رفتن به محتوای اصلی

ایران به دنبال فسفات سوریه

ایران به دنبال فسفات سوریه

در حالی که ابراهیم رئیسی در دمشق به سر می‌برد، سندی به دست ایران اینترنشنال رسیده که نشان می‌دهد هیات دولت جمهوری اسلامی در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با درخواست سازمان انرژی اتمی برای خرید سالانه ۸۰۰ هزار تن فسفات از سوریه برای استخراج اورانیوم و تهیه کیک زرد از آن موافقت کرده است.

اصل سند را از طریق این لینک بخوانید

در این سند که با امضای محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی خطاب به محمد مخبر معاون اول ابراهیم رئیسی است و مهر خیلی محرمانه دارد و تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۱ روی آن قید شده است آمده که این سازمان در حال نهایی کردن قرارداد خرید سالیانه ۸۰۰ هزار تن خاک فسفات از کشور سوریه است.

رییس سازمان انرژی اتمی در توجیه این قرارداد نوشته «‌با توجه به عیار بالای اورانیوم در خاک فسفات منابع فوق، استخراج این عنصر و تهیه کیک زرد از آن از نظر فنی مناسب‌تر از استخراج اورانیوم از منابع مستعد پرتوزاری کشور با عیار پایین است.»

در این نامه از هیات دولت درخواست شده «‌سهم دولت ایران در مبلغ قرارداد به صورت رایگان محاسبه شود» هر چند تاکید شده که هزینه‌های استخراج، حمل و نقل و سایر هزینه‌ها به عهده سازمان انرژی اتمی خواهد بود.

بر اساس این سند، هیات دولت جمهوری اسلامی با درخواست سازمان انرژی اتمی موافقت کرده است.

در پیوست توجیهی درخواست سازمان انرژی اتمی آمده «‌با توجه به این که ایران از نظر منابع اورانیم بسیار فقیر است توجه مضاعف به منابع غیرمتداول و واردات اورانیوم به کشور غیرقابل اجتناب است»

در این پیوست آمده از آنجا که «‌در سایه تحریم‌ها امکان واردات مستقیم اورانیوم وجود ندارد اتخاذ راهکارهایی جهت واردات از منابع غیرمتداول همچون استفاده از خاک فسفات می‌تواند گزینه مناسب و در دسترسی باشد.»

در این پیوست اعلام شده که در سال‌های اخیر بهره‌برداری از دو معدن فسفات سوریه شامل معدن الصوافه با ذخیره ۱.۵ میلیارد تن سنگ فسفات و خنفیس با ذخیره ۳۰۰ میلیارد تن در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

این سند افشا کرده که معدن خنفیس با بالاتر بودن میزان اورانیوم آن گزینه مناسب جهت استفاده در چرخه سوخت هسته‌ای و تولید کیک زرد است. سازمان انرژی اتمی بر همین مبنا خواهان آن شده که «نسبت به انتقال سنگ معدن خنفیس اقدام فوری به‌عمل آید.»

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید