رفتن به محتوای اصلی

خامنه‌ای کشتار زاهدان را فراموش نمی‌کنیم

خامنه‌ای کشتار زاهدان را فراموش نمی‌کنیم

همچون هفته‌های گذشته،‌ امروز هم بعد از نماز جمعه،‌ تظاهراتی در شهر زاهدان برگزار شد. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی با این شعارها در دست داشتند «خامنه‌ای بدان کشتار زاهدان را فراموش نمی‌کنیم» و«مثل شهید یاسرم برای مرگ حاضرم» وشعار دادند: «مرگ بر جمهوری اعدامی».

تظاهرات امروز در زاهدان یک روز پیش از سالگرد کشته شدن مهسا /ژینا/ امینی در بازداشت گشت ارشاد است.

تظاهرات امروز در زاهدان یک روز پیش از سالگرد کشته شدن مهسا /ژینا/ امینی در بازداشت گشت ارشاد است. این در حالیست که از سیستان و بلوچستان گزارش شده بود در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی و در ادامه تلاش‌های مقامات جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تجمع مردم، پیامک‌های تهدیدآمیزی به موبایل مشترکان ارسال شده است.

پیش از تظاهرات امروز زاهدان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت این شهر در خطبه‌های نمازجمعه با اشاره به کشته شدن مهسا امینی گفت: « اگر مامورانی که در حق مهسا و خانواده مهسا ظلم کردند مجازات می‌شدند، دل مردم تسلی پیدا می‌کرد چرا که مردم به عدالت راضی می‌شوند و عدالت ضامن امنیت است.»

مولوی عبدالحمید یک روز پیش از سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی روند بازداشت و جان باختن او را «دردآور» خواند و گفت او گناهی نداشت و مرتکب قتلی نشده بود که کشته شود.

آقای عبدالحمید همچنین با اشاره به جمعه خونین زاهدان گفت مردم زاهدان روی خواسته‌شان ایستاده‌اند و خواهان محاکمه آمران و علاملان کشتار نمازگزاران در هر رده و سطحی از مقامات و مسئولان هستند.

در جریان اتفاقاتی که روز هشتم مهر ۱۴۰۱ در شهر زاهدان و پس از خطبه‌های نماز جمعه این شهر رخ داد به گفته منابع حقوق بشری دست‌کم ۹۰ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی و شمار زیادی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این روز به «جمعه خونین» یا «جمعه سیاه» زاهدان معروف شد و جرقه آن راهپیمایی اعتراضی مردم به خبر «تجاوز فرمانده نیروی انتظامی چابهار» به یک دختر بلوچ بود.

پس از آن مقامات جمهوری اسلامی قصور در حوادث این روز را پذیرفتند اما برخورد با آمران و عاملان این کشتار در حد برکناری رئیس کلانتری و تغییر استاندار بوده و هنوز مجازات قطعی برای کسی در نظر گرفته نشده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان خطاب به ماموران نظامی، به آنها توصیه کرد ‌« مردم را نزنند و معترضان را مثل خانواده خودشان بدانند و اجازه داده شود که اعتراضات مسالمت‌آمیز برگزار شود و مردم حرف‌شان را بزنند و حرف‌شان شنیده شود.»

او در ادامه خطبه‌ها گفت «اعتراضات و تجمعات مسالمت‌آمیز براساس قانون اساسی و شرع حق مردم است و معترضان نباید با گلوله جنگی کشته شوند یا با گلوله ساچمه‌ای چشمشان کور شود، هیچ ماموری از نظر شرعی و قانونی حق چنین کاری ندارد.

آقای عبدالحمید همچنین خواهان آزادی روزنامه نگاران زندانی و زندانیان سیاسی از زندان شد.

براساس گزارش‌ها از زاهدان، دسترسی به اینترنت در مرکز استان سیستان و بلوچستان و برخی دیگر از شهرهای این استان دچار اختلال شدید شده و هنگامی که مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز به موضوع سالگرد اعتراضات و جان باختن مهسا امینی اشاره کرد پخش زنده از صفحه اینستاگرام آقای عبدالحمید قطع شد.

چند روز پیش رهبر ایران در جلسه‌ای که به گفته رسانه‌های حکومتی با حضور جمعی از «مردم استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی» برگزار شد، درباره رخدادهای سال گذشته اظهار نظر کرد و برای چندمین بار کشورهای خارجی را عامل ایجاد «بحران» در ایران معرفی کرد و گفت از نظر آنها مسائل جنسیت، زنان و همچنین اقلیت‌های قومی «بحران‌ساز» است.

در متن این صحبت‌ها اشاره‌ای به اعتراضات یک سال اخیر در استان سیستان و بلوچستان و وقایع جمعه خونین زاهدان نشد.

پیش از این دیدار، حال‌وش، که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، اعلام کرده بود که «دستگاه های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی برای تدارک دیدار رهبر جمهوری اسلامی با برخی افراد اهل سیستان و بلوچستان» تماس گرفته‌اند و در تلاش هستند تا آنها را راضی کنند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در ادامه مدعی شده بود: «البته در سیستان و بلوچستان خیلی خدمت شده کار خیلی شده، بلوچستانی که شما امروز می بینید بلوچستان دوره‌ی طاغوت نیست بنده آن روز را دیده‌ام مردم هیچ چیز نداشتند.»

این در حالی است که بسیاری از مردم در روستاها و مناطق محروم این استان از امکانات اولیه پزشکی، تحصیلی و در مواردی حتی آب آشامیدنی مناسب هم محروم هستند.

استان سیستان و بلوچستان بالاترین آمار اعدام در ایران را دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید