رفتن به محتوای اصلی

خامنه‌ای" جا" زد +ویدئو

خامنه‌ای" جا" زد +ویدئو

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، چهار روز پس از حمله بی سابقه نیروهای حماس به اسرائیل، با حضور در یک دانشگاه نظامی در تهران، هرگونه دخالت ایران در این حمله را رد کرده و گفته این حمله «کار فلسطینی‌ها» است.

مشاوران نظامی وسیاسی آقای خامنه ای در روز اول حمله حماس به اسرائیل آن را ستایش و نشانه در پیش بودن «فروپاشی اسرائیل» خواندند و وزارت خارجه ایران در بیانیه ای حمله را «تبریک» گفته بود.

اظهارات یک مقام ارشد حماس و گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی در حماس و حزب‌الله لبنان باعث گمانه زنی درباره نقش ایران برای اجرای این حملات شده بود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران که در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح، در دانشگاه افسری امام علی حاضر شده بود گفت که «حامیان رژیم و برخی افراد رژیم غاصب در دو سه روزه اخیر یاوه‌گویی‌هایی کرده‌اند که ایران را پشت این حرکات معرفی می‌کنند؛ اشتباه می‌کنند. ‏ما از فلسطین دفاع می‌کنیم؛ پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند جوانان فلسطین را می‌بوسیم اما ‏این کار، کار خود فلسطینی‌هاست».

 

آقای خامنه ای درباره اسرائیل گفت: «شکست را همه گفتند، من تأکیدم به غیرقابل ترمیم بودن است. من می‌گویم این زلزله ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست».

ایران و «تبریک» حمله حماس به اسرائیل و تکذیب دخالت در آن

Image removed.

 

مقام های نظامی وسیاسی ایران در سطوح مختلف، از حمله حماس به اسرائیل ستایش کردند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، پس از این حمله با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و همچنین زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تماس‌های تلفنی جداگانه داشت و این عملیات را به آنها تبریک گفت.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح هم این حمله را تبریک گفته بود و نمایندگان مجلس هم در صحن علنی آن شعارهایی علیه اسرائیل سر داده بودند.

ایران به صراحت از گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی دفاع می‌کند و روابط نزدیکی با آنها دارد.

آقای خامنه ای در هفته های اخیر با رهبران آنها در تهران ملاقات کرده است اما جمهوری اسلامی اما هر گونه مشارکت در حمله بی‌سابقه حماس به اسرائیل را که به کشته شدن صدها اسرائیلی و گروگان‌ گرفتن ده‌ها نفر منجر شد، به طور رسمی تکذیب می‌کند.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک یک روز پس از حمله، با ارائه یک نامه رسمی، هرگونه دخالت در این حمله را رد و اعلام کرده بود: «ما در واکنش فلسطین مشارکت نداشته‌ایم و این کار صرفا به وسیله فلسطین صورت گرفته است».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته است که ‌‌«ما هنوز شواهد هدایت یا دخالت ایران در این حمله را مشاهده نکرده‌ایم ولی بدون شک روابط عمیقی وجود دارد».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، حمله‌ای که حماس آن را «طوفان الاقصی» خوانده، «روز سیاه» اسرائیل خوانده و فرماندهان ارتش آن را ۱۱ سپتامبر این کشور توصیف کرده‌اند.

آمریکا وعده کمک‌های نظامی بیشتری به اسرائیل داده و گفته درصدد است تا مطمئن شود که «دشمنان اسرائیل» از این وضعیت سوءاستفاده نمی‌کنند.

مقام های ایرانی از روز دوم پس از حمله حماس، هرگونه دخالتی در این حمله را رد کرده و درباره عواقب احتمالی واکنش اسرائیل هشدار داده‌اند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفته بود این کشور نقشی در حملات حماس نداشته و چنین «اتهاماتی» انگیزه سیاسی دارند و هشدار داد «هر اقدام احمقانه‌ای نسبت به ایران با پاسخ ویرانگری مواجه خواهد بود و آنها اگر می‌توانند در صحنه فلسطین از خودشان دفاع کنند».

جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و از آن با عنوان «رژیم صهیونسیتی» یاد می‌کند.

آقای خامنه ای مدتی است که در ایران وعده می دهد، اسرائیل «۲۵ سال آینده را نخواهد دید» و پیش از این، از بین خواهد رفت.

اسرائیل نزدیک به یک دهه است که مواضعی در سوریه را هدف قرار می دهد و می گوید که متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. هدف از این حملات، ممانعت از ارسال سلاح برای گروه‌های شبه نظامی مخالف اسرائیل دانسته می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید