رفتن به محتوای اصلی

دانشگاه و مدرسه اردوگاه داعشی نیست 

دانشگاه و مدرسه اردوگاه داعشی نیست 

دانشگاه و مدرسه اردوگاه داعشی نیست 

سیاستی را که"جمهوری" اسلامی ایران در هفته های اخیر نسبت به دانشگاه‌ها، مدارس، استادان، آموزگاران، دانشجویان، دانش‌آموزان و بطور کلی نسبت به سیستم آموزشی کشور اتخاذ کرده است دو دلیل اساسی دارد: از یک سوی این اقدام گامی دیگر در جهت واپس ماندگی، سلطه و مقابله با مدرنیته و آزاداندیشی انسان است، و از سوی دیگر نشانه درماندگی و هراس بزرگ رژیم از گسترش روشنگری و خیزش‌های انقلابی مردم، به ویژه  زن-زندگی-آزادی می‌باشد.  

 

این رفتار با کانون‌های آموزشی کشور، که در حقیقت باید محل امن و به دور از خشونت و جایگاه آزاد اندیشیدن و آفرینش باشند، هر انسان شرافتمند، اهل خرد و روشنفکر را به اعتراض و مقاومت فرامی‌خواند. 

در خلال این ۴۴ سال ثابت شد که  سردمداران رژیم فاشیستی اسلامی، توانائی برنامه ریزی و مدیریت مدرن برای ارائه یک سیستم آموزش و پرورش ِ با کیفیت که شایسته فرزندان مردمان ایران باشد، را ندارند و در این زمینه کاملا بی‌صلاحیت هستند. در هفته های اخیر یکبار دیگر عوامل حاکمیت اسلامی به فرمان خامنه‌ای، که با افکار پوسیده سنت‌گرا و قرون وسطایی خود قادر نیست تصمیمات مبتنی با نوگرایی و ترقی‌خواهی اتخاذ کند، میخواهند با زور و متوسل شدن به قوای انتظامی، محیط علمی و پژوهشی و دانشگاهی کشور را، بیش از پیش، از استانداردهای بین‌المللی آموزش و متدولوژی های پیشرفته تدریس، که در راس آن آزادی اندیشیدن و نقد کردن قرار دارد،  تهی سازند.  

 

برای دستیابی به چنین هدفی، حاکمیت اسلامی قصد دارد، با وارد کردن ماموران سپاه پاسداران، مداحان، عناصر فاسد و ارتجاعی و بی‌خرد و دانش را، به عنوان استاد و دانشجو به مدارس و دانشگاه‌ها، محیط‌هائی که در واقع باید کانون  پرورش نیروی انسانی متفکر، نقاد، آفریننده، آزادمنش و انسان دوست باشند را تغییر ماهیت داده و این مکان‌های خردورزی و ورجاوندی را به پادگان‌های داعشی، که اردوگاه‌های خشونت، سلطه، اطاعت‌های کورکورانه، و ناپاکی و تمامیت خواهی دینی هستند، مبدل کند.  

ما باور داریم که علیرغم  تمام تحمیل‌ها، ترفندها و حیله‌ها، که عوامل و عناصر رژیم و در راس آن ولایت فقیه، از ابتدای سیطره خود بر کشور و مردمان ستمدیده ما اعمال کرده‌اند، نه تنها نتوانستند دانشگاهها و مدارس را به حوزه‌های علمیه تبدیل کنند، بلکه در اثر مقاومت و خردمندی مردمان آگاه ایران، از دل همین دانشگاه‌ها و مدارس زیر سلطه استبداد دینی، نخبه‌های علمی در سطح جهانی بیرون آمدند که به حاکمیت اسلامی نه گفتند و آن را رد و تقبیح کردند.  

 

بی‌تردید نظام ولایت فقیه تمامیت خواه در این اقدام تازه که هدفش ایجاد رعب و وحشت و مبارزه با آزاد اندیشی است، نیز موفق نخواهد شد. زیرا  فریاد روشنگریی‌ و سنت‌شکنی که امروز از اعماق جامعه ایرانی به‌ پا‌خاسته واکنشی انکار ناپذیر نسبت به بی‌عدالتی و استبداد دینی‌ و خرافات مذهبی است که خود تبدیل به نیروی بزرگ و مستقل مبارزه برای رهائی از زنجیرهای سلطه و دیکتاتوری شده که دستیابی به ترقی‌خواهی‌ِ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را، در ابعاد وسیع، هدف قرار داده است.  

بنابراین مقاومت و ایستادگی در مقابل هجوم به مدارس و دانشگاه‌ها که خلاف انسانیت و در راستای واپس‌ماندگی و دور از واقعیت های امروز  آن دنیایی وظیفه هر انسان اندیشمند، خرد ورز و آزاده است.  

ما در کنار استادان، دانشجویان، دانش آموزان و خانواده های آنان خواهیم بود.  

زنده باد آموزش آزاد و لائیک-سکولار،  

درود بر استادان، آموزگاران، دانشجویان و دانش آموزان مبارز ایران. 

پیروز باد فراروند انقلاب زن-زندگی-آزادی  

۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳  برابر با ۶ مهر ماه ۱۴۰۲ خورشیدی 

  

اندیشکده آگاهی و شناخت 

حزب آزادی و رفاه ایرانیان ( آرا) 

حزب جمهوریخواه سوسیال دموکراتیک و لاِئیک ایران (عضو جبهه ملی ایران)  

صدای زنان سوسیال دموکرات ایران  

همگرایان سوسیال دموکراتیک ایران  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید