رفتن به محتوای اصلی

رژیم برای کاهش تنش‌ها، ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی خود را کاهش داد

رژیم برای کاهش تنش‌ها، ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی خود را کاهش داد

روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید ایران برای کاهش تنش‌ها، ذخیره اورانیوم ۶۰٪ خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و بخشی از مواد ۶۰٪ را رقیق کرده است.

این روزنامه به نقل از منابع خود نوشته دولت ایران سرعت انباشت «اورانیوم با غنای بالا» را کاهش داده و این اقدامات می‌تواند به کاهش تنش‌ها با آمریکا کمک کرده و امکان از سرگیری مذاکرات گسترده‌تر بر سر برنامه هسته‌ای ایران را فراهم کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، هر چقدر ایران میزان کمتری اورانیوم با غنای بالا ذخیره کند، مواد خام بالقوه کمتری برای تولید سلاح هسته‌ای در اختیار خواهد داشت.

این گزارش یک روز پس از آن توافق میان آمریکا و جمهوری اسلامی منتشر شده که طبق آن پنج شهروند ایرانی-‌آمریکایی از زندان اوین به حبس خانگی منتقل شده و بخشی از پول‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در کره جنوبی آزاد می‌شود.

به نوشته وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی و اروپایی به ایران گفته‌اند که اگر تنش‌ها، تابستان امسال کاهش یابد، در اواخر سال جاری برای گفتگوهای گسترده‌تر از جمله در مورد برنامه هسته‌ای ایران آماده خواهند بود.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود نوشته که ایران در هفته‌های اخیر مقدار اندکی از ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد خود را رقیق‌سازی کرده و در عین حال میزان این نوع غنی‌سازی را کاهش داده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از تائید یا تکذیب گزارش وال استریت ژورنال خودداری کرده اما گفته است «هرگونه اقدامی» از سوی ایران در این زمینه مورد استقبال آمریکا قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری فارس در ایران که به سپاه نزدیک است به نقل از منبعی که نامش فاش نشده گفته است فعالیت‌های هسته‌ای ایران «بدون وقفه و براساس برنامه‌های قبلی سازمان انرژی اتمی» در جریان است.

وال استریت ژورنال نوشته اقدام ایران در کاهش میزان غنی‌سازی می‌تواند دلایل فنی داشته باشد، از جمله تعمیرات در تاسیسات هسته‌ای این کشور، اما رقیق‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد می‌تواند «تصمیمی عامدانه» باشد.

وال استریت ژورنال می‌گوید دولت آمریکا امیدوار است در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده این کشور از یک «بحران بزرگ» با ایران جلوگیری کند.

جو بایدن امیدوار است برای یک دور دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شود. رقیب او از حزب جمهوریخواه مشخص نیست اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند دونالد ترامپ، به رغم جریان داشتن چندین پرونده علیه او، پرطرفدارترین فرد در میان جمهوریخواهان برای نامزدی در انتخابات سال آینده است.

آقای ترامپ در دور اول ریاست‌جمهوری خود از توافق هسته‌ای برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی را علیه ایران وضع کرد که برخی از این تحریم‌ها هنوز اعمال می‌شود.

منتقدان دولت آقای بایدن در آمریکا و خارج از این کشور، توافق با ایران بر سر آزادی زندانیان دو تابعیتی و آزادسازی پول‌های مسدود شده را محکوم کرده و آن را «پاداشی» برای جمهوری اسلامی می‌خوانند.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، یکی از نخستین افرادی بود که با حمله به آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی آن را «باج» دادن به «آیت‌الله‌ها» خواند و «مشوق گروگان گیری‌های بعدی» ارزیابی کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید