رفتن به محتوای اصلی

زندانی سیاسی توماج صالحی کیست؟.

زندانی سیاسی توماج صالحی کیست؟.
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

با وجود گذشت بیش از ۷ ماه از زمان بازداشت توماج صالحی، او کماکان  به صورت بلاتکلیف در زندان بسر می برد و مدت زیادی  از این زمان را در سلول انفرادی گذرانده است. با وجود شکنجه‌هایی که منجر به صدمات جانی جدی گوش، انگشتان و پای او شد، وی از رسیدگی پزشکی و درمانی محروم بوده است

نام و نام خانوادگی:   توماج صالحی

محل تولد:   گرد بیشه استان چهارمحال بختیاری و ساکن شاهین شهر استان اصفهان

تاریخ تولد:   ۱۲ آذر ۱۳۶۹

تحصیلات:   لیسانس مکانیک جامدات

شغل:  تکنسین تراشکاری \ خواننده رپ

وضعیت تاهل: مجرد

اتهامات:  «افساد فی‌الارض»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «تشکیل و اداره دسته‌جات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز»

او همچنین متهم شده که «نقش کلیدی در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به اغتشاش و آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین‌شهر»

محکومیت: بلاتکلیف

تاریخ آخرین بازداشت:  ۸ آبان ماه ۱۴۰۱

محل‌های حبس:  زندان دستگرد اصفهان و زندان اوین

توماج صالحی ۳۳ ساله، مجرد، ساکن شاهین شهر اصفهان، دارای لیسانس مکانیک جامدات، خواننده رپ است. وی را در روز ۲۱  شهریورماه ۱۴۰۰، در خانه‌اش در شاهین شهر اصفهان دستگیر کرده و در تاریخ ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۰، با قرار کفالت (مجازات نقدی و شش ماه زندان تعلیق شده به مدت یک سال) آزاد کردند. اتهام او در این پرونده «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» اعلام شد.

وی سپس در روز ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، در شهرستان بروجن در استان چهار محال بختیاری دستگیر شده و تا این تاریخ در زندان به سر می برد.

توماج صالحی کودکی خود را در اصفهان و شاهین‌شهر گذرانده و دو مدرک تراشکاری دارد. او مانند پدرش دانش‌آموخته مهندسی مکانیک با گرایش طراحی و تولید قطعات صنعتی پزشکی است.

توماج صالحی خواننده رپ فارسی بوده و اکثرآثار او بر علیه استبداد دینی است. او در خیزش‌های اخیر همراه مردم معترض در خیابان حضور داشت و موضوع اعتراضات در ایران را در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود پوشش می‌داد.

با آغاز خیزش ۱۴۰۱ ایران توماج صالحی در اوایل آبان ۱۴۰۱ تصویری از خود در اعتراضات خیابانی منتشر کرد.

توماج صالحی وظیفه خود را تزریق شجاعت و امید به مردم می‌داند و می‌گوید: «از چه می‌ترسم؟ از ترسو بودن می‌ترسم، اینکه خودم بترسم. تا حالا همیشه رفتم در دل ترس.»

حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

توماج صالحی در روزهای پیش از دستگیری، به طور ویژه از خیزش سراسری مردم ایران می‌نوشت و از مردم معترض حمایت می‌کرد. در همین ایام آقای صالحی از حضور خود در اعتراضات خیابانی چند ویدیو منتشر کرد و در یک مورد از آن‌ها، با سردادن شعار «ما تماشاگر نمی‌خواهیم به ما ملحق شوید» از مردم شهر درخواست می‌کرد که به صف اعتراضات بپیوندند.

در ۸ آبان ماه ۱۴۰۱،خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران وی را یکی از «رهبران اغتشاشات در ترویج خشونت» توصیف کرده و اعلام کرد که صالحی در یک گذرگاه مرزی دستگیر شده ‌است. اما مدیر شبکه‌های اجتماعی صالحی این ادعا را تکذیب کرد و اعلام نمود که وی در استان چهارمحال و بختیاری و نه یک استان مرزی دستگیر شده‌است.

با وجود گذشت بیش از ۷ ماه از زمان بازداشت توماج صالحی، او کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان بسر می برد و مدت زیادی  از این زمان را در سلول انفرادی گذرانده است.

شکنجه برای گرفتن اعترافات اجباری

توماج صالحی پس از دستگیری به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته است. ماموران امنیتی پس از مقاومت توماج صالحی در برابر اعتراف اجباری، او را به شدت مورد شکنجه قرار داده‌اند.

به گفته یکی از نزدیکان وی: «پای او را شکانده و روی پای شکسته ‌شده او را شکنجه کرده‌اند. انگشتان دست ‌هایش را شکسته‌اند. بازجو به او توهین کرده و توماج هم آب دهان به صورت بازجو انداخته. بعد بازجو آن‌چنان او را زده که چشمش آسیب جدی دیده است.»

وی اضافه می کند: «توماج به‌دلیل ضربات متعدد به جمجمه و صورتش در حین بازداشت، در یکی دو هفته اول، توان تکلم و غذا خوردن نداشته است.»

با وجود این صدماتی که حین بازجویی به وی وارد کرده اند، او از رسیدگی پزشکی جدی در زندان محروم بوده است.

در شبکه‌های اجتماعی حمایت گسترده ایی از توماج صورت گرفته و خواهان آزادی او شدند

همچنین تعدادی از پارلمانترهای آمانی با صدور بیانیه ای کفالت سیاسی او را برعهده گرفته اند

سازمان عفو بین الملل، جمعی از هنرمندان، نویسندگان و… در حمایت از توماج صالحی بیانیه‌ای را منتشر کرده و خواستار آزادی فوری او شدند.  

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید