رفتن به محتوای اصلی

شکست اتحاد و درگیری مسلحانه بین دو حزب کومله کردستان ایران

شکست اتحاد و درگیری مسلحانه بین دو حزب کومله کردستان ایران

در پی درگیری مسلحانه میان دو حزب کُرد کومله زحمتکشان کردستان و کومله کردستان ایران، دو نفر کشته و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند. طرفین، یکدیگر را به آغاز درگیری و حمله به کمپ‌های هم متهم کردند.

گزارش شده دلیل این درگیری «شکست اتحاد میان دو حزب بوده است.»

از شامگاه روز گذشته اخباری از بروز درگیری بین دو حزب کومله زحمتکشان کردستان به رهبری عمر ایلخانی‌زاده و کومله انقلابی زحمت‌کشان کردستان ایران به رهبری عبدالله مهتدی منتشر شد.

این درگیری‌ها صبح روز پنج‌شنبه اول تیر در منطقه زرگویز در اقلیم کردستان عراق که پایگاه هر دو حزب کومله است، با تبادل آتش طرفین ادامه پیدا کرد.

درگیری مسلحانه میان این دو حزب کُرد مخالف جمهوری اسلامی به کشته شدن دو پیشمرگه حزب کومله زحمتکشان کردستان به نام‌های سامان ابراهیمی و هیوا صادقی انجامید. دو پیشمرگه دیگر نیز به شدت زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری رووداو، این درگیری مسلحانه چندین ساعت ادامه داشت و نهایتا با دخالت نیروهای امنیتی اتحادیه میهنی کردستان پایان گرفت.

رووداو گزارش داده که منطقه در حال حاضر تحت کنترل نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق است.

این درگیری مسلحانه در پی شکست پروسه سیاسی ادغام و اتحاد دو حزب به وقوع پیوست.

شب گذشته گزارش‌های غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی حکایت از بازداشت عمر ایلخانی‌زاده، رهبر حزب کومله زحمتکشان کردستان در پایگاه حزب داشت.

رووداو نوشت کومله زحمتکشان کردستان اعلام کرد اعضای حزب کومله کردستان ایران ۲۱ ژوئن به خانه عمر ایلخانی‌زاده رفته و او را حصر کرده بودند که با دخالت نیروهای امنیتی کردستان عراق اوضاع آرام شد، اما صبح امروز بار دیگر درگیری‌ها از سر گرفته شد.

حزب کومله زحمتکشان کردستان صبح امروز با انتشار بیانیه‌ای گفت روز گذشته بعد از اعلام قطع همکاری دو حزب، حزب کومله کردستان ایران با رجوع به منزل عمر ایلخانی‌زاده از او خواستند تا کمپ «بانه گه‌وره»، محل استقرار نیروهای حزب کومله زحمتکشان کردستان را ترک کند.

حزب کومله زحمتکشان کردستان با انتشار بیانیه‌ای حزب کومله کردستان ایران را متهم کرد که به کمپ آنها حمله کرده است.

کمپ‌های این دو حزب در منطقه زرگویز در اقلیم کردستان عراق به فاصله کمی از یکدیگر قرار دارد.

کومله کردستان ایران به رهبری عبدالله مهتدی نیز گفته است که اعضای حزب کومله زحمتکشان کردستان قصد داشتند به پایگاه آنها حمله کنند و آنها مانع از این اقدام شدند.

حزب کومله کردستان ایران همچنین در بیانیه خود گفته صبح امروز چند نفر از کمپ «بانه گه‌وره» شروع به تیراندازی به سمت پایگاه آنها کردند.

روز گذشته حزب کومله زحمتکشان کردستان اعلام کرد که تلاش‌های آنها برای اتحاد دوباره دو حزب کومله به شکست انجامید و به همکاری‌های خود با حزب کومله کردستان ایران پایان می‌دهند.

شکست اتحاد و انگشت اتهام به سوی عبدالله مهتدی

در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایران، دو حزب کومله بعد از ۱۶ سال در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲ دوباره اتحاد کردند و تحت نام «حزب کوملە کردستان ایران» بە رهبری عبداللە مهتدی بە فعالیت ادامه دادند.

اتحادی که به سرعت از هم پاشید و از همان ابتدا با اختلاف‌ها و انتقادهای زیادی همراه بود.

چهارشنبه ٣١ خرداد، تعدادی از اعضای رهبری حزب کوملە کردستان ایران در اقدامی هماهنگ و طی اطلاعیەای اعلام کردند کە پروسە اتحاد دو جریان کوملە شکست خوردە است و از این پس چون گذشتە تحت نام «کوملە زحمتکشان کردستان» بە مبارزه خود ادامە می‌دهند.

از زمانی که اتحاد دو حزب کومله در نوامبر سال گذشته میلادی با هم شکل گرفت، انتقادهایی نسبت به عملکرد عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومله کردستان ایران مطرح شده است.

در نتیجه اتحاد دو شاخه حزب کومله، اعضای رهبری دو طرف تلفیق شدند و قرار بود ارگان‌های حزبی نیز مرحله به مرحله در هم ادغام شوند، اصلاحات مد نظر صورت بگیرد و در یک کنگرە مشترک رهبری جدید حزب متحد را انتخاب کنند. اتفاقی که هیچ‌گاه نیافتاد.

در بیانیه‌ای کە گروه جدا شده منتشر کرده، حزب کومله کردستان ایران متهم شده کە از این اقدامات و توافقات قبلی سر باز زدە است.

علاوه بر این، گروه دیگری از اعضای کومله که به جریان نزدیک به رضا کعبی، از اعضای رهبری حزب کومله هستند اعلام کرده که در اعتراض به «سیاست تسلیم، مماشات عبدالله مهتدی با پهلوی و فاشیسم» از حزب جدا خواهد شد.

بعد از اتحاد میان دو کومله، عبدالله مهتدی به ائتلاف جورج تاون که رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد، شیرین عبادی و نازنین بنیادی از اعضای آن بودند، پیوست و از همان آغاز انتقادها در میان جریان‌های سیاسی و فعالان کُرد نسبت به عبدالله مهتدی بالا گرفت.

این انتقادها شامل حضور او در ائتلاف جورج تاون و همکاری با رضا پهلوی، فرزند شاه سابق ایران می‌شد.

این اختلاف‌ها بعد از شکست پروسه اتحاد و همکاری دو حزب، شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

امجد حسین‌پناهی، از اعضای حزب کومله زحمتکشان کردستان روز گذشته در توییتی با اشاره به «شکست اتحاد دو حزب کومله»، دلیل آن را «اتخاد سیاست‌های اشتباه توسط عبداللە مهتدی و همراهی با جریان‌های راست افراطی به جای جریان‌های آزادی‌خواه و دمکراتیک» عنوان کرد.

شماری از ناظران بر این باورند آقای مهتدی با همکاری با رضا پهلوی بر خلاف جریان سیاسی غالب کردستان عمل کرده است.

مخالفان آقای مهتدی، او را به «همپیمانی با نیروهای راست»، «عدم برگزاری کنگرە مشترک» و «اتخاذ سیاست‌های نادرست» متهم می‌کنند.

درگیری مسلحانه میان دو جریان حزب کومله در حالی رخ می‌دهد که در هفته‌های گذشته همزمان با انتشار تصاویر و اخباری از انتقال تسلیحات نظامی سنگین حکومت ایران در کردستان ایران، عبدالله آذربار، عضو کمیته رهبری حزب کومله کردستان ایران با اشاره به توافق امنیتی اخیر بین تهران و بغداد، به بی‌بی‌سی گفته بود که فشارها بر احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی «جدی است» و «تردد و فعالیت رسانه‌ای و گردهمایی‌های آنها محدود شده است».

او همچنین از تلاش‌های حکومت عراق و اقلیم کردستان عراق برای خلع سلاح احزاب کُرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق گفته بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید