رفتن به محتوای اصلی

حذف شماری از آثار یک هنرمند ایرانی پیرامون حجاب اجباری در سوئد

حذف شماری از آثار یک هنرمند ایرانی پیرامون حجاب اجباری در سوئد

روز گذشته، ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی، یک هنرمند ایرانی از حذف شماری از آثارش پیرامون حجاب اجباری و ریشه‌های آن در نمایشگاهی در شهر بوروس سوئد، خبر داد.

در پی انتشار خبر ممنوعیت نمایش بخشی از کارهای هنری صدف احمدی، هنرمند ایرانی در نمایشگاهی از کارهای او در شهر بوروس، موجی از انتقاد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ‌این خبر را به مهم‌ترین خبر روز گذشته سوئد تبدیل کرد.

روزنامه پرتیراژ داگنزنی‌هتر چاپ سوئد از حذف شماری از مجسمه‌های انتقادی صدف احمدی، پیرامون حجاب اجباری و ریشه‌های آن در این نمایشگاه به «دلایل امنیتی» گزارش داد.

تصویر

این نمایشگاه در بهار سال جاری در سه شهر فرانسه به نمایش گذاشته شد و از مدتی پیش برای نمایش در خانه فرهنگ شهر بوروس در ماه سپتامبر در نظر گرفته شده بود.

قرار بود این نمایشگاه به مناسبت اولین سالگرد کشته شدن مهسا - ژینا- امینی برگزار شود.

نمایشگاه خانم احمدی در دو بخش طراحی شده است، در بخش اول، بر اعتراضات سراسری سال گذشته ایران تاکید می‌شود ازجمله نسبت به نقض حقوق زنان، حجاب اجباری، و همچنین تصویر زنان جان‌باخته که در آثار او برجسته است.

در بخش دوم نیز با حدود ده مجسمه‌ آویخته بتونی از زنان پوشیده در چادر، که به گفته صدف احمدی، ملهم از تجربیات دوران کودکی او در جامعه ایران است، به دلایل ‌ریشه‌های کشته شدن زنانی پرداخته می‌شود که به حجاب اجباری نه گفته‌اند‌.

بر اساس گزارش روزنامه دی‌ان، شبکه تلویزیونی سوئد «اس وی تی» و نشریه محلی بوروس، بخش دوم این نمایشگاه به تصمیم مدیر امور فرهنگی شهرداری این شهر، «به دلایل امنیتی»، یا به عبارت دیگر، خطر افزایش تهدیدات تروریستی و آسیب احتمالی مردم از سوی مسلمانان افراطی حذف شده است.

ایدا بورن گفته است که بخش اول نمایشگاه در موزه هنر شهر، و بخش دوم قرار بود «در سرسرای عمومی» خانه فرهنگ به نمایش گذاشته شود، اما این تصمیم حساسی بود، چرا که روزانه صدها نفر از این مکان عبور می‌کنند.

این مدیر هنری تاکید کرده است که وجوه مذهبی بخش دوم نمایشگاه، با توجه به موقعیت مکانی مورد نظر و شرایط زمانی سوئد در پی بحران‌های ناشی از قرآن‌سوزی، می‌توانست تحریک‌کننده، و برای مردم حاضر در این مکان عمومی خطرآفرین باشد.

او افزوده است که اگر این نمایشگاه در موزه هنر برگزار می‌شد، توانایی و ظرفیت رسیدگی به آن وجود داشت، اما در فضای عمومی این امکان وجود ندارد.

ایدا بورن در پاسخ به سوال روزنامه دی‌ان که آیا این کار نوعی سانسور نیست، گفته است که در ارزیابی‌هایش با توجه به افزایش شرایط امنیتی کشور پس از ماجرای قرآن‌سوزی، بهتر دیده که چنین تصمیمی بگیرد تا اینکه مسئولیت بزرگتری را در داخل اداره و فرهنگسرا متحمل شود.

Image removed.

در بخش دوم نیز با حدود ده مجسمه‌ آویخته بتونی از زنان پوشیده در چادر، که به گفته صدف احمدی، ملهم از تجربیات دوران کودکی او در جامعه ایران است

درس‌هایی از جنبش زن، زندگی، آزادی: درد مشترک

صدف احمدی هنرمند ۳۸ ساله ایرانی،درباره تصمیم‌ جدید مدیر فرهنگی شهر بوروس نسبت به حذف بخشی از نمایشگاه خود در این شهر در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: «من تجربه این نوع حذف کردن و سانسور را در ایران به دلایل مختلف داشتم، اما وقتی در سوئد با آن روبرو شدم به من حس بودن در ایران و ترس و ناامیدی دست داد و اینکه در کشوری که نماد آزادی بیان است و از کشورم بسیار دور است بازهم باید در زیر سایه آن‌ها قرار بگیرم.»

او با بیان اینکه «تا مدتی از این ممنوعیت در شوک بوده»، گفت: «پس از مدتی ناراحتی تصمیم گرفتم که احساسم را با دیگران تقسیم کنم و این درسی است که از جنبش زن، زندگی، آزادی یاد گرفتم. وقتی خانواده‌های کشته شدگان غم و رنج خود را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند و آن تجربه تلخ از یک رنج شخصی به دردی مشترک تبدیل می‌شد.»

این هنرمند ایرانی می‌گوید که درباره ممنوعیت نمایش آثارش از سراسر جهان با او تماس‌ گرفته می‌شود و بسیاری از پیامدهای چنین تصمیماتی بر آینده آزادی بیان در کشورهای غربی ابراز نگرانی می‌کنند.

به گفته او «در سوئد دو روز است که آثار او درباره زنان و ممنوعیت نمایشگاه به بحث اصلی مدیا تبدیل شده است.»

خانم احمدی همچنین با اشاره به مقایسه تاثیر آثار او با قرآن سوزی و جلوگیری از نمایش آن‌ها برای تحریک نشدن احساسات مسلمانان گفت: « قرآن‌سوزی یک امر سیاسی و اجتماعی است اما اثر من یک کار هنری و برآمده از تجربه شخصی دورانی است که تحت فشار برای رعایت قوانین مذهبی و حجاب در ایران بودم. این دو کاملاً متفاوت هستند».

سوزاندن کتاب قرآن در سوئد و دانمارک، در چند کشور مختلف مسلمان، موجب بروز اعتراضاتی شد؛ ازجمله در ایران، عراق، عربستان سعودی،‌ مصر، امارات متحده عربی، پاکستان و کویت.

در این میان، سوئد به عنوان کشوری که همیشه در میان چهار کشور اول جهان در زمینه «آزادی بیان» قرار داشته، در ماه‌های اخیر با چالش‌های جدید و جدی از سوی منتقدان اجتماعی- سیاسی روبه‌رو بوده است.

قرآن‌‌سوزی‌‌های پی‌در‌پی نیز به این فشارهت دامن زده است. به طوری‌که پیرامون ضرورت تغییر قانون اساسی سوئد بین احزاب و دولت کنونی، بحث‌هایی مطرح شده است تا بلکه با ممنوعیت قرآن‌سوزی، افراد متخلف مجرم شناخته شوند.

پیشتر اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد گفته بود که بررسی شرایط حقوقی را آغاز کرده تا تدابیری را برای تقویت امنیت ملی و امنیت سوئدی‌ها در آن کشور و سایر نقاط جهان اتخاذ کند.

در حال حاضر دولت محافظه‌کار سوئد، با حمایت حزب راست افراطی «اس دی» در قدرت است، اما حزب راست افراطی، تهدید کرده که اگر دولت قانون اساسی سوئد را تغییر دهد و قرآن‌سوزی را ممنوع کند، آن را از قدرت ساقط خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید