رفتن به محتوای اصلی

مسمومیت‌ زنجیره‌ای در کرج،‌ همدان و سنندج؛ انتقال دانش‌آموزان و دو معلم به بیمارستان

مسمومیت‌ زنجیره‌ای در کرج،‌ همدان و سنندج؛ انتقال دانش‌آموزان و دو معلم به بیمارستان
پیشنهاد تشکیل «کمیته حفاظت از دانش‌آموزان»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از بروز علائم مسمومیت در تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه فاطمه پزشکی در کرج و انتقال آنها به بیمارستان خبر داده است و می‌گوید که دو تن از معلمان این مدرسه هم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ثارالله کرج بستری شدند.

همچنین تصاویری از بدحالی دانش‌آموزان در مدرسه ۲۲ بهمن کرج هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

امروز چهارم اردیبهشت همچنین ویدئویی از «مسمومیت» در دبیرستان دخترانه‌ای در حسن آباد سنندج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در این ویدئو عده‌ای سراسیمه در حال منتقل کردن دانش‌آموزان به آمبولانس دیده می‌شوند. گزارش‌هایی هم از مسمومیت در مدرسه مائده در سنندج منتشر شده است.

از شهر همدان هم امروز ۴ اردیبهشت گزارش شده که در دبیرستان دخترانه «شهدای جاویدالاثر» و هنرستان دخترانه «فاطمیه» تعدادی از دانش‌آموزان در اثر حالت مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

این ویدیو از مسمومیت در دبیرستان دخترانه‌ «شهدای جاویدالاثر» و هنرستان دخترانه «فاطمیه» در همدان امروز چهارم اردیبهشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

گزارش‌هایی هم از مسمومیت در مدرسه مائده و نسبیه در سنندج و دبیرستان دخترانه معراج و عصمت در شهرک حسن‌آباد سنندج منتشر شده است.

پیشتر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار «تشکیل کمیته‌های مردمی برای حفاظت از دانش آموزان مدارس در برابر حملات شیمیایی و زنجیره انسانی در اطراف مدارس» شده بود.

حدود شش ماه از آغاز مسمومیت زنجیره‌ای مدارس در ایران می‌گذرد. اولین گزارش‌ها از مسمومیت زنجیره‌ای دانش آموزان که عمدتا دختران هستند اوایل آذرماه منتشر شد.

در واکنش به این مسمومیت‌ها اکنون شورای هماهنگی که مهم‌ترین نهاد مستقل فرهنگیان ایران به شمار می‌آید در بیانیه‌ای برای مقابله با «حملات شیمیایی مداوم به مدارس غالبا دخترانه‌» پیشنهاد کرده «هرچه سریع‌تر کمیته‌های مستقل و مردمی حفاظت از مدارس» سازماندهی شود.

این نهاد مستقل نوشته «ظن سازمان‌یافتگی و حمایت هدفمند  حکومتی بیش از هر عامل دیگری» مطرح است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ۱۶ اسفند هم در اعتراض به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در بیش از ۲۰ شهر راهپیمایی و تجمع برگزار کرد.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که در آخرین دور مسمومیت‌ها دانش‌آموزان مدارسی در تهران، کرمانشاه، اردبیل، کرج، ارومیه، سقز و اسلام‌شهر دچار مسمومیت شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گزارشی درباره علل حادثه نمی‌دهند و یا در مواردی که اظهار نظر می‌کنند اغلب موارد را ناشی از تلقین، تمارض یا ترس خود دانش‌آموزان می‌دانند.

از جمله بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران، اخیرا گفته بود مقام های حکومتی تصمیم گرفتند در این پرونده از به کار بردن عبارت مسمومیت خودداری و به جای آن از عبارت «بدحالی» دانش‌آموزان استفاده کنند.

او گفت که «درصد کمی» از موارد «مربوط به شیطنت‌هایی بوده که صورت گرفته و باعث بدحالی دانش‌آموزان شده است.»

اکنون شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نوشته‌ است: «کتمان و توجیهات مسئولان بی‌کفایت، خاک در چشم حقیقت  می‌پاشد.»

Image removed.

 

پیشنهاد «تشکیل کلاس در خیابان»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در تازه‌ترین بیانیه خود هشدار داده است: «اگر آمران و عاملان این جنایات فاجعه‌آمیز معرفی، محاکمه و مجازات نشوند، معلمان ناگزیر و برای حفظ جان دانش‌آموزان، کلاس‌های درس را در خیابان برگزار کرده و از کمیته‌های حفاظت مردمی والدین خواهند خواست که با زنجیره ی انسانی از حریم دانش‌آموزان در خیابان محافظت کنند.»

اواسط اسفند ماه امسال محمدحسن آصفری که عضو «کمیته حقیقت‌یاب مجلس بررسی علت مسمومیت دانش‌آموزان» معرفی شده بود، گفت: «۲۵ استان ایران شامل تقریبا ۲۳۰ مدرسه درگیر شده‌اند».

به گفته او تا ۱۴ اسفند بیش از پنج هزار دانش‌‎آموز دختر و پسر مسموم شده‌اند.

از آغاز سال جدید شمسی اما مقام‌ها و نهادهای حکومتی بیش از پیش اطلاع‌رسانی درباره مسمومیت‌ها را محدود کرده‌اند.

این در حالی است که وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی و همچنین نهادهای امنیتی و انتظامی کمیته‌های ویژه‌ای برای بررسی این موضوع ایجاد کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در این مدت منتقدان و رسانه‌ها را به جوسازی متهم کرده و شماری از فعالان رسانه‌ای و سیاسی را در این رابطه بازداشت کرده یا تحت تعقیب قرار داده‌اند.‌

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران اواخر سال گذشته مسمومیت دانش آموزان را «جنایت بزرگ» خوانده بود. او بر خلاف معمول که چنین وقایعی را به دشمن خارجی نسبت می‌دهد هیچ اشاره‌ای به خارجی بودن منشا این مسمومیت‌ها نکرد.

به تازگی سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل با ارسال نامه‌ای به دادستان کل ایران و همچنین فراخوانی از فعالان حقوق بشر، خواستار تحقیقات فوری و مستقل در ارتباط با «حملات شیمیایی» به مدارس ایران و برخورد با «عاملان و آمران» آن شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید