جمهوری اسلامی را نقد و حتی با هشتگ «قدرت تحلیل» به تمسخر گرفتند و از آن به معنای پایان «جمهوریت» ونقش مردم در تعیین سرنوشت‌شان یاد کردند.

در پی سخنان رهبر جمهوری اسلامی شماری از فعالان سیاسی و مدنی از جمله انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در بیانیه‌ای از آقای خامنه‌ای خواستند که سخنانش را تصحیح کند و انتظار می‌رفت با چنین واکنش‌هایی در خطبه‌های نماز عید فطر تهران اشاره‌ای به موضوع شود.

رسانه‌ها و مقام‌های نزدیک به حکومت در روزهای گذشته تلاش کردند که توضیحی درباره شرایط همه‌پرسی و سخنان آقای خامنه‌ای منتشر کنند و روزنامه جوان، روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران از همه‌پرسی به عنوان ترفند سیاسی و«بامبول رفراندوم» یاد کرد.

به نظر می‌رسد تاکید امروز رهبر جمهوری اسلامی بر دوری از حاشیه‌ها و بی‌توجهی به واکنش‌ها به معنی تائید سخنان روز سه شنبه و بی‌توجهی به نقد و انتقادات باشد. از منظری او نه تنها سخنانش را «تصحیح» نکرد بلکه صلاح ندانست با توجه به اینکه انتخابات مجلس در اسفندماه در راه است، توضیحی در این باره بدهد تا دست‌کم بخشی از مردم را در ماه‌های آینده تشویق به مشارکت در انتخابات کند و مانع از سرخوردگی هرچه بیشتر رای دهندگان شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید