رفتن به محتوای اصلی

آینده بحران قره‌باغ آذربایجان

آینده بحران قره‌باغ آذربایجان

رئیس منطقه خودخوانده قره باغ کوهستانی گفته است که این جمهوری در سال جدید میلادی دیگر وجود نخواهد داشت.

ساموئل شاهرامانیان، روز پنجشنبه اعلام کرد که دستور انحلال کلیه نهادهای دولتی از اول ژانویه را امضا کرده است.

حکومت محلی این منطقه که طی سه دهه گذشته در کنترل شهروندان ارمنستان بود، هفته گذشته به تصرف جمهوری آذربایجان درآمد.

به گفته مقامات، تاکنون بیش از نیمی از اکثریت جمعیت آن فرار کرده‌اند.
آقای شاهرامیان با اشاره به توافقی که جمهوری آذربایجان صورت گرفته مبنی بر تضمین سفر داوطلبانه و بدون مانع برای ساکنان این منطقه، گفت که تصمیم برای انحلال دولت «بر اساس اولویت تامین امنیت فیزیکی و منافع حیاتی مردم»بوده است.

او از مردم قره باغ کوهستانی، از جمله کسانی که در حال حاضر در خارج از آن زندگی می‌کنند، خواست تا «با شرایط ادغام مجدد» در جمهوری آذربایجان کنار بیایند. مذاکرات بین باکو و مقامات دولت محلی قره باغ از چند روز پیش آغاز شده است.

Image removed.

 

نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان گفته است که انتظار دارد در روزهای آینده هیچ ارمنی در قره باغ کوهستانی باقی نماند.

 

 

 

نخست وزیر ارمنستان: در روزهای آینده هیچ ارمنی در قره باغ باقی نمی‌ماند

نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان گفته است که انتظار دارد در روزهای آینده هیچ ارمنی در قره باغ کوهستانی باقی نماند.

 

این منطقه در سطح بین المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می شود، اما ارمنستان در دهه ۱۹۹۰ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و در یک سری نبرد خونین چند ساله کنترل آن را به دست گرفت.

ترس از دور جدید درگیری زمانی رخ داد که جمهوری آذربایجان در یک جنگ جدید، مناطقی از قره باغ را باز پس گرفت و مسیر ارتباطی با ارمنستان به قره باغ را به کنترل خود درآورد.

در ۲۰ سپتامبر، اما آتش بس به نبرد ۲۴ ساعته پایان داد و نیروهای ارمنی قره باغ به ارتش جمهوری آدربایجان تسلیم شدند.

بسیاری از ۱۲۰ هزار شهروند ارمنستانی این منطقه در هراسند که آینده‌ای در قره باغ کوهستانی نداشته باشند. آقای پاشینیان پیش از این گفته بود «پاکسازی قومی» در منطقه آغاز شده است.

او روز پنجشنبه خواستار اقدام فوری بین المللی در مورد این موضوع شده بود.

دولت‌های غربی، جمهوری آذربایجان را تحت فشار قرار داده‌اند تا به ناظران بین‌المللی اجازه ورود به قره‌باغ را بدهد تا بر رفتارش با مردم محلی نظارت کنند، اما هنوز این اجازه به آن‌ها آن داده نشده است.

در همین حال، به گفته مقامات جمهوری آذربایجان، یکی از رهبران سابق این منطقه خودمختار پس از بازداشت در هنگام عبور از گذرگاه لاچین دستگیر و به چندین جنایت از جمله تامین مالی تروریسم متهم شده است.

به گفته مقامات، روبن واردانیان که از نوامبر ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ رهبری دولت جدایی‌طلب را بر عهده داشت، روز چهارشنبه در حالی که قصد داشت به ارمنستان برود دستگیر شد.

اوایل این هفته، یک منبع دولتی جمهوری آذربایجان به خبرگزاری فرانسه گفت که این کشور قصد دارد جنگجویان ارمنستانی را که سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته‌اند عفو کند، اما کسانی که مرتکب «جنایت جنگی» شده است باید محاکمه شوند.

آقای واردانیان اکنون در بازداشت موقت قرار گرفته و انتظار می‌رود ماه‌ها در حبس بماند.

در این حال مقامات دولتی ارمنستان بر ایمن امر پافشاری می کنند که خودشان می توانند به تعداد فزاینده افرادی که از قره باغ فرار می‌کنند پناه دهند. یک مقام ارشد به بی‌بی‌سی گفت که کمک به برادران و خواهران ارمنی وظیفه ما است.

صف‌های طولانی اتوموبیل‌های پناهندگان با وسایل خانه‌ای که در آنها گنجانده شده از کوه‌های قره‌باغ به طرف ارمنستان جریان دارد.

با نزدیک شدن پناهجویان، مردانی که کنار جاده ایستاده‌اند، ساندویچ‌ها و نوشیدنی‌های رایگان را تکان می‌دهند و آن‌ها را از شیشه‌های ماشین به داخل می‌اندازند.

هتل‌های محلی اتاق‌های رایگان به مهاجران ارائه می‌دهند و مردم در ارمنستان با پست گذاشتن در رسانه‌های اجتماعی به پناهندگان، پیشنهاد مسکن موقت می‌دهند.

همچنین صحبت از تبدیل مدرسه‌ای در گوریس به خوابگاه است تا زمانی که پناهگاهی دائمی‌تر برای آنان فراهم شود.

Image removed.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید