رفتن به محتوای اصلی

آیا مردم اسرائیل و فلسطین در پایان این جنگ خواهند گفت: دیگر بس است. می خواهیم فرزندان ما در صلح و آرامش زندگی کنند!

آیا مردم اسرائیل و فلسطین در پایان این جنگ خواهند گفت: دیگر بس است. می خواهیم فرزندان ما در صلح و آرامش زندگی کنند!

آیا مردم اسرائیل و فلسطین در پایان این جنگ خواهند گفت: دیگر بس است. می خواهیم فرزندان ما در صلح و آرامش زندگی کنند!!!
حمله حماس به اسراییل و شروع جنگی طولانی، برای مردم اسراییل شوک تاریخی است. مردم اسرائیل تا کنون در هیج جنگی اینگونه مستقيم درگیر نشده و این همه قربانی غیر نظامی نداده بودند. صدها هزار نفر از مردم اسراییل از مکان های زندگی شان جابجا شده و روزانه در خطر بمباران موشکی زندگی می کنند. تازه خطر گسترش جنگ در شمال با حزب الله و گسترش آن در منطقه برطرف نشده و تلفات بیشتری در نبرد زمینی با حماس قابل پیش بینی است. 
با حمله اسرائیل به غزه، مردم ساکن آن که خود سالهاست امکان انتخاب دیگری جز حماس را ندارند، زیر شدیدترین بمباران از زمان خروج نظامی اسرائیل شده اند. روی یک نتیجه خیلی ها شرط بستند؛ تاریخ تاثیرگذاری سیاسی - نظامی حماس در پایان این جنگ پایان می یابد. آنچه که روشن است هدف اولیه اسرائیل؛ الف. زدن آنچنان ضربه ای به حماس است که  توان تکرار حادثه ۷ اکتبررا نداشته باشد.؛ ب. حماس از حکومت غزه برکنار شود؛ ج. نیروی دیگری در آینده جرات نکند تا به عملیات مشابه مانند حماس دست زند. حتی تشکیلات خودگردان فلسطین هم از نابودی حماس استقبال می کند. شطرنج سیاسی منطقه بعد از حمله حماس به اسرائیل تغییر خواهد کرد.
جنگ کنونی بعدی جهانی پیدا کرده است. حضورسنگین نظامی آمريکا در منطقه، حمایت دول غرب از اسرائيل و در مقابل حمایت های جمهوری اسلامی  از حماس، از جمله از طریق نیروهای نیابتی اش در منطقه، ناقوس خطر جنگ منطقه را به صدا درآورده است. 
جنگ بین اسراییل و فلسطین بیش از ۷۰ سال در جریان است. آیا جنگ کنونی نقطه عطفی براین تاریخ جنگ و خونریزی ۷۰ ساله خواهد بود؟ آیا مردم دو ملت اسرائیل و فلسطین فریاد خواهند زد:دیگر بس است.می خواهیم فرزندان ما در صلح و آرامش زندگی کنند.
آیا جهان متوجه خواهد شد که اگر این جنگ هفتاد ساله  به پایان نرسد، خطر تبدیل آن به جنگ بزرگ منطقه ای و یا جنگی جهانی دور از واقعیت نخواهد بود؟ آیا جهان غرب و بخصوص آمریکا، از تمام امکانات  برای پایان دادن به این جنگ و برقراری صلح استفاده خواهند کرد؟
روشن است که زخمی به درازای ۷۰ سال یک شبه التيام نمی یابد. ولی باز گذاشتن این زخم و مشاهده خون ریزی روزانه اش، بدترین گزینه ممکن است. این زخم باید التیام یابد. حتی اگر لازم باشد تا تصمیم سخت، دردناک و پر هزینه ای برایش گرفته شود.

منوچهر مقصودنیا. 4. نوامبر 2023 برابر با 13 آبان 1402

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید