رفتن به محتوای اصلی

نگاهی به انچه به ادمیان تعلق نداشت !

نگاهی به انچه به ادمیان تعلق نداشت !

در دنیای اقتصاد فعلی کشورمان  چه می گذرد ؟

(با بیانی ساده بدون موضع گیری سیاسی )

🔹در شرایط کنونی به دلیل وضعیت بی‌ثبات ناشی ازادامه  تحریم‌ها ، ادامه نگرش دشمن پنداری در سیاست خارجی ،گرانی ها وادامه تورم ،نباید چندان روی سرمایه‌گذاری خارجی حساب باز کرد .

* در میان مدت باید از سرمایه‌ها و پتانسیل سرمایه‌های داخلی استفاده کرد و سعی شود سرمایه‌ به بخش‌های واقعی اقتصاد تزریق شودتا به بخش‌های غیرمولد.

*مبارزه‌ با فساد- کاری بسیار دشوار وخطرش انسان را تهدید می‌کند.

*فساد، مردم را ناامید ومیل به سلامت را در افراد کاهش می‌دهد و  موجب هلاک جامعه میشود . 

*رابطه‌ دولت با  شرکت‌ها که سرمایه و درامدانها  متعلق به دولتست باید تنظیم و مدیران متخصص با سلامت عمل  و فعال در این شرکتها    حمایت بشوند و هم چنین در بخش  خصوصی .

*بهترین حمایت  از یک مدیر کارآفرین اینکه بتوان برای محصول شرکت تحت مدیریت او  بازار فراهم شود ، قدرت رقابت‌پذیری  داده شود و برای بالا بردن کیفیت انها را یاری نمود .

* ظرفیتهای زیادی در کشورموجود است  ،امکانات سخت‌افزاری ، منابع طبیعی وموقعیت جغرافیا ئی ، زیرساختهای اقتصادی ، کارخانجات، نیروی انسانی خلّاق ، جوانهای پرانگیزه ، ظرفیتهای علمی و  فناوری ، فکرهای نو ، امکانات اجرایی ،  تقنینی ،  قضایی ،  رسانه‌ای ، تجربه‌ها و عناصر مجرّب و کارآزموده‌ ....

*  اقتصاد نابسامان بر روی فرهنگ جامعه هم اثر میگذارد.

*  تورم بالا.... روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثرو انها را ناموزون میکند عده‌ای محروم وگروهی  از طرق مختلف منفعت کلان می برند هر دو ایجاد فساد میکند.

🔹ابرتورم، در تعریف کلاسیک به «افزایش پرشتاب و مداوم قیمت‌ها همراه با افزایش سریع حجم پول و غالبا معادل با تورم‌های ‌‌۳ رقمی »گفته می‌شود ،برای اولین بار  تورم رسمی برای ۵ سال متوالی بالای ۴۰ درصد بود ..

*نگاهی کارشناسی میگوید  *نوسانات نرخ دلار موجب تعجب و نگرانی مردم  وعجله  آنان در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و تبدیل ریال به دلار یا سایر کالا‌ها شده .....هر چند حکومت مدعیست  وضع ارزیمان خوبست ! و یا دستور داده شد بجای دلار با ارزهای محلی کار کنند !!

*رابطه‌ مستقیمی بین افزایش نرخ تورم و بالا رفتن نرخ ارزهای معتبر خارجی وجود دارد که شاخصه آن دلار است .

*  افزایش ارزش ارزهای معتبر خارجی با کاهش ارزش ریال  نسبت معکوس دارند.

 *طی سال‌ها ارزش ریال به دلیل تورم بسیار بالا که ناشی ازعملکردحکومت در بسیاری موارد منجمله  « حجم نقدینگی نامتعارف »بوده  کاهش یافته ، اگر قرار باشد بر اساس نظریه اقتصادی نرخ دلار را کاهش دهند باید ابتدا تورم را کنترل کنند.

* به عبارتی : یکی از وظایف بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ ارزش پول  میباشد  که خود به رشد اقتصادی و تراز پرداخت‌ها که از دیگر وظائف بانک مرکزی است کمک میکند.
*قطعاً بانک مرکزی از ذخائر ارزی کافی برخوردار نیست ،اگر چنین نبود، نرخ دلار تا 7 هزار برابر سقوط نمیکرد  ، طی سال‌ها درآمدهای هنگفت نفتی را هدر داده‌اند  حتی حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی را .

انتظار میرود در رابطه  با اجماع جهانی شکل گرفته : در پی اعتراضات  وماجراهای مربوط به روسری خانمها بعنوان نمادی از مخالفت با تصمیمات جاهلانه حکومت که بصور دیگری ادامه دارد .... همچنین به دلیل نفوذ حکومت  در منطقه و کمک به روسیه در ارسال پهبادها و‌ تعاملات نظامی دو طرف...تا انجا که «جناب پوتین »بحث دیکتا تور ها را مطرح و میخواهد کلاسهای اموزش زبان روسی را گسترش دهد ....... منافذ ورود دلار بیش از گذشته  کنترل خواهد شد ..

*امضای تفاهم نامه 450 میلیارد دلاری  25 ساله با چین ، توافقات با عربستان و تبادل زندانی‌های دو تابعیتی با آمریکا و … قطعاً عوامل مهمی در انتظارات تورمی و ثابت ماندن  بهای دلار «هر چند موقت » بوده‌اند.

* پول رایج «این شاخص توانمندی دولتها » بر اساس آمار بانک جهانی به‌ عنوان کم‌ارزش‌ترین پول  در جهان شناخته شده است.

*نا گفته نماند  پول بی دردسری مانند سپرده خریداران اتومبیل و ....   بدون بهره وارد بانک شده   میتواند بخش زیادی از کمبود بودجه حکومت  را  جبران تا  بتواند تا حدودی رشد حجم نقدینگی را کنترل کند، زیرا پول پرقدرتی وارد بازار نشده و پولی که در کشور بوده دست به دست شده  .

*  در بلند مدت مجموعه باور مندان به تعلق اقتصاد به غیر ادمیان !؟ میخواهند در این تنگنا سیاست پولی و مالی‌شان را چگونه و با چه هدفی جلو ببرند، اگر واقعاً قصد مهار تورم را دارند نباید از بانک مرکزی یا سایر بانک‌ها وام بگیرند، زیرا این امر به رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی منجر میشودو یا بدون پشتوانه به چاپ پول - روی اورند ....

*بی توجهی یا تحلیل نادرست از شرایط پیشرو- در همه جهات  ، گسترش فقر و نارضایتی مردم و افزایش نابرابری‌ها و به تبع آن توسعه ناهنجاری‌های اجتماعی را درپی می اورد  .

***وصول درآمدهای مالیاتی « مستقیم و غیر مستقیم » قطعاً با فشار بر مردم همراه است، مردمی که زیر بار مشکلات بسیاری همچون تند روی های رایج در مسیر نادیده گرفتن حقوق فردی و اجتماعی ،تورم ،  فضای نامطلوب کسب ‌،کاهش رشد اقتصادی ،افزایش بیکاری ، رکود و بی ثباتی اقتصادی - کمر خم کرده اند .

 *با تاکید براین مهم که « روابط اصولی بین المللی » قطعا تاثیر به سزایی در اقتصاد دارد.....باید تاکید داشت :

*درحال حاظر رکود تورمی بی سابقه‌ای در بازارحاکمست، این بازار  تحت تاثیر تنش‌های بین‌المللی و تجارت خارجی وادامه  تحریم‌ها قرار دارد - زیرا با محدود شدن صادرات و واردات که کالاهای مبادله‌ای هستند، کالاهای غیر مبادله‌ای مثل «ملک » قیمت ‌شان حتی در همین دوران رکود  بالا میرود و...

 در حال حاظر حدود 30 میلیون اجاره نشین هستند که توان خرید 10 متر آپارتمان را هم ندارند.

** بورس نیز به یک «کازینوی بزرگ» می‌ماند ، به دلیل اطلاعات نامتقارن که شرکت‌های بزرگ دولتی و فرادولتی از آن بهره مند ند، به نفع خودشان بازارسازی میکنند. عده‌ای افراد حقیقی و بخش خصوصی به امید کسب سود زود هنگام  وارد باز سرمایه میشوند، اما بدلیل ناآگاهی نسبت به سازوکار-  و بازارسازی‌های شرکت‌های دولتی و فرادولتی همسو با منافع خویش، اکثرا می‌بازند.

هر چند بازار سرمایه پر ریسک و خریداران  بهای سنگینی بابت این ریسک‌ها پرداخته‌اند..

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
اسناد و اطلاعات موجود

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید