رفتن به محتوای اصلی

قتل چهار سوختبر توسط ماموران نیروی انتظامی

قتل چهار سوختبر توسط ماموران نیروی انتظامی
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

سران حکومت برای پوشاندن فقر مردم ادعا می‌کند، سوختبری درآمد بالایی دارد. اما واقعیت تلخی چیز دیگری است. مردم و حتی جوانان تحصیل‌کرده این استان هیچ منبع درآمد دیگری ندارند و تنها انتخاب آنها سوختبری است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، صبح روز سه شنبه۲۳ خرداد ۱۴۰۲ نیروهای امنیتی با شلیک به سمت ۳ خودروی سوختبران ۴ تن از آنها را به قتل رساندند. در این حادثه حداقل ۲ سوختبر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

نیروهای امنیتی با کمین گذاری در مسیر تردد خودروها در محور خور – جندق در استان اصفهان بدون اخطار قبلی به سمت خودروها شلیک کردند که منجر به واژگونی خودروها و آتش گرفتن آنها و قتل چهار سوختبر از جمله یک کودک ۱۵ ساله شد. بدلیل نبود امکانات اطفا حریق هر ۴ سوختبر نامبرده درمیان آتش ها جان خود را از دست دادند.

سوختبران به قتل رسیده عبارتند از : بهزاد لجه‌ای، عزیز قنبرزهی گرگیج، سعید گرگیج و کودک سوختبر ادریس گمشادزهی. به گفته منابع محلی پدر وی از مدتی قبل زندانی شده و ادریس تنها نان‌آور خانواده بود که برای تامین معیشت آنها به کارگری و سوختبری روی آورده بود. سه تن از کشته شدگان اهل زاهدان و ساکن روستای تنگ راه استان گلستان بودند. هویت ۲ تن دیگر از مجروحان ثناالله سرگرزایی و سعید کبدانی می‌باشد.

طبق آمار منتشره در سال ۱۴۰۱ حداقل ۸۲ سوختـبر بدلیل شلیک و یا حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.

سوختبری تنها منبع درآمد

سوختـبری اصلی‌ترین منبع درآمد مردم محروم استان سیستان و بلوچستان می‌باشد. سوختـبری در این استان مانند کولبری در کردستان تنها زائیده فقر و چپاول ثروت‌های عمومی توسط سران حکومت است. فقر و محرومیت مردمی که با وجود ثروت‌های فراوان در کشور آنها را مجبور به بازی با جان خود می‌کند. در سال‌های گذشته خشکسالی و بیکاری امان از مردم این استان بریده است. آنها برای تهیه لقمه نانی اندک ناگزیر، به تجارت مرگ روی آورده‌اند.

جوانان تحصیل‌کرده سوختبر

سران حکومت برای پوشاندن فقر مردم ادعا می‌کند، سوختـبری درآمد بالایی دارد. اما واقعیت تلخی چیز دیگری است. مردم و حتی جوانان تحصیل‌کرده این استان هیچ منبع درآمد دیگری ندارند و تنها انتخاب آنها سوخـتبری است. درآمد آنها پس از انجام هر سرویس تنها چند صد‌هزار تومان است. این درحالی است که بیشترین سود متعلق به قاچاقچیان اصلی است که همگی از ایادی و مزدوران سپاه پاسداران می‌باشند.

سوختـبری و بازی با جان توسط جوانان سیستان و بلوچستان، نتیجه بلافصل سیاست‌های غارتگرانه سران حکومت و سرقت ثروت‌های عمومی می‌باشد. غارتگری این حکومت در فقر مطلق آنها را ناگزیر به انجام هر کاری می‌کند. اعتراضات مستمر مردم استان سیستان و بلوچستان، نشان‌دهنده وضعیت انفجاری اجتماعی مردم می‌باشد. این اعتراضات در پیوند با اعتراضات سراسری کابوس همیشگی خامنه‌ای و دیگر سران حکومت می‌باشد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید