رفتن به محتوای اصلی

جلوگیری از ورود بهائیان به آرامستان جاوید تهران

جلوگیری از ورود بهائیان به آرامستان جاوید تهران

بنا به گزارش‌هایی از ایران، مقامات امنیتی مانع از ورود بهانیان به آرامستان گلستان جاوید تهران شده‌اند.

بهائیان که برای یادبود یکی از درگذشتگان بهائی به گورستان جاوید رفته بودند، مجبور شدند پشت درهای بسته مراسم دینی خود را برگزار گنند.

در فروردین امسال هم مقامات ایران از خاکسپاری اجساد پنج شهروند بهایی در این قبرستان جلوگیری کرده و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از دفن این اجساد در آرامستان بهاییان، در حومه شرق تهران، جلوگیری کرده بود.

در چند سال گذشته نیز بارها اجساد بهائیان بدون اطلاع خانواده و رعایت رسوم آیین بهایی در گورستان دسته‌جمعی خاوران دفن شده است.

دو سال پیش گزارش شد که بهاییان از خاکسپاری درگذشتگان خود در آرامستان بهائیان تهران (گلستان جاوید) منع شده‌اند و به آنها گفته شده که برای دفن عزیزانشان یا باید از فضای باریکی که میان گورهای فعلی بهاییان وجود دارد استفاده کنند یا آنها را در محل گورهای دسته جمعی ۶۷ دفن کنند.

سیمین فهندژ، سخنگو و نماینده جامعه بهائیان در سازمان ملل متحد هم پیشتر به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود: «مقامات حراست سازمان بهشت زهرا با تهدید کردن بهائیان دو گزینه پیش روی آنها گذاشته‌اند که یا از فضایی باریک میان گورهای فعلی بهائیان استفاده کنند یا از زمین محل دفن گورهای دسته جمعی در خاوران استفاده کنند.»

خانم فهندژ گفته بود که «مقامات امنیتی ایران ادعا کرده اند اخیرا این محل تخلیه شده و بهاییان می‌توانند متوفیان خود را آنجا خاک کنند.» اما افزوده بود که بهائیان نمی‌خواهند که به کسی بی‌احترامی کرده باشند. چون درد خاکسپاری بدون احترام را چشیده‌اند.»

در سال‌های پس از انقلاب بسیاری از گورستان‌های بهائیان از جمله آرامستان خاوران تهران و آرامستان جاوید شیراز ویران شدند و بر روی آن‌ها فرهنگستان خاوران و مجتمع ورزشی سپاه پاسداران فارس ساخته شد.

همچنین در ادامه آزار و اذیت و بازداشت و اعدام بهائیان، آن‌ها در برگزاری مراسم مذهبی و خاکسپاری بستگانشان هم با محدودیت و محرومیت شدیدی روبرو شدند.

گروهی از خانواده‌های اعدامیان سیاسی دهه شصت در ایران، با اعلام همبستگی با جامعه بهایی در نامه‌ای خطاب به مسئولان حکومت نوشتند «مصرانه از شما می‌خواهیم از اِعمالِ اجبار بر هموطنان بهایی برای خاکسپاری عزیزان متوفیشان در قطعه گورستان جمعی خودداری کنید و نمک بر زخم کهنه ما نپاشید.»

گورهای جمعی اعدامیان ۶۷ در کنار قبرستان بهاییان در جنوب تهران قرار دارد.

تخریب سنگ قبر منتقدان و مخالفان حکومت ایران و آزار و اذیت خانواده‌های اعدامیان و کشته‌شدگان سابقه ای ۴۴ ساله در جمهوری اسلامی دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید