رفتن به محتوای اصلی

گامی که موازنه را در برابر تجاوزات اسرائیل تغییر خواهد داد

گامی که موازنه را در برابر تجاوزات اسرائیل تغییر خواهد داد
برگردان:
علی قره جه لو

تحولات پس از اعلام تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای "تمدید وضعیت اضطراری ملی در سوریه برای یک سال دیگر" در 12 اکتبر، تشدید جدی روابط ترکیه و ایالات متحده را نشان داد. در تصمیمی که بایدن اعلام کرد، دلیل " تمدید وضعیت اظطرای" در مورد سوریه، عملیات ترکیه است. در مقدمه این تصمیم آمده است: "وضعیت جاری در ارتباط با سوریه، به ویژه اقدامات دولت ترکیه برای عملیات نظامی در شمال شرق سوریه، کارزار شکست داعش را تضعیف می کند، غیرنظامیان را به خطر می اندازد، و صلح، امنیت و ثبات منطقه را بیشتر تضعیف کرده و تهدید می کند. این تهدید، همچنان تهدیدی غیرعادی و فوق العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده است."

رئیس‌جمهور اردوغان، به این اظهارات آمریکا، چنین واکنش نشان داد: "فعالیت های آمریکا در این کشور، با دنبالچه های پ.ک.ک در سوریه، تهدیدی فوق العاده برای امنیت ملی ترکیه محسوب می شود".

اردوغان همچنین در واکنش به سرنگونی پهپاد ترکیه توسط آمریکا در 5 اکتبر عکس العمل نشان داده و چنین گفت: "آیا ما با آمریکا در ناتو نیستیم؟ ما با هم هستیم. خب، آیا آمریکا هواپیمای بدون سرنشین مسلح ما (پهپاد) را ساقط کرد؟ بله سرنگون کرد. پس این، چگونه همراهی است در ناتو؟ چگونه می توانید چنین کاری انجام دهید؟ پس، یک مشکل امنیتی در بین ما وجود دارد. بیانیه مورد بحث، نه تنها با روح اتحاد و مشارکت راهبردی ناسازگار است، بلکه به سازمان های تروریستی که تلاش می کنند سوریه را تجزیه کنند نیز جسارت می بخشد. ما مصمم هستیم که تهدید تروریستی علیه کشورمان را در سرچشمه آن از میان برداریم. صرف نظر از اینکه، چه کسی پشت این سازمان تروریستی قرار دارد".

ایالات متحده در حال اجرای الزامات این تصمیم است

بیانیه بایدن، پاسخ به هیچ تحولی نیست. حکومت ایالات متحده آمریکا، اعلام می کند که تصمیم خود را که نتیجه سیاست راهبردی که در حال اجرای آن است را برای یک سال دیگر تمدید کرده است. این تصمیم استراتژیک چیست؟ تصمیمی است که عملیات ترکیه علیه پ.ک.ک در سوریه را که بر اساس قوانین بین المللی برای تامین امنیت خود اتخاذ شده است، "تهدیدی برای امنیت آمریکا" می داند. اولین بار در 14 اکتبر 2019، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در حالی که "عملیات چشمه صلح" ترکیه ادامه داشت، اعلام شد. از سال 2020 هر سال با همان محتوا به مدت یک سال تمدید شده است.

به عبارت دیگر، این تصمیم که "ترکیه تهدید محسوب می شود" تازگی ندارد. این تصمیمی بود که در چارچوب اجرای استراتژی اتخاذ شد که دولت آمریکا نتوانست ترکیه را از عملیات چشمه صلح منصرف کند. دولت آمریکا، به عنوان یکی از الزامات این این سیاست راهبردی، همواره با عملیات ترکیه در سوریه مخالفت کرد، تهدید کرد، و تلاش کرد تا از آن جلوگیری کند.

تاکید کنیم: نهایتا سرنگونی پهپاد ترکیه توسط آمریکا، بدنبال عملیاتی که از 5 اکتبر آغازشد نیز، درواقع اجرای این استراتژی است.

یادآور می‌شویم: واشنگتن، حامی پ-‌ک-‌ک که بازیگر اصلی تهدید شماره یک برای بقای ترکیه است، بر اساس قانون "مبارزه با دشمنان آمریکا" (CAATSA) به دلیل خرید سیستم های دفاع هوایی اس. 400 از روسیه، برعلیه ترکیه تحریم اعمال می کند. به همین ترتیب، آمریکا گلوی ترکیه را در چارچوب تحریم هایی که علیه روسیه اعمال می کند، می فشارد.

ترکیه چطور؟

همانطور که می بینید، وضعیت در واقع واضح است. برعلیه استراتژی آمریکا که ترکیه را بعنوان یک تهدید تلقی می کند، آنچه مورد نیاز است، یک استراتژی ملی مبتنی بر بازدارندگی ایالات متحده از برنامه هایش در منطقه ماست. در چارچوب شرایط کنونی بین المللی، از یک طرف، تکرار گفتمان عضویت در ناتو و متفق بودن با آمریکا و از طرف دیگر، تامین منافع ملی ترکیه امکان پذیر نیست.

در حالی که آمریکا ترکیه را یک تهدید اعلام می‌کند و آنچه لازمه آن است انجام می‌دهد، به نظر می رسد، آنکارا با بیانیه‌های رسمی مانند "نکن، نکن، مناسب نیست"، تلاش می‌کند تا اوضاع را مدیریت کند! گهگاه اظهارات تندی نیز انجام می شود. به ویژه اظهارات اخیر رئیس جمهور اردوغان، نمونه ای از این امر است. این بیانیه که می توان آن را به عنوان "ما هم شما را تهدید هم می دانیم" تعبیر کرد، به تغییر قابل توجهی در عکس العمل نرم اردوغان نسبت به آمریکا، اشاره دارد. ولی، لازمه این بیانیه اجرای استراتژی مناسب در برابر تهدید آمریکاست.

اقدام مهم برای بازدارندگی آمریکا و اسرائیل

تحولات چند سال اخیر نشان می دهد که آمریکا و اسرائیل استراتژی مشترکی را علیه کشورهای غرب آسیا به ویژه ترکیه، آذربایجان، ایران، سوریه، عراق، لبنان و روسیه اجرا کرده اند. آمريكا سعي كرده تا از عمليات آذربايجان براي آزادسازي قره باغ جلوگيري كند، و اسرائيل با سازماندهي عمليات اطلاعاتي تلاش کرده تا ميان آذربايجان و ايران نفاق افکنی کند. واشنگتن تلاش های خود برای جلوگیری از عملیات ترکیه علیه پ.ک.ک، ایجاد زیرساخت هایی در منطقه برای گسترش فعالیت های این سازمان تروریستی در غارت منابع سوریه، و ایجاد یک ساختار نهادی در آنجا جدا از دمشق را، تشدید کرده است.

امروزهم، فلسطین تنها هدف تجاوزات اسرائیلی مورد حمایت آمریکا نیست. ترکیه می تواند با اجرای گام به گام راهبردی که در برابر تهدید آمریکا و اسرائیل تعیین کرده است، موثرترین پاسخ را به اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی اسرائیل بدهد. اولین قدم همکاری با سوریه است که آمریکا و اسرائیل در صدد نابودی آن هستند. عملیات مشترک سوریه علیه پ-ک-ک همراه با همسایه‌اش ترکیه، برای تضمین تمامیت ارضی کشورش، زمینه‌های اشغال غیرقانونی آمریکا را از بین خواهد برد. ایران، روسیه، چین، عربستان سعودی و اکثر دولت های بزرگ در حال توسعه در جهان از این امر حمایت خواهند کرد. بنابراین، تعادل به نفع کشورهای غرب آسیا، و کشورهای در حال توسعه تغییر خواهد کرد. راه برطرف کردن تجاوزات آمریکا و اسرائیل در جایی است که آنها ضعیف و ما قوی هستیم.

https://www.aydinlik.com.tr/koseyazisi/israil-saldirganligina-karsi-den…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید